Poniedziałek, 27.01.2025, Imieniny: Angela, Jan, Przybyslaw
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Elbląska Akademia Kleksa – czyli o naprawie dróg słów kilka…

06.03.2011, 09:30:12 Rozmiar tekstu: A A A
Elbląska  Akademia Kleksa – czyli o naprawie dróg słów kilka…

Poniedziałkowy mroźny poranek, niby taki sam jak zawsze a jednak nie. Przedwiośnie, na ulicach spieszący do pracy ludzie, samochody zygzakiem omijające dziury w jezdni tak liczne, że ich omijanie traci sens. W ciągu ulicy Hetmańskiej dziwny zespół pojazdów: wiekowy ciągnik Ursus z przyczepą, do której dopięto dymiący agregat drogowy wytwarzający asfalt na gorąco. Wokół tego zestawu naprawczego niemrawo porusza się czterech pracowników zaopatrzonych w taczkę, łopatę, kilof i szczotkę ryżową, prawdopodobnie produkcji elbląskiej spółdzielni ELSIN.

Jak łatwo się zorientować, jest to ekipa remontowa do naprawiania ubytków w jezdni, będących efektem wielokrotnego przejścia temperatury przez zero w okresie zimowym, czyli mówiąc potocznie dziur. Technologia tej naprawy nawet dla laika jest gołym okiem widocznym partactwem. Przy temperaturze z rana minus siedem stopni a w południe w okolicach zera, wyczyszczenie ubytku w asfalcie wspomnianą juz szczotka ryżową, wypełnienie gorącym jak wojskowa grochówka asfaltem uklepanym następnie łopatą, jest naprawą tak samo skuteczną jak zasypanie tych dziur żwirem.

Broń Boże nie występuje tutaj jako przeciwnik po zimowych napraw ale nie mogę przejść obok, gdy widzę jak pieniądze elbląskich podatników czyli również moje, są wyrzucane w przysłowiowe dziury w drodze. Technologia takich napraw co łatwo sprawdzić w „wikipedii”  jest następująca : spękany asfalt skuć narzędziem udarowym, ubytek oczyścić sprężonym powietrzem, a następnie wygrzać palnikiem gazowym, uzupełnić gorącą masą asfaltową i zagęścić. Całość na gorąco uszczelnić płynnym asfaltem ze szczególnym uwzględnieniem obrzeży.  Jest dalece prawdopodobne, iż zleceniodawca niema wiedzy w jaki sposób te naprawy  są wykonywane, bo przeciwnym razie może się spotkać z zarzutem marnotrawienia publicznych pieniędzy. Mogę przyjmować zakłady, że tak wykonane naprawy nie przetrwają trzech miesięcy  i znów ekipy naprawcze na ulice Elbląga powrócą. Jeśli jest to nasz elbląski sposób na walkę z bezrobociem to przyznać trzeba, że co nieco oryginalny i bardzo kosztowny.

Drogi w Elblągu są  w złym stanie  a pieniędzy w budżecie dużo, dużo za mało niż to wynika z potrzeb napraw bieżących. Tym bardziej każda złotówka wydana z budżetu na ten cel musi mieć potwierdzenie w usłudze wysokiej jakości, by do tematu nie wracać co trzy miesiące. To samo dotyczy remontów modernizacyjnych czego bardzo złym przykładem jest skrzyżowanie ulicy Hetmańskiej  i 1Maja. Nie dalej jak półtora roku temu miasto za niemałe pieniądze wykonało nową nawierzchnię, która dzisiaj nie nadaje się do ruchu płynnego. Na przejeździe przez tory przy prędkości 50 km/godz można uszkodzić zawieszenie. W zasadzie wykonawca powinien oddać miastu pieniądze. Na uniformach pracowników wykonujących bieżące naprawy metodą kleksów można odczytać napis „PDiM”, co zapewne oznacza Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, którego właścicielem jest miasto, a to tym bardziej zobowiązuje Naczelnika Wydziału (a może już Dyrektora Departamentu –dawno nie byłem w urzędzie i nie wiem jaka tabliczka jest na drzwiach) Zarządu Dróg do właściwego nadzoru nad technologią i jakością zleconej usługi. Nie stać nas na płacenie za fuszerki – są dostępne technologie naprawy ubytków w jezdniach w temperaturach ujemnych do minus dwunastu stopni Celsjusza.

Dysponuję i chętnie udostępnię filmowy materiał poglądowy szwedzkiej firmy SAVALCO „ drogowy zestaw naprawczy – pavement repair equipment”, który jest obsługiwany przez jedną osobę i co najważniejsze dla kierowców, prace naprawcze można wykonywać w nocy.

Piszę ten tekst  z głębokim przekonaniem, że nowy, młody Prezydent Miasta Elbląga wraz z całym ambitnym i pełnym szlachetnych zamierzeń zespołem wiceprezydentów, położy szczególny nacisk na jakość inwestycji drogowych w Elblągu. Czeka nas przecież w najbliższym czasie  wiele ważnych inwestycji jak chociażby przebudowa rozwiązań drogowych w obrębie budowanych centrów handlowych czy przebudowa drogi 503. Najgorsze co mogłoby nas spotkać, to zmarnowanie pieniędzy podatników przeznaczonych na te inwestycje, poprzez brak właściwego nadzoru inwestorskiego.

Stefan Rembelski

 

Oceń tekst:

Ocen: 17

%58.8 %41.2


Komentarze do artykułu (60)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +3
    ~ f.
    Niedziela, 06.03

    Stefan tu masz racje.

  2. 2
    0
    ~ Ehhh
    Niedziela, 06.03

    O tak!

  3. 3
    0
    ~ zły
    Niedziela, 06.03

    Chciałbym zapytać czy oprócz biadolenia to nasza WŁADZUNIA POtrafi rozliczyć tych pseudo wykonawców z wykonanych inwestycji ,remontów i napraw .Przecież w głowie się nie mieści aby tę samą robotę wykonywać bez końca ,bez efektów . Wywalają nasze Podatki na czyjeś ,partactwo ,robienie ludziom wody z mózgu że inaczej się nie da.Chyba że , tak robi się drogi ,to nie ma się co dziwić jak wykonuje się naprawy.W eterze CB słychać komentarze w całej Polsce że nasi drogowcy POprostu robotę szanują ,bo jakby robili to super to robili by POtem

  4. 4
    +1
    ~ beniu
    Niedziela, 06.03

    i to jest skandal, ze na oczach wszystkich, w tak waznej sferze, dokonywane są takie na 'naprawy' w taki sposob. kabaret

  5. 5
    +4
    ~ Obserwator
    Niedziela, 06.03

    Firmy PDIM oraz EPRD są powiązane z miastem co skutkuje tym że ciągle mają zajęcie. Tłumacząc wprost jak by nie robili robota zawsze dla nich się znajdzie więc po co podnosić standard swoich usług.

  6. 6
    --1
    ~ zxc
    Niedziela, 06.03

    apodniecacie sie tematem jak by te dziury byly nowoscia ludzie.........

  7. 7
    +5
    ~ um
    Niedziela, 06.03

    od rozliczenia wykonawców są panie Malentowicz i Dziurdź czyli szefowe od inwestycji oraz dróg. do nich trzeba personalnie kierować uwagi i skargi

  8. 8
    --8
    ~ Dziura budrzetowa załatana
    Niedziela, 06.03

    Komentarz zablokowany z powodu naruszenia regulaminu!

  9. 9
    --1
    ~ sc000ter
    Niedziela, 06.03

    kapo w oknach siedza i fotki robia...komuna :/

  10. 10
    0
    ~ nawet w PRLu ortografii porządnie uczyli..
    Niedziela, 06.03

    2-gi wpis poniżej. Pomóż sobie sam niedouku ortograficzny i zainwestuj w odpowiedni słownik! Nawet w klasach nauczania początkowego (I - III) uczą, że słowo "budżet" jest pochodzenia obcego (budget) i chociażby z tego powodu używamy tu "z" z kropką!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.6247990131378