Modernizacja bazy żeglarskiej w klubie Bryza oraz Jachtklubie w Elblągu to jedno z zadań w ramach dużego projektu „Pętla Żuław”, dotyczącego rozwoju turystyki w naszym regionie. Niedawno w Gdańsku spotkali się jego uczestnicy.
„Pętla Żuław” to jeden z ośmiu projektów, które w ramach realizowania strategii rozwoju turystyki będą realizowane przez Ministerstwo Gospodarki. Program odnosi się do Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70 łączącej Antwerpię z Kłajpedą. Bierze w nim udział 31 partnerów, w tym 26 miast i gmin z terenu województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Głównym celem ma być wzmocnienie gospodarcze regionu poprzez rozwój turystyki na drogach wodnych. Celem pośrednim ma być wykreowanie konkurencyjnych produktów turystycznych. Warto przypomnieć, że Unia Europejska ogromnym nakładem środków rozwija drogi wodne, dążąc do przeniesienia na transport śródlądowy dużej części towarów przewożonych obecnie drogami kołowymi.
Przez Polskę przechodzą trzy szlaki uznawane za strategiczne dla budowy systemu wodnych dróg transportowych w Europie. Jeden z nich – E-70 – łączący Antwerpię – Berlin – Kaliningrad i Kłajpedę przechodzi przez Zalew Wiślany, do którego to akwenu zalicza się m.in. Port Morski w Elblągu.
Nasz odcinek drogi wodnej E-70 jest bardzo atrakcyjny turystycznie. Zalew Wiślany ma powierzchnię porównywalną z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi, a pochylnie na Kanale Elbląskim są unikatem na skalę światową. W ramach projektu zgłoszono 55 projektów do realizacji. Z tego 5 na obszarze naszego województwa. Wartość całego projektu wynosi 40,5 mln euro.
W ramach pięciu zgłoszonych projektów mają zostać zrealizowane następujące zadania: budowa przystani żeglarskiej w Braniewie, budowa przystani jachtowej u ujścia Nowej Pasłęki do Zalewu Wiślanego, modernizacja infrastruktury portu żeglarskiego w Elblągu, modernizacja portu we Fromborku oraz wykonanie infrastruktury dla przyczółka do przeprawy promowej w Tolkmicku.
Projekt elbląski zakłada modernizację bazy żeglarskiej w klubie Bryza oraz Jachtklubie. Koszt tego zadania oszacowano na 5,34 mln zł, z czego 4 mln mają pochodzić ze środków pozyskanych na program, a reszta – czyli 1,34 mln zł – z budżetu miasta.
– Każda złotówka zainwestowana w turystykę przyniesie naszemu regionowi korzyści. Dlatego warto inwestować w infrastrukturę turystyczną. Realizacja tego projektu w połączeniu z budową kanału przez Mierzeję i pracami na Kanale Elbląskim otworzą Elbląg i okolice dla turystyki kwalifikowanej nie tylko z Polski, ale z całej Europy. Wtedy o turystyce nie będziemy już mówili w kategoriach hobbystycznych, ale gospodarczych – dających pracę i dochody sporej części mieszkańców – mówi o projekcie marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas.
Jerzy Wcisła
Ujscie Nowej Pasleki,gdzie to jest?To miejscowość,rzeka to Pasleka,ktora wlasnie w tej miejscowosci uchodzi,to nieścislość:)
Prawie przy ujściu rzeki Pasłęki do Zalewu Wislanego - na jej lewym brzegu znajduje się Nowa Pasłęka (Neu Passarge) i przed wojną była w większości zamieszkana przez katolików. Na prawym brzegu jest Stara Pasłęka (Alt Passarge), którą niegdyś w większości zamieszkiwali ewangelicy. Natomiast przy samym ujściu Pasłęki, na lewym brzegu znajduje się mała osada o nazwie Ujście, dawniej Pfahlbude. Z dawnej niemieckiej nazwy wnioskować, że kiedyś cumowały tu statki i być może pobierano za cumowanie palowe (Pfahlgeld).