W Elblągu podpisana została umowa na realizację kontraktu „Przebudowa drogi krajowej nr 7 na odcinku Jazowa - ELBLĄG o długości 14 km”. Kontrakt podpisali: z-ca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek i dyrektor firmy Strabag - generalnego wykonawcy przebudowy - Dariusz Słotwiński. Przebudowa tego odcinka to największy do tej pory kontrakt drogowy realizowany na Warmii i Mazurach.
Prace potrwają 19 miesięcy i kosztować będą 215 mln zł. W uroczystości podpisania kontraktu, która miała miejsce w kamienicach miejskich na Starym Mieście, udział wzięli wicewojewoda warmińsko-mazurski Hanna Mikulska-Bojarska, senator Władysław Mańkut, dyr. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Edward Gajerski, z-ca dyr. GDDKiA Zbigniew Kotlarek, dyr. olsztyńskiego oddziału GDDKiA Waldemar Królikowski, dyr. Starbag (generalnego wykonawcy przebudowy) Dariusz Słowiński, projektanci, przedstawiciele użytkowników dróg (PKS, WORD).
Witając gości, prezydent Elbląga Henryk Słonina, powiedział: znaczenie tej drogi jest tym większe, że z 14-km odcinka objętego kontraktem, połowa przebiega przez obszar miasta. Dlatego przedkładaliśmy wnioski o uwzględnienie w zadaniu potrzeb doskonalenia infrastruktury drogowej Elbląga. Myślę tu o budowie wiaduktu w ciągu ulicy Akacjowej oraz ronda na skrzyżowaniu ulic Dębowej-Grunwaldzkiej. Dziękując za te inwestycje prezydent przypomniał, że współpraca samorządu z GDDKiA, która miała swój początek w trakcie budowy Trasy Unii Europejskiej, zaowocowała sprawnym przeprowadzeniem całego kompleksu działań związanych z budową węzła komunikacyjnego ELBLĄG-Wschód.
Problemy i wynikające z nich potrzeby:
Odcinek drogi nr 7 wraz z obiektami inżynieryjnymi charakteryzuje się złym stanem technicznym wpływającym na efektywność i bezpieczeństwo ruchu użytkowników. Prognozy ruchu wskazują na duże zagrożenie utraty przepustowości na odcinku, co stanowić będzie wąskie gardło w systemie transportowym w skali kraju i regionu, uniemożliwiając spójny rozwój mieszkańcom i przedsiębiorstwom.
Przebudowa drogi krajowej nr 7 pozwoli na osiągnięcie następujących celów bezpośrednich:
-dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia nacisków 11,5 T/oś,
-podniesienie nośności obiektów inżynierskich do klasy A,
-zmniejszenie niekorzystnego wpływu transportu na zanieczyszczenie środowiska naturalnego,
-wzrost bezpieczeństwa ruchu,
-likwidację wąskich gardeł i poprawę przepustowości.
Pełna realizacja inwestycji przyczyni się do osiągnięcia następujących celów ogólnych projektu:
-poprawa warunków ruchu drogowego dla tranzytu do Obwodu Kaliningradzkiego i dalej do Litwy, Łotwy i Estonii,
-poprawa warunków ruchu drogowego dla tranzytu w korytarzu Trójmiasto – Elbląg - Warszawa – Kraków – Chyżne i dalej na południe Europy,
-poprawa dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni,
-rozwój regionu i połączeń regionalnych poprzez polepszenie poziomu obsługi w dziedzinie transportu,
-bezpieczniejsza infrastruktura,
-poprawa warunków społeczno – ekonomicznych.
Planowane działania:
Inwestycję podzielono na 2 odcinki charakteryzujące się odmiennymi założeniami technicznymi:
Na odcinku od miejscowości Jazowa do miejscowości Kazimierzowo droga jest projektowana jako jednojezdniowa droga klasy GP o prędkości projektowej 100 km/h o przekroju poprzecznym: jezdnia 2x3,5m, pobocze bitumiczne 2x2,0m. Na całym odcinku droga przebiegać będzie po stanie istniejącym.
Projekt przewiduje podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez:
przebudowę istniejących skrzyżowań, zgodnie z obowiązującymi standardami technicznymi i warunkami BRD ograniczenie ilości zjazdów uzyskane poprzez budowę dróg dojazdowych właściwą organizację ruchu.
Na odcinku od miejscowości Kazimierzowo do Węzła Elbląg-Wschód droga została zaprojektowana jako dwujezdniowa droga klasy S o prędkości projektowej 100 km/h o przekroju poprzecznym: dwie jezdnie po 7,0 m, dwie opaski wewnętrzne szerokości 0,5 m, 2 pasy awaryjne szerokości 2,5 m, pas dzielący szerokość 4 m.
W ramach budowy dróg dojazdowych w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania drogi krajowej nr 7 i prawidłowej obsługi przyległych terenów na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowodworską do węzła Elbląg – Wschód planowana jest budowa 0,8 km długości odcinka ulicy klasy Z - przedłużenie ul. Akacjowej w Elblągu.
Produkty:
-przebudowany odcinek drogi nr 7,
-zbudowane i przebudowane obiekty inżynierskie,
-wyremontowane i zbudowane drogi dojazdowe.
Rezultaty:
-zwiększenie liczby pojazdów korzystających z przebudowanego odcinka drogi krajowej nr 7,
-wzrost nośności nawierzchni.
Oddziaływanie:
-spadek kosztów wypadków drogowych,
-spadek kosztów eksploatacji pojazdów,
-spadek kosztów czasu pasażerów i kierowców zawodowych.