Współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Główny cel projektu to zwiększenie efektywności kształcenia w elbląskich gimnazjach w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych, poprzez opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych metod nauczania.
Projekt wprowadza innowacyjne metody i formy nauczania fizyki, są to metody eksperymentu, badań i obserwacji. Dzięki dodatkowym godzinom zajęć prowadzonym od lutego br. aż 360 uczniów 10 elbląskich gimnazjów nauczy się poprawnie formułować wnioski i analizować zjawiska zachodzące w fizyce. Zajęcia odbywają się w salach wyposażonych w wysokiej jakości zestawy eksperymentalne, a prowadzą je dwuosobowe zespoły badawcze, czyli pracownik naukowy oraz nauczyciel fizyki. Proponowana metoda różni się od tych dotychczas dominujących, czyli metod pogadanki i wykładu. Przede wszystkim uczeń aktywnie uczestniczy w procesie dydaktycznym. Po przyswojeniu teorii danego zagadnienia, samodzielnie planuje i przeprowadza praktyczne działania, a następnie na podstawie wyników tych działań formułuje wnioski.
Mimo że szkolne pracownie fizyki są wyposażone w pomoce dydaktyczne, powyższa metoda nie była dotychczas powszechnie stosowana ze względu na brak opracowań dydaktycznych w tym zakresie. Nawiązanie współpracy z uczelnią wyższą na etapie wdrożenia i ewaluacji nowych metod eksperymentu w nauczaniu fizyki, transfer wiedzy ze strony pracowników naukowych pozwoli na dokonanie zmian w tym zakresie. Proponowany sposób prowadzenia lekcji angażuje uczniów do rozwijania kompetencji naukowo-technicznych. Jednocześnie rozwiąże problem małego zainteresowania edukacją na kierunkach politechnicznych i matematyczno-przyrodniczych.
Produktem finalnym będzie poradnik zawierający opis metody, wskazówki dotyczące jej stosowania, przykładowe scenariusze zajęć oraz karty pracy ucznia. Zostanie on nieodpłatnie przekazany nauczycielom fizyki. Opracowany zostanie również program szkoleń nauczycieli. Będą oni mogli, dysponujący podręcznikiem metodycznym oraz niezbędnymi pomocami, skutecznie stosować metodę eksperymentu w nauczaniu. Docelowo ma zostać ona wprowadzona we wszystkich gimnazjach w Elblągu i stanowić narzędzie do podnoszenia efektywności nauczania fizyki w innych szkołach gimnazjalnych na terenie całego kraju.
...................................................................... Artykuł płatny ......................................................................