25 lipca to święto patrona kierowców – Św. Krzysztofa i nasilenie akcji „Bezpieczny przejazd...”, która ma uświadomić skutki nieostrożnej jazdy na przejazdach kolejowych. Jej inicjatorem jest Komenda Główna Policji i PKP.
Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie! Pod taką nazwą trwa ogólnopolska społeczna kampania mająca na celu zapobieganie tragediom dochodzącym na przejazdach kolejowych. Kampania realizowana jest także na terenie naszego województwa wspólnie z Komisją ds. Bezpieczeństwa W-M CPD oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W dniu patrona kierowców św. Krzysztofa tj. 25 lipca 2006r. na wyznaczonych przejazdach kolejowych całego kraju, przeprowadzone zostaną akcje informujące kierowców o zasadach bezpiecznego "poruszania się po przejazdach kolejowych".
Na terenie naszego miasta akcja odbędzie się na przejeździe kolejowym przy ulicy Lotniczej w godzinach od 9.30 do 12.00 (podczas zamkniętych rogatek będą wręczane kierowcom drobne gadżety i ulotki na temat kampanii).
Co roku w Polsce dochodzi do około 250 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Przyczyną ponad 97% wypadków jest nieostrożność kierowcy. Do zachowania szczególnej uwagi na przejazdach zmusza nas kodeks drogowy, ale wiele osób uważa, że „przepisy są po to, aby je łamać”. Dla nich zacytujemy wypowiedź maszynisty, która może przemówi im do rozsądku:
„Kiedy widzę samochód, który wtargnął na przejazd mogę tylko włączyć hamulec i patrzeć jak ginie człowiek”
Sprawę zachowania kierowcy na przejeździe reguluje artykuł 28 prawa o ruchu drogowym: „Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
Wykroczeniami najczęściej popełnianymi na przejazdach kolejowych przez kierowców są: niezachowanie szczególnej ostrożności przy zbliżaniu się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania, brak reakcji na znak drogowy „STOP”, wjazd na przejazd z rogatkami w czasie ich zamykania, omijanie „slalomem” półrogatek, brak reakcji na sygnalizację świetlną i dźwiękową o zbliżającym się pociągu.
Kierowco, pamiętaj!
Ludzie i technika są zawodni. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania nawet wtedy, gdy zbliżasz się do przejazdu strzeżonego przez dróżnika! Traktuj każdy przejazd kolejowo-drogowy jak skrzyżowanie z drogą uprzywilejowaną!
Nie ma stuprocentowo bezpiecznych skrzyżowań, nie ma też stuprocentowo bezpiecznych przejazdów kolejowych. Na żadnym, niezależnie od sposobu ich zabezpieczenia, nic nie zastąpi ostrożności kierowcy!
Maszynista pociągu, który widzi nagłe wtargnięcie samochodu na przejazd, nie może ominąć samochodu. Pociąg waży nie mniej, niż kilkaset ton. Jego droga hamowania to przynajmniej kilkaset metrów!