Dzisiaj przypada Światowy Dzień Konsumenta.
Data obchodów została wybrana w nawiązaniu do deklaracji prezydenta Johna Kennedy ego z 15 marca 1962 r., przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, w której wypowiedział się za obroną konsumentów i ogłosił ich cztery podstawowe prawa: prawo do bezpieczeństwa, prawo do informacji, prawo do wyboru i prawo do tego, by zostać wysłuchanym.
W 1983 roku, na pamiątkę wystąpienia amerykańskiego prezydenta, międzynarodowa organizacja konsumencka Consumers International (grupująca ponad 270 organizacji i instytucji ze 110 krajów) ustanowiła dzień 15 marca Światowym Dniem Praw Konsumenta.
Dwa lata później Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęto jednomyślnie „Wytyczne w sprawie ochrony konsumentów”, które określają obowiązki rządów w stosunku do Konsumentów - obywateli poszczególnych krajów członkowskich ONZ.
Obecnie w Polsce fundamentalnym zapisem dotyczącym ochrony praw konsumenta jest artykuł 76 Konstytucji RP, który stanowi, że „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.”
Jedną z instytucji powołaną do ochrony niektórych praw konsumentów jest Inspekcja Handlowa. W 2006 r. w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie, w skład której wchodzą Delegatury w Elblągu i Ełku, przeprowadzono 173 mediacje, z których 119 załatwiono pozytywnie dla konsumentów. Udzielono również 5620 porad i instruktaży konsumentom.
Radosław Rzepecki/IH
Literatura dotycząca tego tekstu dostępna jest u autora. Radosław Rz.