Wtorek, 26.11.2024, Imieniny: Konrad, Leonard, Sylwester
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Nie dajmy się nabić w butelkę

08.08.2007, 12:32:14 Rozmiar tekstu: A A A


Już wkrótce w sklepach z odzieżą i obuwiem możemy spodziewać się znacznie obniżonych cen. Zbliża się czas wyprzedaży letniej. Wówczas często nabywamy towary, na które bez obniżki cen często nie zwracamy uwagi. Aby nie żałować dokonanego zakupu, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć zakupowych pułapek i nie tracić czasu na ewentualne spory z przedsiębiorcami.


O kilka wskazówek i uwag w tym temacie pokusił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu.

Po pierwsze – porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie niezbędna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Zdarza się, że obniżki mają charakter iluzoryczny gdyż wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Konsument powinien otrzymać  pełną informację o towarze. W placówkach  handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie, obok  przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena”, powinna być podana cena obniżona, jej okres obowiązywania, a także  przyczyna lub przyczyny dokonanej  przeceny - obniżki.

Po drugie – pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać czy w innym sklepie można kupić tańszy. Zwrot towaru zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Nie ma przepisu prawnego, który regulowałby tą kwestię. Wyjątki stanowią umowy zawierane na odległość i umowy zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, co szczegółowo jest uregulowane w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Ten akt prawny jest dostępny na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
www.uokik.gov.pl .

Po trzecie - nie zapominajmy o paragonach. Są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych czy osiedlowym sklepie. Jest on niezbędny kiedy chcemy złożyć reklamację ponieważ to konsument musi zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego udowodnić, że dany towar zakupił w tym konkretnym miejscu i czasie.

Po czwarte – reklamacji nie podlegają wady, które były podstawą obniżenia ceny towaru. Wszystkie inne niezgodności towaru z umową możemy reklamować na podstawie ustawy z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej lub karty gwarancyjnej jeżeli taką otrzymaliśmy. Na podstawie przepisów cytowanej ustawy, sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez 2 lata od dnia zakupu. 

Sprzedawcę o wadliwym towarze powinniśmy zawiadomić jak najszybciej, nie później  jednak niż 2 miesiące od zauważenia wady. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Konsumentowi w pierwszej kolejności przysługuje bezpłatna naprawa lub wymiana towaru na nowy.

Natomiast warunki gwarancji  zawarte w karcie gwarancyjnej są określane przez gwaranta i mogą być różne, nie tylko dla różnych towarów, ale również dla takich samych. To gwarant  określa swój zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji. Dlatego konsument musi zastanowić się, który tryb reklamacyjny jest dla niego korzystniejszy i podjąć stosowną decyzję.

oprac. RK

Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.7731478214264