Prezydent Elbląga Henryk Słonina wziął udział w uroczystości podpisania i wmurowania aktu erekcyjnego pod budowę przejścia granicznego Grzechotki Mamonowo II na granicy z obwodem kaliningradzkim.
Budowa przejścia rozpoczęła się w lutym 2004r. chociaż pierwsza koncepcja odbudowy "berlinki" i budowy nowego przejścia na graniczy z Federacją Rosyjską powstała w połowie lat 90-tych. W 2000 r. ta inicjatywa została wznowiona, rozpoczęły się prace projektowe. W 2001r., w Moskwie doszło do rozmów zakończonych podpisaniem porozumienia między Federacją Rosyjską a RP, zobowiązującą obie strony do odbudowy "berlinki" i budowy nowego przejścia do końca roku 2006r.Po stronie polskiej budowa przejścia zaawansowana jest w ok. 55%. Zrealizowany został zakres robót finansowanych z budżetu państwa, w realizacji są obiekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej, Phare 2002 i 2003.Koszt budowy całego przedsięwzięcia to 131 mln zł.
Po stronie rosyjskiej budowa przejścia jeszcze się nie rozpoczęła, natomiast zaawansowana jest odbudowa drogi od przejścia do Kaliningradu. Wojewoda warmińsko-mazurski St. L. Szatkowski i gubernator obwodu kaliningradzkiego Władimir Jegorow poinformowali, że do czasu wybudowania przejścia po stronie rosyjskiej stworzone zostaną warunki do wspólnych odpraw w polskich obiektach. Termin zakończenia budowy w Grzechotkach to kwiecień 2006r.
Na 210 km granicy RP z obwodem kaliningradzkim w pełnej formule funkcjonuje aktualnie jedno przejście (Bezledy - Bagrationowsk) na cztery istniejące. Wg szacunków na nowym przejściu granicznym rocznie odprawianych będzie 1,8 mln samochodów osobowych, 300 tys. tirów i 30 tys. autobusów.