Konsument pyta: "Trzy miesiące temu zakupiłem obuwie do codziennego użytku. Teraz ujawniła się wada. Chcę złożyć reklamację. Czy mogę skorzystać z przepisów dotyczących rękojmi za wady? - odpowiada Radosław Rzepecki z Inspekcji Handlowej w Elblągu.
Od dnia 01.01 2003 r. przepisów dotyczących rękojmi określonych w kodeksie cywilnym nie stosuje się do sprzedaży konsumenckiej. Jest to moment, kiedy w życie weszła ustawa z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i to jej przepisy mają moc obowiązującą, w tym przypadku, w relacji przedsiębiorca – konsument. Dlatego też składając reklamację obuwia można zrobić to na podstawie cytowanej ustawy konsumenckiej.
Normy tego aktu prawnego stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Trzeba pamiętać, że reklamację należy złożyć przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia wady. Natomiast odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność obuwia z umową wynosi 2 lata.
Przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi obowiązują w relacjach pomiędzy dwoma przedsiębiorcami.
Pytanie dodatkowe: Czy jeśli mama na takie obuwie gwarancje rok czasu, to czy po jej wygaśnięciu moge się jeszcze domagać reklamacji na podstawie ww ustawy?
Odpowiedz: Można złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową czyli na podstawie tej ustawy. Odpowiedzialność sprzedawcy wynosi 2 lata od dnia zakupienia obuwia. Zgodnie z art. 13 ust 4 (...) gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z tytułu niezgodności towaru z umową. Postaram się się przygotować nieco szerszą informację. Radosław Rzepecki IH w Elblągu