Co słychać w elbląskim Aeroklubie?
Już za 3 lata Aeroklub Elbląski obchodzić będzie 50 rocznicę swego istnienia. Zawdzięczamy mu pół wieku bogatej historii, pięknej tradycji i, rzecz najważniejsza, wielopokoleniową rodzinę pasjonatów latania. Owi pasjonaci dokładają wszelkich starań, by mimo brakujących funduszy aeroklub mógł funkcjonować. Któż z nas nie marzył o wzbiciu się w przestworza? Drodzy elblążanie, spełnienie tego marzenia jest naprawdę w zasięgu waszej ręki – przekonuje instruktor pilot i szef wyszkolenia Dariusz Brzykcy.
Aeroklub Elbląski organizuje kursy pilotów szybowcowych oraz prowadzi szkolenia niezbędne do zdobycia licencji pilota samolotowego. Jak długo trwa taki kurs?
Najpierw trzeba zaliczyć kurs teoretyczny – stacjonarny albo zaoczny w zależności od tego, jakim czasem dysonuje kursant. W przypadku kursu szybowcowego trwa to około miesiąca. Później rozpoczyna się szkolenie praktyczne w powietrzu. Jego pierwszy etap obejmuje około 50 – 60 lotów z instruktorem i 10 lotów samodzielnych. Loty odbywają się wokół lotniska. W pierwszej kolejności uczymy startu i lądowania. Potem można kontynuować szkolenie, będąc już członkiem Aeroklubu. Aby przystąpić do egzaminu na licencję pilota szybowca, trzeba dolatać jeszcze 30 – 50 godzin. Cały cykl szkolenia trwa mniej więcej dwa sezony – uzależnione jest to głównie od pogody, bowiem lata się tylko w ciągu 4 lub 5 miesięcy w roku. Egzamin teoretyczny odbywa się w Warszawie. Na praktyczny trzeba indywidualnie umówić się z egzaminatorem, który czasem organizuje egzaminy w naszym Aeroklubie. Nie wolno jednak zdawać egzaminu u osoby, która prowadziła szkolenie.
Trochę inaczej wygląda sprawa szkoleń do licencji pilota samolotowego. Taki kurs ma bardziej indywidualny charakter. Można go odbyć w 2 lub 3 miesiące bez względu na pogodę. Kurs obejmuje teorię i 45 godzin lotu na samolocie. Pierwszy stopień wyszkolenia to pilot samolotowy turystyczny – licencja, która uprawnia do samodzielnego latania po obcych lotniskach w Europie, jeżeli zna się język angielski. Kolejny stopień to licencja zawodowa, a później uprawnienia do zawodu pilota.
Jakie trzeba spełnić wymogi, aby zostać pilotem?
Te wymogi zostały bardzo zliberalizowane, nie różnią się bardzo od warunków stawianych kandydatom na kierowcę. Trzeba oczywiście mieć zaświadczenie lekarskie. Najbliższy lekarz posiadający uprawnienia do wystawienia takich zaświadczeń znajduje się w Pruszczu Gdańskim. I tam trzeba się udać na godzinne badanie. Można latać w okularach.
Brak predyspozycji do latania, ujawnia się w dwóch pierwszych lotach. Jednak zdarza się to niezwykle rzadko.
A jakie są ograniczenia wiekowe?
Szkolenie można rozpocząć w wieku16 lat. Natomiast licencję zdobywa się po ukończeniu 17 roku życia.
Ile kosztuje szkolenie?
Cena normalna to 2 tys. zł. Młodzież korzysta ze zniżki i płaci 1 400 zł. To jest koszt pierwszego etapu szkolenia, czyli trzecia klasa. Uprawnia on do lotów po kręgu, startu, lądowania, czyli lotów ślizgowych. Lata się samodzielnie pod nadzorem instruktora aż do uzyskania licencji, czyli do uzyskania nalotu 36 godzin. Później kontynuuje się szkolenie do licencji, czyli drugą klasę. Wtedy obowiązują niższe stawki klubowe. Druga klasa to już są loty termiczne, przeloty krótkie np. 50 m. Można już skorzystać z prawa do długich lotów – z jednego wyciągnięcia za wyciągarką albo za samolotem można latać kilka godzin, wykorzystując prądy wznoszące. Po drugiej klasie zdaje się egzamin na licencję. Pierwsza klasa to już dla tych, którzy chcą latać wyczynowo na zawodach, dla sportowców: loty nocne, długie przeloty 300 km.
Licencja na samoloty turystyczne to wydatek rzędu 18 tys. zł. Jeśli ktoś ma zaliczony kurs szybowcowy i jest członkiem aeroklubu, wówczas za kurs samolotowy zapłaci ok. 12 tys. zł.
Nasza oferta cieszy się dużym zainteresowaniem?
Bardzo dużym. Niestety barierę stanowią finanse. Jeżeli jednak ktoś chce latać na szybowcach, to jest w stanie odłożyć na tę przyjemność pieniądze. Często latają u nas ludzie niezamożni. Zamiast na przykład na wczasy przeznaczają pieniądze na latanie. Za 1400 zł młody człowiek ma 3 tygodnie latania!
Jakie trzeba spełnić warunki, aby zostać członkiem aeroklubu?
Członkiem zostaje się po uzyskaniu trzeciej klasy. Składka członkowska wynosi 50 zł miesięcznie, 30 zł dla młodzieży. Członkostwo daje możliwość korzystania ze sprzętu na dogodnych zasadach. Wynajem szybowca wynosi wtedy 15 zł na godzinę. Bez członkostwa jest to wydatek 50 zł. Wyciągnięcie szybowca za wyciągarką kosztuje 7 zł.
Jaka jest kondycja finansowa klubu?
Nie jest łatwo. Ale jak dotąd nie mieliśmy żadnych przerw w działalności klubu. Sprzęt jest regularnie przeglądany i naprawiany. Radzimy sobie. Ponadto korzystamy jeszcze z minimalnych dotacji państwowych. Utrzymujemy się ze składek członków, opłat za loty i kursy.
Jest szansa na jakieś dofinansowanie z Unii?
Nie znaleźliśmy żadnego programu, z którego moglibyśmy skorzystać.
Proszę zatem opowiedzieć o planach na przyszłość…
Chcemy rozpocząć szkolenie na tzw. mikrolotach. To jest nowa kategoria samolotów o maksymalnej masie 495 kg. Są dużo tańsze w zakupie i eksploatacji, dzięki czemu niższe będą ceny szkoleń. Uprawnienie do latania na tego typu samolotach nie będzie jednak licencją, ale tzw. świadectwem kwalifikacji.
Ile osób może szkolić się w aeroklubie?
Na szybowcach możemy prowadzić dwie 6-osobowe grupy. W tym roku zrobiliśmy tylko jeden kurs dla 7 osób z powodu braku chętnych. Obecnie prowadzimy tylko kurs doskonalący po trzeciej klasie. Prowadzimy też kursy samolotowe.
Czy aeroklub świadczy poza szkoleniem jakieś dodatkowe usługi, np. przewozy osobowe?
Musielibyśmy spełnić szereg wymagań typu: ogrodzenie lotniska, bramki antyterrorystyczne itd. Poza tym nie dysponujemy pasem startowym. Z powodów ekonomicznych nie planujemy takich zmian.
Jakimi maszynami dysponujecie? Ile osób pracuje w aeroklubie?
Trzema samolotami klubowymi latającymi i ośmioma prywatnymi. Dwiema motolotniami, jedenastoma klubowymi szybowcami i jednym szybowcem prywatnym.
Należy się spodziewać, że prywatnego sprzętu będzie przybywać. Wygląda to w ten sposób, że kiedy np. szybowiec musi trafić do przeglądu, zbiera się grupa ludzi, która to finansuje. Za to mogą przez jakiś czas korzystać z maszyny bezpłatnie.
Pracuje dla nas 7 instruktorów, z czego jeden jest na etacie. Pozostali pracują społecznie.
Ciekawe dane:
Prędkość osiągana przez szybowce: 80-150 km/h; wyczynowe: do 200 km/h.
Cena kilkuletniego, używanego samolotu 2-osobowego: ok. 50 tys. zł.
Cena litra paliwa lotniczego – 3 zł.
no i bardzo fajnie, że w końcu ktoś zrobił porządne info o możliwości wstapienia w poczet personelu latającego :)))) To mnie cieszy :)
no prosze prosze. mamy wypowiadającego się MP :)
bardzo wyczerpujace odpowiedzi wszystko czarno na bialym nic dodac nic ujac szkoda ze niema wzmianki o skakaniu