Dwie partie, rywalizujące ze sobą na finiszu kampanii wyborczej, zaprosiły do Elbląga znamienitych gości. W sprawie przekopu Mierzei Wiślanej, na konferencji zorganizowanej przez Jerzego Wilka, wypowiedziało się trzech specjalistów w tej dziedzinie: Europoseł PiS Marek Gróbarczyk, były wiceminister transportu i gospodarki morskiej Zbigniew Sulatycki oraz Przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Morsko-Gospodarczego, Zbigniew Wysocki.
Szansą dla rozwoju Elbląga jest gospodarka morska. Przez wiele lat, poprzez handel i kupiectwo drogą wodną, miasto było potęgą. – W tym kierunku należy rozwijać Elbląg i tworzyć miejsca pracy – mówi Jerzy Wilk otwierając spotkanie.
W spotkaniu wziął udział Marek Gróbarczyk, europoseł Prawa i Sprawiedliwości. – Wróciłem właśnie ze Sztrasburga, gdzie odbyło się posiedzenie Parlamentu Europejskiego i jako grupa Europejskich Konserwatystów i Reformatorów przygotowaliśmy rezolucję dotyczącą włączenia miasta Elbląga w poczet trasy komunikacyjnej korytarza transportowego Via Carpatia, łączącego Morze Egejskie (Grecja) z Kłajpedą (Litwa) i odbicie, poprzez drogę S19, A2 i S7 do Elbląga – mówi Marek Gróbarczyk.
Realizacja tego pomysłu, miałaby stanowić alternatywę w połączeniach krótkiego zasięgu na Bałtyku. - To idzie pokłosiem naszym założeniom zbudowania toru żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, którą uchwaliliśmy w ramach Rządu Jarosława Kaczyńskiego w 2007 roku. Zakładano wtedy budowę w trzech lokalizacjach, najlepszą miejscowością były Skowronki – mówi europoseł.
Ze Skowronek do Elbląga miałoby nastąpić pogłębienie toru żeglugowego do pięciu metrów. – To dałoby możliwość przeładunku portu powyżej miliona ton rocznie, co podniosłoby o 50 proc. przychody miasta i zmniejszyło bezrobocie – dodaje Marek Gróbarczyk.
PiS nie zgadza się z koncepcją o tym, że wielkie kontenerowce miałyby wpływać do Elbląga a przekop Mierzei, wedle opinii Donalda Tuska to mrzonki. – Jego Rząd w 2011 roku przyjął budowę toru żeglugowego przez Mierzeję, dziś mówi żebyśmy sobie głowę wsadzili do zimnej wody i ostudzili zapały - mówi Marek Gróbarczyk.
W spotkaniu przedstawiono także techniczne odniesienie się do koncepcji przekopu. – Małe miejsca, jak Elbląg, są wykorzystywane w różnych aspektach we Francji, Belgii czy Niemczech. Obiekty takie jak jachty, łodzie ,motorówki mogłyby tu cumować, jednocześnie wpłynąć an rozwój turystyki – mówi Zbigniew Sulatycki, kapitan żeglugi wielkiej.
Do portu wpływałyby, zdaniem zgromadzonych gości, specjalistyczne barki wychodzących w morze. - To barki o różnych gabarytach, nie przekraczających zanurzenia 5 metrów. Odbierają one części załadunków ze statków i przewożą w różne miejsca, by nie musieć transportować towarów drogą lądową. Mogą także pływać w Szwecji, Danii czy Niemczech generując duże profity finansowe – mówi Zbigniew Sulatycki.
Możliwość połączenia szlaków transportowych i obsługa żeglugi to, według członków PiS, uczestniczących w spotkaniu, kwestia bardzo ważna dla Elbląga. – Projekt przekopu Mierzei ma znaczenie nie tylko dla Elbląga, ale także dla całego kraju. Cała Polska od Śląska, poprzez Elbląg i Gdynię mogłaby być połączona jednym szlakiem – mówi Zbigniew Wysocki, Przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Morsko- Gospodarczego im. E. Kwiatkowskiego.
Zaszczytem dla Jerzego Wilka, jak sam mówi, było goszczenie trzech byłych ministrów, specjalistów z dużym doświadczeniem w sprawach morskich. Po podziękowaniach za przybycie, skomentował wypowiedź Ministra Marka Biernackiego. – Słyszałem, że dzisiaj w czasie konferencji Minister powiedział, że przekop Mierzei to dobre rozwiązanie dla Elbląga i IV Port to coś, co może powstać. Potwierdził to, co my od początku mówimy w swojej kampanii – mówi Jerzy Wilk, dziękując za poparcie Ministra.
Przyjaciele z Elbląga! Patrzy na was cała Polska. Pogońcie PObolszewię ze swojego miasta raz na zawsze!
Super Tylko Wilk
67 lat tyranie do śmierci tego -PO wam nie darujemy!!!!!!!!!!!!!!!!
Dobry pomys czy podołacie temu planowi to jest pytanie
NIE DAJCIE SIĘ PONIEWIERAĆ TYM Z PARTI OSZUSTÓW .ONI TYLKO WALCZĄ O STOŁKI MATOŁ TYLKO KŁAMAŁ I KŁAMIE .W CHORZOWIE TAK SIĘ ODGRODZIŁ OD OBYWATELI http://slaskiemiasta.pl/konwencja-platformy-obywatelskiej-chorzow-2013
Drogi chłopcze - nie udawaj bystrzaka bo ci nie wychodzi . Browar OPGIK i inne firmy współpracują z każdą władzą bo interes nie ma koloru partyjnego - ma kolor zielony , Na spotkaniu z Premierem nie wypada nie być - to takie skąplikowane ? Jak znasz jakiś elbląskich oligarchów to podaj nazwiska - dziś była szefowa CBA ... Nie miałeś odwago podejść ? Ja mogę zrobić to za ciebie,,,
Bzdety i jezszce raz bzdety Elkbląski port nigdy nie będzie miał żadnego znaczenia.Może co najwyzej słuzyć za przystań dla barek kursujących między Kaliningradem a Elblagiem .To wszystko na co pozwalaja waruki i zawsze tak będzie.Opowiadanie o połaczeniu z Morzem Egejskim graniczy z .......?
Serdecznie pozdrawiam kapitana żeglugi wielkiej Zbigniewa Sulatyckiego. Mierzeja Wiślana to wielka sprawa. To Polska.