Już wkrótce w sklepach z odzieżą i obuwiem możemy spodziewać się znacznie obniżonych cen. Zbliża się czas wyprzedaży letniej. Wówczas często nabywamy towary, na które bez obniżki cen często nie zwracamy uwagi. Aby nie żałować dokonanego zakupu, warto pamiętać o podstawowych zasadach, które pozwolą nam uniknąć zakupowych pułapek i nie tracić czasu na ewentualne spory z przedsiębiorcami.
O kilka wskazówek i uwag w tym temacie pokusił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu.
Po pierwsze – porównujmy oferty różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka jest nam faktycznie niezbędna. Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Zdarza się, że obniżki mają charakter iluzoryczny gdyż wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Konsument powinien otrzymać pełną informację o towarze. W placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie, obok przekreślonej ceny dotychczasowej i wyrazu „przecena”, powinna być podana cena obniżona, jej okres obowiązywania, a także przyczyna lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki.
Po drugie – pamiętajmy, że nie możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać czy w innym sklepie można kupić tańszy. Zwrot towaru zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Nie ma przepisu prawnego, który regulowałby tą kwestię. Wyjątki stanowią umowy zawierane na odległość i umowy zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa, co szczegółowo jest uregulowane w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Ten akt prawny jest dostępny na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl .
Po trzecie - nie zapominajmy o paragonach. Są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych czy osiedlowym sklepie. Jest on niezbędny kiedy chcemy złożyć reklamację ponieważ to konsument musi zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego udowodnić, że dany towar zakupił w tym konkretnym miejscu i czasie.
Po czwarte – reklamacji nie podlegają wady, które były podstawą obniżenia ceny towaru. Wszystkie inne niezgodności towaru z umową możemy reklamować na podstawie ustawy z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej lub karty gwarancyjnej jeżeli taką otrzymaliśmy. Na podstawie przepisów cytowanej ustawy, sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez 2 lata od dnia zakupu.
Sprzedawcę o wadliwym towarze powinniśmy zawiadomić jak najszybciej, nie później jednak niż 2 miesiące od zauważenia wady. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji. Konsumentowi w pierwszej kolejności przysługuje bezpłatna naprawa lub wymiana towaru na nowy.
Natomiast warunki gwarancji zawarte w karcie gwarancyjnej są określane przez gwaranta i mogą być różne, nie tylko dla różnych towarów, ale również dla takich samych. To gwarant określa swój zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji. Dlatego konsument musi zastanowić się, który tryb reklamacyjny jest dla niego korzystniejszy i podjąć stosowną decyzję.
oprac. RK