Elbląg jest jednym z nielicznych w Polsce miast, które nie posiada strategii promocji miasta. W tym roku elbląski Magistrat podjął poszukiwania firmy, która przygotuje m.in. strategię marki Elbląga. Pierwszy ogłoszony przetarg, ze wględu na zbyt wysokie ceny ofert, zakończył się jednak fiaskiem. W drugim przetargu Miasto zmieniło kryteria oceny. Obecnie cena stanowi zaledwie 30% wagi ofert. Czy dzięki temu uda się wyłonić wykonawcę strategii?
Pierwszy przetarg zakładał wydanie przez Miasto na realizacjęstrategii zaledwie 100 tysięcy złotych. Zgłosiły się trzy firmy, ale ceny ich usług były za wysokie. Urząd Miejski wystosował więc ponowny przetarg. W rozpisanym przetargu zapisano kilka nieznacznych zmian.
Początkowo prezydent Grzegorz Nowaczyk w projekcie budżetu miasta na 2011 rok założył kwotę miliona złotych na promocję. Później jednak, podczas sesji budżetowej, uległ naciskom radnych opozycyjnych, aby zmniejszyć zapisaną sumę.
W pierwszym przetargu dotyczącym strategii promocji miasta zdecydowano się na nią przeznaczyć 100 tysięcy złotych brutto. Wpłynęły wtedy trzy oferty opiewające na kwoty: 231.805 tys. zł, 149.300 tys. zł, 282.900 tys. zł. Ceny te były jednak za wysokie, by Urząd Miasta mógł podjąć współpracę z jedną z firm. Urzędnicy ogłosili więc drugi przetarg.
- W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia pojawiły się nieznaczne zmiany – informuje Arkadiusz Kowalczyk, główny specjalista do spraw wizerunku miasta. - Strategia będzie na lata 2012-2015, a nie 2011-2014. Biorąc pod uwagę, że jesteśmy już bliżej końca roku, uwzględnienie 2011 w Strategii byłoby marnowaniem pieniędzy.
Urzędnicy zrezygnowali również z tworzenia pełnego Systemu Identyfikacji Wizualnej Elbląga. - W Specyfikacji ujęty został jedynie logotyp wraz z podstawową księgą znaku oraz przykładowymi zastosowaniami – mówi Arkadiusz Kowalczyk. - Nie wskazujemy również liczby konsultacji społecznych, jak było w przypadku poprzedniej specyfikacji przetargowej. Będzie ich znacznie więcej niż poprzednio wymagane dwa spotkania konsultacyjne. Przeprowadzone zostaną konsultacje klasyczne, czyli otwarte oraz spotkania z przedstawicielami środowisk pozarządowych, biznesu, kultury, samorządu, sportu itp., jak i konsultacje indywidualne.
Co szczególnie ważne, w nowym przetargu większy nacisk został położony na opracowanie strategii marki. - Dodatkowo ujęliśmy obietnicę marki, personifikację marki (osobowość – cechy wizerunkowe, i atrybuty oraz archetyp marki) – zaznacza główny specjalista do spraw wizerunku miasta.
Zmianie uległy też kryteria oceny ofert. Poprzednie kryterium to 80% cena, 20 czas realizacji. Obecnie cena stanowi 30% wagi, a pozostałe 70 zostało rozłożone na ilość źródeł, na których zostanie oparta strategia, liczbę pytań w badaniu ilościowym oraz liczbę konsultacji społecznych.
Jakie więc będą losy promocji miasta? Miejmy nadzieję, że już za niedługo Urząd Miejski nawiąże współpracę z jedną z firm, która podejmie się tej promocji. We wtorek minął bowiem termin składania ofert. Co ważne, pomysły związane ze strategią będą konsultowane z mieszkańcami Elbląga.
PYTAM się jaka to jest promocja miasta Elbląga gdy w informacji turystycznej brakuje konkretnych folderów,ulotek,map w języku Polskim.Pełno jest o całym województwie PO CO ???REKLAMUJMY ELBLAG I JEGO UROKI.Na dodatek popatrzmy o mieścinkach tego województwa są programy w TVP lub informacje o imprezach ale nie o Elblągu.TVP olsztyn non stop filmuje mieścinki które chwalą województwo a Elbląg z zemsty NIE.Ostatnio non stop w TVP na każdym programie tylko olsztyn i jego nieudolność .PRZYKRE ALE PRAWDZIWE.
Czy naprawdę warto wywalać tyle pieniędzy i zapraszać jakąś firmę zewnętrzną, która zapewne ma niewielkie pojęcie o specyfice Elbląga, jego historii, ludziach, specyficznych potrzebach? I powstanie jakaś reklamówka, jak przygody pań od środków piorących czy panów mających problemy z prostatą. A od czego są urzędnicy od tzw promocji miasta? Czy jeżeli jakaś firma będzie opracowywać tzw strategię to się ich zwolni, jako bezproduktywnych? Ciekawi, dlaczego nie sięga się do źródeł, do mieszkańców, którzy mają wiele ciekawych pomysłów, nie wymagających grubych pieniędzy do realizacji. Kilku inteligentnych ludzi może zebrać inicjatywy i stworzyć z nich spójny plan. Pytanie- czy w ratuszu ktoś sie zdobędzie na tak wielki wysiłek?
Nawet mały Malbork i Słupsk mają od dawna swoje logotypy, a Elbląg wciąż nie ma
Oni chcą robić promocję miasta dopiero teraz gdy już się kończy sezon letni i zaraz koniec wakacji
@Basenji: w pełni się zgadzam. Pisałem o tym jakiś czas temu, że najlepiej byłoby stworzyć zespół ekspercki osób z Elbląga. Jest wiele osób, które mają pomysły, znają historię miasta (np. Twoja osoba), chcą pomóc. Jestem przekonany, że tak stworzona strategia byłaby o niebo lepsza niż ta stworzona przez firmę zewnętrzną. Ja jestem chętny do pomocy.
Najbardziej promują Elbląg Radni .Wszystkie parkingi płatne. Starówka- strefa płatna .A atrakcje -Kościół , Brama i Galeria Turysto tylko przyjedz to cię oskubią jak nie parkingowi to Straż Wiejska. Dziękuję wole Frombork lub Malbork.
A CO TAKIEGO MA do zaoferowania Elbląg????ROZBABRANA STARÓWKĘ.WSZYSTKIE ATRAKCJE obok np w Malborku i w Gdańsku :zabytki,dinozaury,obiekty rekreacyjne.A W ELBLĄGU?????????????
ci od promocji miasta to banda darmozjadow, robia to nadzwyczaj nieudolnie a ich dzialania sa odwrotne do zamierzonych. jak narazie w elblagu jest mnostwo pisiej kupy nie dosc ze na trawnikach to i pelno jej rozmazanej na chodnikach. czy ci wlasciciele sa ulomni? niech biora to do siebie do domow.propozycja do grzegorza: zrobmy akcje "podnies kupę" grzegorz bedzie mial kolejna morzliwosc do pokazania sie i strzelenia sobie fotki . kontener powinien byc postawiony pod ratuszem i tam wszyscy mieszkancy wrzucaliby kupe.
może mało znam elbląg, ale ostatnio przypadkowi turyści mnie zapytali co można zobaczyć w elblagu, prócz JEDNEJ bramy którą widzieli....i zdębiałem nie potrafiłem im nic doradzić... prośba o podpowiedzi co można zobaczyć w Elblagu, (tylko poważnie)
do Basenji, pana Turleja i innych pasjonatów promocji Elbląga mających doświadczenie w reklamie: : STWÓRZCIE ZESPÓŁ i dołączajcie do przetargu, zamiast pisać komentarze, które nie mają wpływu na rzeczywistość. Może się uda?