Poniedziałek, 2.12.2024, Imieniny: Balbina, Paulina, Bibiana
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii OPINIE NADESŁANE

Obywatelski głos w sprawie planów rozwoju komunikacji miejskiej w Elblągu (opinia nadesłana)

06.10.2012, 11:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Obywatelski głos w sprawie planów rozwoju komunikacji miejskiej w Elblągu
fot. archiwum redakcji

Niesiony poczuciem obywatelskiego obowiązku, chciałbym się odnieść do wspominanego już w lokalnych mediach tzw. Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2013- 2020. Większości elblążan znających już nazwę tego opracowania, kojarzy się ono z planami zawieszenia/likwidacji linii tramwajowej nr 2, i słusznie. Do czasu przeczytania tego dokumentu, byłem przekonany o niechęci obecnych władz Elbląga do naszych tramwajów. Tu się jednak myliłem. Kilkakrotnie autorka/autorzy tekstu przekonywali, że jest wprost przeciwnie, że tramwaje to najbardziej ekologiczny i pojemny środek transportu, który powinien dominować szczególnie w Śródmieściu.

Dlatego też do 2020 r. powstanie około kilometra nowej trakcji tramwajowej przy ulicach Grota Roweckiego, 12 lutego i Armii Krajowej. Dodatkowo miasto kupi 10 używanych zestawów tramwajowych i po kolei zacznie je modernizować w wersji niskopodłogowej. Jak widać przy tych ambitnych planach, likwidacja dwukilometrowej, jednej z najstarszych elbląskich linii tramwajowych to szczegół. Szczególnie że przeszkadzałaby w kolejnej planowanej „proekologicznej” miejskiej inwestycji, jaką ma być budowa tzw. „obwodnicy wschodniej”, której trasa ma przebiegać po północnym zalesionym zboczu Góry Chrobrego, który jest już częścią Bażantarni.

Po dokładnej analizie tekstu Planu mam jednak poważne wątpliwości czy sympatia władz Elbląga do tramwajów jest prawdziwa i czy ich polityki nie determinują bieżące ograniczenia ekonomiczne. Przypomnę osobom niezaznajomionym z tematem, że poprzednie władze Elbląga planowały modernizację i wydłużenie trakcji tramwajowej w ciągu ulicy Królewieckiej, następnie puszczenie jej ulicą Fromborską do Ogólnej i poprowadzenie jej dalej przez Aleję Odrodzenia. W ten sposób powstałaby linia tramwajowa łącząca największe elbląskie osiedla ze wszystkim szpitalami. Nie wspominając już o dojeździe do planowanego Aquaparku przy ulicy Moniuszki i galerii Porto55, chyba że zapowiedzi tych inwestycji były tylko mrzonkami.

Uderzający w Planie jest brak wizji rozwoju miasta. W północnych dzielnicach takich jak Bielany czy Dąbrowa wciąż powstają nowe domy, dynamicznie wzrasta ruch na ulicach Fromborskiej i Królewieckiej, o sąsiednich nie wspominając. W ciągu kilku najbliższych lat i tak trzeba będzie te ulice poszerzyć, a przy okazji można by wybudować trakcję tramwajową. Jak widać na przykładzie Olsztyna, można dostać dofinansowanie z tego, co pamiętam nawet na poziomie 85% wartości inwestycji. Oczywiście, nie wiadomo jak dalej będzie ze szczodrością UE ale warto próbować i zrobić chociażby plany tej inwestycji.

Co do wiary w rozwój miasta zastanawiające są dane, na których oparto prognozy obciążenia komunikacji miejskiej do 2020 r. Zakładają one stały systematyczny spadek liczby ludności Elbląga. Autorka/autorzy opracowania sami przyznają, że głównym tego powodem jest migracja zarobkowa. Jeżeli władze miejskie to aprobują, to oznacza, że faktycznie nie mają pojęcia, co zrobić by odwrócić ten trend, a wszelkie informacje o nowych inwestorach mających tworzyć nowe miejsca pracy to tylko PR i bajki na dobranoc.

Kolejną niekonsekwencją w założeniach planistycznych są prognozy spadku ilości pasażerów o 2% rocznie. Jest to zastanawiające, ponieważ jeżeli z komunikacji miejskiej najczęściej korzysta młodzież szkolna oraz osoby w wieku poprodukcyjnym, to według prognoz do 2020 r. przy lekkim spadku około 9% ilości młodzieży szkolnej nastąpi wzrost ludności w wieku poprodukcyjnym w granicach około 36%. W wartościach bezwzględnych daje to około 9 tysięcy więcej potencjalnych pasażerów.

Kwestią bardzo dyskusyjną i ryzykowną a nieujętą w Planie są ceny i dostępność paliw ropopochodnych. Wiadomo, że ceny paliwa na rynkach światowych są bardzo niestabilne, a i dostawy ich do Polski mogą być ograniczane różnymi wydarzeniami politycznymi. Skąd więc wiadomo czy dostęp do paliw ropopochodnych będzie zawsze nieograniczony i po cenie akceptowalnej dla rynku transportowego?Podobnie rzecz się ma z prywatnymi spółkami zapewniającymi transport autobusowy w mieście. Czy jakieś czynniki ekonomiczne nie mogą spowodować nagłego ustania świadczenia usług przewozowych? Co wtedy? Skąd miasto weźmie 67 autobusów, wraz z bazą techniczną i personelem?

Zdaję sobie sprawę z tego, że przedstawione zagrożenia są przejaskrawione, ale w dzisiejszych czasach różnie to bywa. Należy przyznać, że najbardziej pewnym źródłem energii jest energia elektryczna oparta głównie na krajowych zasobach węgla, a co za tym idzie jest jedynym pewnym rodzajem paliwa dla transportu zbiorowego w naszym mieście. Powinno się więc dla bezpieczeństwa transportowego w mieście, rozwijać trakcje tramwajową w znacznie większym zakresie niż planują to obecnie władze miasta.

Reasumując moje rozważania i spostrzeżenia chciałbym życzyć władzom Elbląga więcej wiary w rozwój miasta, postawienie na rozwój komunikacji tramwajowej tak jak planowali to ich poprzednicy. Jeżeli chodzi o komunikacje autobusową, sugerowałbym wybrać w przyszłym roku, o ile to będzie możliwe, najlepiej jedną firmę, która będzie miała same nowoczesne autobusy niskopodłogowe najlepiej jednej marki i oczywiście w jednolitych barwach miejskich.

Na koniec musze się przyznać, że jednym z głównych celów mojej publikacji jest podtrzymanie społecznej dyskusji na temat przyszłości elbląskich tramwajów oraz planów budowy „obwodnicy wschodniej”. Uczyniłem to, ponieważ prawdopodobnie w najbliższym czasie władze Elbląga przychylając się do próśb kilku organizacji społecznych zorganizują konsultacje społeczne, dające szansę wypowiedzi wszystkim zainteresowanym wspomnianymi tematami.

Dziękuję wszystkim, którym udało się doczytać mój tekst do końca i zachęcam do własnych publikacji o sprawach elbląskich, korzystając z przychylności naszych lokalnych mediów.

 

Cezary Balbuza

Oceń tekst:

Ocen: 27

%33.3 %66.7


Komentarze do artykułu (18)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +18
    ~ pampi
    Sobota, 06.10

    W Elblągu będą tramwaje albo autobusy miejskie, busy prywatne blokujące ruch w mieście i niszczące drogi.Tak jak to jest w Olsztynie.Albo tramwaje nie zatruwające powietrze, nie blokujące drogi i dosyć ładne jak "Ogórki". Chyba wybór rozwoju komunikacji w Elblągu jest oczywisty.

  2. 2
    +5
    ~ Aborygen Miejscowy
    Sobota, 06.10

    Chwała ci Panie Balbuza żeś podjął tak delikatną materię dopatrując się w niej logiki i ekonomii. W odróżnieniu od Ciebie ja nie mam złudzeń, co do paru spraw fundamentalnych, od których się wszystko zaczyna i na których się kończy. Sprawa ma bogatą historię sięgającą paru dziesiątków lat w wiek XX. Nasze miasto nigdy nie mogło się zdecydować (a właściwie zdeklarować), tak zresztą jak wiele miast mu podobnych w Polsce na rodzaj dominującego transportu w swych granicach a tym samym na wizję i kształt oraz szczegóły szkieletu komunikacyjnego. Komunikacja Elbląga wygląda tak jak jego zabudowa – chaos urbanistyczny wysepek zabudowy niezwiązanych ze sobą ani funkcjonalnie ani logistycznie. Nadal a właściwie obecnie szczególnie szarej masie mieszkańców wydaje się, że wszyscy oni swymi bolidami z genealogią i historią niemiecką dojadą zawsze i o każdej porze do dużego pokoju swego mieszkania i nic nie jest w stanie ich przekonać o infantylności tego sądu. To widać w wielu miejscach doja

  3. 3
    +7
    ~ Aborygen Miejscowy
    Sobota, 06.10

    To widać w wielu miejscach dojazdu publicznego i kulturze poruszania się po ulicach i drogach. Skoro jednak podstawowym środkiem transportu ma być prywatny samochód jak się niektórym czubkom wydaje powinny iść za tym konkretne działania a nie system akcyjny od wyborów do wyborów.

  4. 4
    +2
    ~ plituś bajduś
    Sobota, 06.10

    ble ,ble,ble itd.

  5. 5
    +10
    ~ chłopie na urzędzie ocknij sie !!!!!
    Sobota, 06.10

    ROZWÓJ?????? ZA obecnej Władzy .NIGDY!!!!!NIE ROZŚMIESZAJCIE NAS.Mija 22 miesiące jak jest Nowy Prezydent popatrzmy co zbudował a co zlikwidował.Szumne plany i TYLKO wycieczki,obiecanki.Młodzi uciekają nadal z Elbląga NIE MA PRZYSZŁOŚCI na prace,życie.Dlaczego nie ma przekopu mierzei powstało by tyle nowych miejsc pracy,przybyło by firm.CZY naprawdę rządzą ludzie którzy nie mają wyobraźni i umysłu dorosłej osoby.W artykule pisze o aquaparku,galerii Porto55 przecież te obiekty NIGDY nie powstaną za Tego Prezydenta.olsztyna za przykład nie dawajcie bo to olsztyn zabrał wszystkie środki na rozwój Polski wschodniej ,dzięki tym pieniądzom buduje u siebie tory tramwajowe i sprowadza nowe tramwaje.cdn.

  6. 6
    +8
    ~ chłopie na urzędzie ocknij sie !!!!!
    Sobota, 06.10

    Kadencja obecnego Prezydenta szybko minie i poleci z hukiem razem z resztą tych którzy zaszkodzili Elblągowi.TYLKO szkoda tego co budowały pokolenia Elblążan i czasu który ucieka.Popatrzmy na Malbork i inne mniejsze miasta jak tam powstają nowe obiekty.TYLKO w ELBLĄGU stos obietnic,DOSYĆ .ALBO BUDUJECIE ALBO PRECZ ZE STANOWISK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!PRECZ Z ŁAPAMI OD TRAMWAI ELBLĄSKICH -linii nr2.Ten kto oddał olsztynowi zabytkowy pojazd tramwajowy niech go przyciągnie na lince z powrotem do Elbląga.

  7. 7
    +9
    ~ trele morele
    Sobota, 06.10

    Elbląg 2013-2020. SAMI EMERYCI I UPADEK ZAKŁADÓW W ELBLĄGU.Jeśli dalej pozwolimy rządzić g*****m którzy obiecują a guzik budują.

  8. 8
    +4
    ~ zombi
    Sobota, 06.10

    Jak napisał jeden z polityków na swoim blogu o rządzeniu przez PO "Jak się jest ciemnym Czukczem, to się nie pcha do pilotowania ponaddźwiękowca" nic dodać nic ująć.

  9. 9
    +4
    ~ załamany
    Sobota, 06.10

    Ja pier...e to balbuza też juz jest w EKO-Elbląskim komitecie Obywatelskim?????koniec świata blisko.....

  10. 10
    +5
    ~ Fredek
    Sobota, 06.10

    Proszę Państwa-nic dodać,nic ująć,Nowaczyk to typowy okaz burmistrza z serialu"Plebania",to człowiek pozbawiony jakichkolwiek kwalifikacji i umiejętności w zarządzaniu miastem,to typowa marionetka,pociągana za sznurki swojego seniora,jakim jest Wielki Sprzątacz..Ten człowiek nie potrafi nic zrobić samodzielnie,to efekciarz,sobiepanek,cwaniak i typowy okaz po-buraka.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0012578964233