Ponad połowa konsumentów dokonuje zakupów pod wpływem impulsu, a blisko 65 proc. jest przekonana, że może zwrócić do sklepu pełnowartościowy towar - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK.
Z najnowszych badań, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu przez TNS OBOP wynika, że większość z nas planuje codzienne zakupy. Spontaniczne decyzje handlowe stanowią ok. 20 proc., a najważniejszym kryterium naszych wyborów jest nadal cena - sprawdza ją ponad połowa ankietowanych. W przypadku większych wydatków (sprzęt AGD i RTV), porównujemy oferty różnych sklepów, szukamy promocji.
Jak pokazują badania, czterech na dziesięciu konsumentów deklaruje, że wyboru najlepszych, spośród dostępnych na rynku, produktów i usług dokonuje pod wpływem reklam. Ponad połowa respondentów lubi czytać informacje o produktach, chociaż 44 proc. przyznaje, że są one dla nich często niezrozumiałe.
Przed zakupem towaru należy się dokładnie zastanowić, gdyż z jego zwrotem mogą być trudności. Inspekcja Handlowa w Elblągu przypomina, że aktualnie kwestia zwrotu towaru zgodnego z umową zakupionego bezpośrednio w sklepie jest nieuregulowana w przepisach prawnych. Jednak jak każda umowa tak również umowa sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy, co zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
W celach marketingowych przedsiębiorca może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie. Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest wiążące. Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Radosław Rzepecki/Inspekcja Handlowa