W obliczu kryzysu klimatycznego sektor motoryzacyjny musi sięgnąć po nowe technologie i materiały. W jaki sposób koncerny próbują zrównoważyć swój rozwój?
Emisja spalin to nie jedyny przykład negatywnego wpływu motoryzacji na środowisko naturalne i klimat. Samochody elektryczne, choć są ważne dla walki ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem środowiska, nie rozwiązują więc wszystkich ekologicznych problemów. Równie ważne okazuje się opracowanie i wdrożenie materiałów, które zmniejszyłyby niekorzystny wpływ sektora motoryzacyjnego. Temu zagadnieniu przyglądamy się wspólnie z carVertical (z jego ofertą możecie zapoznać się carvertical.com/pl/sprawdzenie-vin).
Ekologiczne wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego
Sektor motoryzacyjny stoi przed dużymi wyzwaniami w kontekście zrównoważonego rozwoju. Największym z nich okazuje się redukcja emisji dwutlenku węgla i innych substancji przyspieszających zmiany klimatycznych. Producenci muszą sprostać z jednej strony rosnącym oczekiwaniom konsumentów, a z drugiej – regulacjom prawnym dotyczącym ochrony środowiska. To wymusza na nich wprowadzanie nowych technologii i materiałów.
Przemysł motoryzacyjny zmaga się ponadto z problemem ogromnej ilości odpadów generowanych w toku produkcji i eksploatację pojazdów. Konieczne staje się więc opracowanie metod umożliwiających recykling i regenerację poszczególnych elementów.
Sektor motoryzacyjnego w czasach kryzysu klimatycznego
W poszukiwaniu dróg zrównoważonego rozwoju branża koncentruje się na kilku aspektach. Poza wspomnianą już elektryfikacją, duże znaczenie ma wprowadzenie paliw alternatywnych. Chodzi przede wszystkim o wodór, który – o ile będzie produkowany zielonymi metodami – ma duży potencjał redukcji śladu węglowego.
Kolejny ważny element tej układanki to poprawa efektywności energetycznej w procesie produkcji samochodów. By osiągnąć ten cel, koncerny muszą zadbać zarówno o optymalizację procesów, jak i wykorzystanie na szeroką skalę odnawialnych źródeł energii. Firmy motoryzacyjne coraz częściej angażują się też w inicjatywy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym, skupiające się na zmniejszeniu ilości odpadów i zwiększeniu efektywności recyklingu surowców.
Ekologiczne wnętrza samochodu – materiały przyszłości
By zredukować negatywny wpływ na środowisko, koncerny motoryzacyjne coraz częściej sięgają też po ekologiczne materiały do wykańczania wnętrz samochodów. Mogą to być zarówno surowce pochodzące z recyklingu, jak i materiały odnawialne takie jak konopie, bambus, czy kaktus. Na uwagę zasługują też takie technologie jak sztuczna skóra z grzybni.
Przykładem podobnych działań może być Ford, który w modelu EcoSport zastosował dywaniki wykonane z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu. Renault z ekologicznymi tkaninami eksperymentuje zaś w modelu Zoe, stosując materiały odzyskane z pasów bezpieczeństwa i ścinków tekstylnych.
Recykling i regeneracja części – nowy dobry trend w motoryzacji
Z perspektywy zrównoważonego rozwoju ważne jest efektywne wykorzystanie surowców z demontowanych samochodów do produkcji nowych. Chodzi nie tylko o metale, ale też tworzywa sztuczne. Coraz większe znaczenie zyskuje też regeneracja części. Nowoczesne technologie pozwalają uzyskać produkt końcowy o właściwościach zbliżonych do nowego przy jednoczesnej minimalizacji zużycia surowców i energii.
Uczynienie rozwoju motoryzacji bardziej zrównoważonym to także kwestia wyborów konsumenckich. Zamiast kupowania nowego auta, mogą oni zdecydować się na zakup pojazdu z rynku wtórnego. Takie rozwiązanie pod wieloma względami może okazać się lepsze niż kupno nowego samochodu. By jednak uniknąć przykrych niespodzianek, przed podpisaniem umowy warto sprawdzić skorzystać z wyszukiwarki VIN i upewnić się, że sprzedający auto nie ukrywa przed nami żadnych zdarzeń z jego historii.
Zrównoważony rozwój w motoryzacji trudno odbierać tylko jako modę. W obliczu narastających zmian klimatycznych i zanieczyszczenia środowiska, wprowadzanie zmian w działalności koncernów jest koniecznością.