244 wniosków o mediację załatwiono w roku ubiegłym w elbląskiej Delegaturze Inspekcji Handlowej. 159 wniosków załatwiono pozytywnie, a 85 z negatywnym rezultatem dla konsumenta. W 2005 roku bezpośrednio udzielono blisko 1110 porad konsumentom.
Najczęściej wnioski o mediację dotyczyły artykułów przemysłowych - 233 wnioski. W dalszej kolejności obuwia - 186, sprzętu RTV i AGD - 7, mebli - 6, sprzętu komputerowego - 2, części motoryzacyjnych - 2 i innych. Pozostałe prośby, dotyczyły wad odzieży, okien oraz biżuterii.
- Konsumenci głównie zarzucali sprzedawcy nie uznawanie ich reklamacji – informuje Bronisława Walawska-Pawlak, dyrektor IH w Elblągu. - Sprzedawcy jako główną przyczynę nie uznawania roszczeń konsumenta wskazywali uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwe użytkowanie lub brak konserwacji towaru. Poważną trudnością w dochodzeniu roszczeń konsumenta było nie posiadanie dowodów zakupu towaru – przyznaje Bronisława Walawska-Pawlak.
11 wniosków o mediację w roku 2005 dotyczyło niewłaściwej jakości usług. Najczęściej kwestionowano świadczenie usług remontowo–budowlanych - 4 wnioski, pralniczych - 3, usług motoryzacyjnych - 1, fryzjerskich - 1 oraz innych różnych usług.
Pozytywne załatwienie wniosku o mediację polegało głównie na doprowadzeniu do zgodności towaru z umową poprzez naprawę, obniżkę wartości towaru w stopniu satysfakcjonującym konsumenta, wymianie towaru wadliwego na towar wolny od wad bądź w ostateczności rozwiązaniu umowy sprzedaży i zwrotu równowartości w gotówce za reklamowany towar.
- W dalszym ciągu poważnym problem konsumentów jest nie przyjmowanie przez przedsiębiorców zwrotu pełnowartościowych towarów – przyznaje Pani dyrektor. - Tutaj jednak nie możemy pomóc, gdyż sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towarów pełnowartościowych, chyba że taki zwrot będzie z nim uzgodniony przed zakupem lub sam taką możliwość zadeklaruje. Wyjątkami są umowy zawierane na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa, gdzie istnieje możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego – dodaje Bronisława Walawska-Pawlak.