Poniedziałek, 27.01.2025, Imieniny: Angela, Jan, Przybyslaw
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Miasto odpowiada – to tylko doraźne naprawy

07.03.2011, 15:01:26 Rozmiar tekstu: A A A
Miasto odpowiada – to tylko doraźne naprawy
fot. Rafał Kadłubowski

Na łamach infoelblag.pl ukazała się materiał Stefana Rembelskiego dotyczący sposobu łatania dziurawych elbląskich ulic. Urząd Miejski w Elblągu na ten materiał odpowiada, wskazując, że właśnie w taki sposób, jak to jest czynione teraz, należy z ulicznymi dziurami walczyć. Odpowiedź Magistratu publikujemy w całości.

Stan nawierzchni asfaltowych w mieście jest na tyle zły, że po wielokrotnym ich zamarzaniu, pojawiają się pęknięcia, a w konsekwencji ubytki w warstwie ścieralnej. Każdorazowe najechanie kołem pojazdu na krawędź ubytku powoduje jej dalsze wykruszanie i powiększanie zniszczenia. Należy więc dążyć do załatania jak największej ilości ubytków metodą uproszczoną (bez wykuwania), aby nie dopuścić do ich lawinowego przyrostu. Uproszczona metoda (doraźna), którą stosuje się jeszcze w okresie zimowym jest tylko etapem przejściowym naprawy. Ostateczną naprawę wykonuje się po wystąpieniu właściwych warunków atmosferycznych i możliwości zastosowania technologii z dokładnym wykuciem, oczyszczeniem, zagruntowaniem ubytku emulsją oraz wypełnieniem masą asfaltowa w jednej lub kilku warstwach z odpowiednim zagęszczeniem.

Naprawa opisywana w artykule „Elbląska Akademia Pana Kleksa – czyli o naprawie dróg słów kilka…” dotyczy doraźnej naprawy ubytków realizowanej przez PDiM. Naprawę realizowano jako doraźną w skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych – temp. powietrza wynosiła -7st.C, co autor zauważył, z użyciem maszyny recykler drogowy. Celem naprawy było możliwie szybkie podniesienie bezpieczeństwa drogowego dla uczestników ruchu. Recyklery drogowe służą do powtórnego przerobienia masy bitumicznej.

W przypadku napraw doraźnych masa składa się z materiału wyjętego w wyboju, dodatku destruktu asfaltowego i asfaltu. Czas rozgrzewania masy w recyklerze w temp. – 7st.C do temp. wbudowania tj. ok. 160 st.C wynosi minimum 3 h. Wydajność z jednego zarobu przy średniej głębokości ubytku wynoszącym 6 cm ok 40m2 (w przypadku technologii bez wykucia). Hałas wytwarzany przez pracującą maszynę i temp. dochodząca do -15 st.C uniemożliwia realizację prac w godzinach nocnych. Dodatkowo informuję, że koszt 1 m2 doraźnej naprawy nawierzchni bez wykucia to ok. 40 % kosztu z wykuciem, a czas wykonania o połowę krótszy.

Problem z dziurami nie jest tylko elbląskim zmartwieniem. W Gdańsku stan dróg również pozostawia wiele do życzenia. Tam także, o czym pisze poniedziałkowa (7 marca 2011) Gazeta Wyborcza Trójmiasto, stosuje się doraźną metodę łatania dziur. „Jeśli dziura jest na tyle duża i głęboka, że zagraża bezpośrednio samochodom, drogowcy łatają ją tymczasowo bez względu na warunki atmosferyczne – np. podczas opadów śniegu i dużego mrozu.”

Wyjaśnień wymaga także fragment artykułu dotyczący stanu nawierzchni drogowej w obszarze skrzyżowania ulic Hetmańskiej i 1-go Maja w Elblągu. Remont nawierzchni drogowej na przejeździe przez tory tramwajowe w obrębie skrzyżowania został wykonany w czerwcu 2009 roku, na zlecenie i ze środków własnych Spółki Tramwaje Elbląskie. Realizatorem zlecenia było Warmińsko- Mazurskie Przedsiębiorstwo Drogowe  Sp. z o.o. w Olsztynie Dział Wykonawstwa Elbląg. Zakres robót obejmował naprawę uszkodzonej nawierzchni drogowej z mas bitumicznych, bez remontu podtorza, podbudowy i nawierzchni stalowej torów. Naprawa została wykonana prawidłowo, z należytą starannością, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej, wiedzą techniczną i obowiązującymi przepisami i normami. Spółka Tramwaje Elbląskie nie wnosi zastrzeżeń do jakości wykonanych prac.

Obserwowane spękania i ubytki asfaltu spowodowane są niewłaściwym stanem technicznym torów tramwajowych na skrzyżowaniu. Występuje tam deformacja torów w pionie i poziomie, ponadnormatywne zużycie oraz luźne mocowania szyn. Wykonanie prac naprawczych nawierzchni w 2009 roku, Spółka Tramwaje Elbląskie zleciła mając na uwadze konieczność kompleksowej modernizacji skrzyżowania w celu dostosowania go do wymogów stawianych skrzyżowaniom narażanym na jednoczesny duży ruch samochodowy i tramwajowy. W tym celu została opracowana dokumentacja projektowa na wykonanie przedmiotowej modernizacji, przewidująca zastosowanie nowoczesnej technologii budowy torów wspólnych z jezdnią, zapewniającej wysoką trwałość całej konstrukcji.

Szacowany koszt realizacji inwestycji przekracza możliwości finansowe Spółki. Do czasu pozyskania środków finansowych, prowadzony jest monitoring skrzyżowania i na bieżąco uzupełniane ubytki nawierzchni. W razie braku możliwości pozyskania środków w 2011 roku na pełną modernizację skrzyżowania, w trosce o bezpieczeństwo ruchu drogowego, Spółka Tramwaje Elbląskie ponownie w okresie wiosennym zleci naprawę bieżącą zniszczonej nawierzchni asfaltowej w obrębie przejazdu przez tory tramwajowe, bez modernizacji konstrukcji torów.

Kamil Czyżak
Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego

w Elblągu
 

Oceń tekst:

Ocen: 3

%66.7 %33.3


Komentarze do artykułu (17)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ ciekawy
    Poniedziałek, 07.03

    Ciekaw jestem jak skandynawowie radzą sobie z drogami, może należałoby zastosować ich technologię i materiały.

  2. 2
    +7
    ~ olek
    Poniedziałek, 07.03

    Rembelski zadowolony z dopowiedzi? hahahahahaha

  3. 3
    +6
    ~ sucha_woda
    Poniedziałek, 07.03

    Wbrew pozorom Skandynawowie są w lepszej sytuacji ponieważ w ich klimacie jest zdecydowanie mniej sytuacji kiedy temperatura przechodzi przez krytyczny próg zera stopni Celsjusza. W skrócie, jeśli raz zamarznie to już trzyma. U nas jest inna sytuacja gdyż często temperatura przekroczy zero stopni, woda penetruje wgłąb, przychodzi mróź i rozsadza od środka i tak w kółko. Może wypowie się jakiś inżynier bo ja powyższe wiadomości zaczerpnąłem bodajże z 'Discovery Channel' Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

  4. 4
    0
    ~ czytellnikk
    Poniedziałek, 07.03

    Spko jak cos sie stanie dla naszego autka na skutek wjechania w dziure, mozna wyciagnac kase z ubezpieczalni w ktorej dana ulica jest ubezpieczona.

  5. 5
    +6
    ~ ben
    Poniedziałek, 07.03

    panowie łatający drogę- do was mam apel- robcie to dokladnie, bo przeciez wasze samochody tez po tej drodze jezdza! przyznam sie , ze sam zawsze mialem ochote wziac wiadro z betonem i zalatac najgorzej przeszkadzajace mi dziury, ale co by sobie ludzi pomysleli..

  6. 6
    --1
    ~ M.
    Poniedziałek, 07.03

    a może by tak: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,9210068,Gdansk__nowa_bron_drogowcow__Kombajn_Remix_zmieli.html

  7. 7
    +6
    ~ jmaniek
    Poniedziałek, 07.03

    może to dobrze,że dziury łatają doraźnie ale żeby łatanie doraźne nie było faza końcową łatania,uwierzę na wiosnę kiedy wrócą do łatania tych dziur "doraźnych"

  8. 8
    +1
    ~ kolo
    Poniedziałek, 07.03

    jestescie smieszni za co kierowcy placom zeby po dziurach jezdzili gdzie nasze piniadze ktos do kieszeni bieze urzeedasy pewnie

  9. 9
    0
    ~ Goth
    Poniedziałek, 07.03

    Jest tu logika - jeśli nie można jeszcze łatać normalnie asfaltu, to dobrze, że miasto choć robi tymczasowe zabezpieczenie dziur.

  10. 10
    --2
    ~ sc000ter
    Poniedziałek, 07.03

    do KOLO -> czlowieku skoncz szkole, potem rob prawko a potem wypowiadaj sie w temacie!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0702860355377