W momencie opracowywania lub planowania wprowadzenia na rynek nowego produktu lub usługi, może pojawić się w Tobie potrzeba zbadania reakcji odbiorców na oferowane przez Ciebie rozwiązanie. Dzięki takiemu działaniu, w przyszłości jesteś w stanie uniknąć wielu problemów związanych z niedopasowaniem zbudowanej przez Ciebie pozycji wartości do potrzeb oraz możliwości klientów, a przy tym zainspirujesz się do wprowadzenia wielu nowych zmian na lepsze – ogromną pomocą do pozyskania określonych informacji może okazać się poprowadzenie grupy fokusowej. To niewielka grupa ludzi, zazwyczaj reprezentująca rynek docelowy, do której kierowane są pomysły oraz pytania dotyczące produktu przedsiębiorcy, usługi lub firmy. Rezultatem spotkania z klientami jest lepsze zrozumienie tego, jak dane rozwiązanie zostałoby odebrane przez szerszą publiczność, a także jakie zmiany należałoby wprowadzić przed jego formalnym wdrożeniem. Badania fokusowe mogą więc przyczynić się do znacznej poprawy trafności reklamy i promocji produktu, a przy tym zwiększenia rozpoznawalności marki. Jak dobrze zorganizować takie badania?
Przygotowanie do badań fokusowych – co warto mieć na uwadze?
Grupa fokusowa na ogół składa się z około 12 osób, zaś wszyscy uczestnicy powinni odpowiadać rynkowi, w który celuje ze swoim produktem przedsiębiorca. Grupa musi być wystarczająca kameralna, by każdy uczestnik mógł swobodnie podzielić się swoimi spostrzeżeniami, a jednocześnie wystarczająco duża, by móc zapewnić interakcję w grupie oraz różnorodność doświadczeń. Większe grupy mogą znacznie utrudniać płynność dyskusji, głównie z powodu braku okazji do odezwania się, zaś mniejsze mogą dyskutować, lecz ze znacznie mniejszą pulą wygenerowanych pomysłów. W badaniach fokusowych rzadko kończy się na jednym spotkaniu z jedną grupą; liczba dyskusji grupowych jest naprawdę dowolna, jednak zaleca się przeprowadzenie od trzech do czterech grup, by uzyskać w pełni wyraźną opinię. Podczas samego poszukiwania członków grupy powinno się stosować jednolite i odgórnie określone kryteria; dobrzy rekruterzy są w stanie zastosować kilka technik, by móc zapewnić jak największą frekwencję. Gdy już dojdzie do spotkania, bardzo ważna jest obecność moderatora, będącego odpowiedzialnym za prowadzenie rozmowy i czuwanie nad sprawnym przebiegiem badania, zgodnym ze scenariuszem. Oczywiście, przedsiębiorca nie jest zobowiązany organizować to wszystko samemu – agencje badawcze takie jak Norstat oferują kompleksową pomoc w zakresie organizacji grup fokusowych. Rekrutacja organizowana przez zewnętrzną firmę pozwala oszczędzić czas i wysiłek, a doświadczony zespół pomaga w stworzeniu idealnej grupy do badań.
Jakie korzyści niesie prawidłowe przeprowadzenie grup fokusowych?
Wśród korzyści wynikających z przeprowadzenia grup fokusowych należy przede wszystkim fakt, że odpowiedzi klientów są znacznie szczersze, niżeli podczas zadawania im bezpośrednich pytań. Dyskusje grupowe są w stanie ujawnić potencjalnych konkurentów, mankamenty, a także szczegóły, które wcześniej w żaden sposób nie były brane pod uwagę, a tymczasem mają bardzo istotne znaczenie dla ostatecznego wyniku produktu bądź usługi. Również działania, słowa, mowa ciała oraz inna niewerbalna komunikacja są w stanie sprzyjać pozyskiwaniu przydatnych informacji na temat danego produktu lub usługi. Co więcej, różnice perspektyw pomiędzy członkami tej samej grupy docelowej są w stanie finalnie generować ciekawsze pomysły. Coraz częściej mówi się o zastosowaniu badań fokusowych u wielu firm z różnych branż; w czasach, gdzie to właśnie klient posiada ostatnie słowo, a konkurencja rośnie w siłę, bardzo ważne jest stałe poszukiwanie rozwiązań, którymi można by było ulepszyć oferowany produkt czy zwiększyć jakość samej usługi.