W połowie lipca tego roku informowaliśmy o prowadzonych pomiarach natężenia ruchu drogowego w ciągu ulicy Ogólnej. W ten sposób analizowano, czy stosowane dotychczas rozwiązania komunikacyjne są skuteczne i odpowiadają potrzebom pieszych i kierowców. Po kilku tygodniach od zakończenia badań przygotowany został komunikat w tej sprawie. Prezentujemy go Państwu i zapraszamy do oceniania oraz komentowania jego treści.
„Zarząd Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu informuje, że funkcjonowanie sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach ulicy Ogólnej z ulicami poprzecznymi zostało poddane wszechstronnej analizie przez specjalistów związanych zarówno z projektowaniem, jak też nadzorowaniem ruchu drogowego i jego bezpieczeństwa. Z analizy tej wynika jeden bezsporny fakt, że sygnalizacje na wyżej wymienionych skrzyżowaniach znacznie uspokoiły ruch, dzięki czemu poprawiło się bezpieczeństwo na ulicy Ogólnej.
W odczuciu społecznym, zainstalowane na ulicy Ogólnej sygnalizacje utrudniły przejazd tą ulicą, co zważywszy, że uniemożliwiają one rozwijanie przez kierowców nadmiernej prędkości, jest w pewnym stopniu prawdziwe.
Jednym z kryteriów pozwalających ocenić potrzebę zastosowania sygnalizacji na konkretnym skrzyżowaniu, jest obciążenie ruchem pojazdów i pieszych. Wyniki przeprowadzonych w miesiącu lipcu pomiarów natężeń ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach ulicy Ogólnej, potwierdziły wcześniejszą wiedzę na temat ich wielkości, które z racji charakteru dzielnicy i jej roli w strukturze miasta, nie mogą być duże. Wielkość natężeń jest jednym z kryteriów wskazujących na potrzebę zastosowania sygnalizacji świetlnej. Najważniejszym kryterium są zdarzenia drogowe (wypadki, kolizje).
Ten czynnik nie pozostawia wątpliwości co do potrzeby zastosowania sygnalizacji. Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Elblągu, który jest corocznie opracowywany wykazuje, że w 2006 roku miały miejsce na ulicy Ogólnej 43 kolizje i 5 wypadków, a skrzyżowanie z ulicą Broniewskiego od lat było wskazywane jako tzw. „czarny punkt”. Nie trudno się domyślić, że tramwaj, który pojawił się na ulicy Ogólnej jest dodatkowym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Tak więc głównym powodem zastosowania sygnalizacji świetlnych na ulicy Ogólnej było kryterium brd oraz stworzenie priorytetu dla komunikacji tramwajowej w ruchu drogowym.
Wraz z zastosowaniem sygnalizacji świetlnych została skoordynowana ich praca w całym ciągu ulicy Ogólnej. Elementy, które należało uwzględnić przy tej koordynacji nie pozwoliły na uzyskanie efektu oczekiwanego przez mieszkańców. Projektanci od początku mieli problem z pogodzeniem cyklu 100 sekund (musi być taki sam jak w ciągu ulicy Płk. Dąbka), małych i zróżnicowanych odległości między poszczególnymi skrzyżowaniami oraz konieczności utrzymania prędkości przejazdu dopuszczalnej w mieście. Dlatego też nie było możliwe uzyskanie efektu płynnego przejazdu w obu kierunkach. Uzyskanie tego efektu uniemożliwia rozkład skrzyżowań w małych i niejednakowych odległościach.
Jest kilka elementów, które zostaną poprawione. Niedobór przepustowości dla skrętu w lewo w ulicę Lubelską i zawracania w kierunku ulicy Płk. Dąbka, zostanie rozwiązany przez korektę podziału światła zielonego na tym skrzyżowaniu. Możliwe będzie również skoordynowanie przejazdu na zielonym świetle przez skrzyżowanie z ulicą Lubelską z fazą dla skręcających w lewo z ulicy Ogólnej w ulicę Płk. Dąbka. Na skrzyżowaniu z ulicą Broniewskiego zostanie zmieniona segregacja ruchu napółnocnym jej wlocie. Prawy pas przeznaczony będzie tylko dla skręcających w prawo, a lewy dla jadących na wprost i wlewo. Powyższe usprawnienia zostaną wykonane do końca miesiąca października b.r..
Dla zapewnienia efektywnej pracy sygnalizacji świetlnej konieczna jest stała obserwacja zmieniających się warunków ruchu, w jakich ona pracuje i wprowadzanie ewentualnych zmian. Rozwój dzielnicy Modrzewina może spowodować, że zmiany te potrzebne będą już wkrótce. Należy podkreślić, że priorytetem dla działań w zakresie przebudowy ulic w mieście jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Działania podejmowane zgodnie z tym priorytetem, mogą być tylko wtedy skuteczne, kiedy wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, dostosują swoje zachowania do wprowadzanych oznakowań i ograniczeń wynikających z zastosowania sygnalizacji świetlnej. Dla bezpieczeństwa, którego poziom na ulicy Ogólnej jest obecnie bardzo wysoki, nie ma alternatywy. Wprowadzone zostaną tylko takie zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej, które tego poziomu nie obniżą.”
Nie no po prostu wracamy do czasów prl-u. Z resztą było to do przewidzeni, bo przecież poplecznicy tamtego układy, teraz u nas rządzą. "że tramwaj, który pojawił się na ulicy Ogólnej jest dodatkowym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu drogowego." - przecież normalnie nóż się otwiera w kieszeni jak czytam takie inbecylizmy. I co, ze jest tramwaj to trzeba na każdej praktycznie poprzecznej uliczce do Ogólnej przepuszczać muchy?!?! (bo samochód pojedzie może jeden a czasem nawet i nie to - juz nie wspomne wieczorami). Poza tym strasznie dużo zmienili: np. na Broniewskiego zamienili pasy ruchu - kurde to trzeba rzeczywiście być strasznie uczonym aby na takie coś wpaść. Ruch na Ogólnej jak sami przyznają jest nie wielki (w porównaniu do ilości świateł), ale i tak debilnie upierają się przy swoim że światła wszystkie muszą tam być. Żenada!!! Co za jełopy tam siedzą w tym zarządzie dróg?!?!?!
Ten komunikat to bzdura. Mierzyli natezenie ruchy w lipcu czyli okresie wakacyjnym a kazde dziecko wie ze wtedy ruch jest mniejszy.Czyli badania to strata pieniadze. W celu uzyskania optymalnych wynikow powinny byc przeprowadzone we wrzesniu. Mam wrazenie ze kolejne inwestycje drogowe w Elblagu przeksztalcaja to miasto bardzo skutecznie w prowincje tzn: male jedno pasmowe uliczki i male ronda.szkoda gadac.
Często jadę tą trasą. W stronę Jaru zwykle cztery postoje na światłach. Droga powrotna to 6 postoi. Zwykle stoi się gdy nikt nie jedzie ani nie idzie. Tragedia. Czemu ekolodzy nie krzyczą? Taka jazda, to kilka razy większe emisje do atmosfery. Byłem niedawno w Kwidzynie. Miasto rozwija się nieporównywalnie lepiej od Elbląga. Świateł praktycznie nie ma. Jest mnóstwo rond. Na rondzie trzeba zwolnić, ale nigdy nie stoi się bez sensu. Światła są wyrazem ideologii mówiącej, że władze wiedzą wszystko lepiej. Władze pozwalają jechać albo zakazują jechać. W Elblągu czas na projektanta mającego prawo jazdy i jeżdżącego samochodem. Kryterium powinno być średni czas przejazdu.
Jak zawsze - same sukcesy. Największa bzdura - zrobić z ulicy dwujezdniowej jednojezdniową. Zresztą to powszechna praktyka w tym mieście.
a wiecie madrale o ile wiecej spala moje auto? Kto mi za paliwo odda gamonie? W nosie ma takie badania i "wnioski" z nich wyplywajace.
Każdy się czepia. To ja dla odmiany stwierdzę, że nie jest źle na Ogólnej. Parę drobnych poprawek i jest ekstra. Ja jakoś praktycznie zawsze załapuję się na zieloną falę. Trzeba tylko wiedzieć jak i z jaką prędkością jechać. Ot, co!
To prawda, że ruch i sytuacja się tam (najprawdopodobniej) poprawiły, ale jest to wynikiem mniejszego natężenia ruchu (czyt. "wszyscy omijają ciąg ul. Ogólnej"). Poza tym zaobserwowałam więcej wariatów drogowych rozwijających duże prędkości, po to, aby zdążyć na zielone światło na całej długości. (mi się czasami udaje dojechać do przedostatniego odcinka ze światłami). Nie mówiąc już o zwiększonej emisji spalin, o czym wspomnieli już poprzednicy. I gdzie ta poprawa?!!!!!!!!!!
"Super pomiary" były wykonywane w lipcu czyli podczas pory urlopowej dużej części mieszkańców, pomiary te nie objęły także wszystkich potencjalnych użytkowników tego odcinka, gdyż każdy o zdrowych zmysłach od dawna już omijał te światła jadąc Fromborską lub Legionów czy też Broniewskiego. :-(