W ubiegłym tygodniu w Olsztynie odbyło się spotkanie poświęcone reaktywacji kolei nadzalewowej, w którym wzięli burmistrzowie i wójtowie miejscowości przez, które przebiega linia nadzalewówki oraz przedstawiciele prywatnego operatora PSS Arriva. Wszystkie samorządy zdecydowały o włączeniu się w projekt rewitalizacji kolei, jako produktu turystycznego. Kolej uruchomiona zostanie od 4 lipca do 29 sierpnia.
W środowym spotkaniu udział wzięli także przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych PLK, czyli zarządcy torów w Polsce, przedstawiciele urzędów pracy oraz przedstawiciele pomorskiego towarzystwa miłośników kolei żelaznych, które będzie spoiwem łączących wszystkich realizatorów projektu.
Zaczną od naprawy torów
- W tej chwili w trzech miejscach tory wiszą w powietrzu. Aby zrewitalizować tą linię trzeba zacząć od naprawy torów kolejowych, dlatego polskie linie kolejowe zostały zaproszone na to spotkanie. Wyliczyły, że naprawa wystarczająca do tego, aby po torze mogły poruszać się pojazdy szynowe będzie wymagała włożenia około 100 tys. złotych, z czego 45 tys. złotych wyłożona będzie na materiały, a reszta pieniędzy będzie wyłożona w formie robocizny przez urzędy pracy w Elblągu i Braniewie. Pieniądze pójdą zatem na zatrudnienie - mówił wicemarszałek Grzegorz Nowaczyk. - PLK przewiduje, że czas przywrócenia tej linii do życia nie powinien zająć więcej niż miesiąc. Pracę mają zacząć się 2 czerwca i zakończyć pod koniec miesiąca – dodał Grzegorz Nowaczyk.
Koszty zakupu materiałów pokryją Polskie Linie Kolejowe, fundusze na wynagrodzenia dla pracowników pochodzić będą z urzędów pracy, natomiast samorządy będą musiały dopłacić do przewozów (po około 10 tys. złotych za dwa miesiące).
Szynobusy, a w przyszłości może i salonka
- Na razie jest propozycja, aby na tej trasie jeździły szynobusy, ale zastanawialiśmy się z marszałkiem Protasem nad kupnem salonki. Jeżeli ta atrakcja turystyczna będzie się cieszyła dużym zainteresowaniem, to być może w przyszłym roku samorząd województwa przeznaczy jakieś pieniądze na zakup salonki, tym bardziej, że na tej trasie taka salonka nie będzie poruszała się z dużą prędkością – mówił członek zarządu województwa Grzegorz Nowaczyk.
Trasy kolei nadzalewowej
PCC Arriva będzie obsługiwała przejazdy – jest to prywatny operator, który działa w 12 krajach europejskich, również w Polsce.
Szynobusy będą jeździły w niedzielę na trasie: z Torunia przez Grudziądz – Kwidzyn – Malbork.
Dwie trasy z Malborka:
Jedna trasa Z Malborka do Elbląga – Tolkmicka – Fromborka – Braniewa
Druga trasa z Malborka do Nowego Dworu Gdańskiego - Stegny – Sztutowa.
- Doświadczenia Towarzystwa z ubiegłego roku były na tyle pozytywne, że postanowiło ono rozszerzyć ofertę dla turystów, mieszkańców kilku województwa, aby połączyć przyjemne z pożytecznym. Reaktywacja kolei na takich trasach ma za zadanie zniesienie granic pomiędzy województwami pomorskim i elbląskim i pokazać dobrze zorganizowaną komunikację turystyczną, dzięki której pasażer będzie mógł poleżeć na plaży, zobaczyć zamek w Malborku, wzgórze katedralne we Fromborku, uczestniczyć w różnego rodzaju imprezach zewnętrznych organizowanych przez samorządy, a takich nie będzie brakowało. Mało tego chcemy, aby rozkład jazdy tych pociągów był w taki sposób zorganizowany, aby turysta, plażowicz mógł sobie skorzystać także z transportu wodnego z Krynicy do Tolkmicka i odwrotnie. Oczywiście to pozwoli uniknąć stania w korkach na krajowej 7 – wskazał wicemarszałek województwa Grzegorz Nowaczyk.
Produkt turystyczny dla wszystkich
- Propozycja kolei nadzalewowej dotyczy głównie turystów z kujawsko-pomorskiego. Chcemy zachęcić osoby tam mieszkające, aby przyjeżdżały nad nasze plaże, nie tylko do Krynicy, Stegny czy Sztutowa, ale także do Kadyn, Suchacza, Tolkmicka. Oczywiście będziemy promowali tą nową linię nie tylko w Elblągu, Gdańsku czy Toruniu ale także, ale również w całej Europie. W tej chwili przygotowywany jest media -plan i myślę, że w ciągu dwóch tygodni ruszymy z informacją – podkreślił członek zarządu województwa Grzegorz Nowaczyk.
Jeżeli będzie to produkt opłacalny uruchomione będą regularne kursy
Jeżeli ten produkt będzie się opłacał przede wszystkim polskim kolejom to w przyszłym roku może uruchomione będzie regularne kursowanie do Braniewa. Oczywiście aby uruchomić regularne kursy potrzebnych jest kilkanaście milionów złotych, aby doprowadzić tą linię do średniej prędkości 50 km/h. Ten rok będzie próbą czy warto myśleć nad uruchomieniem tej linii – wskazał Grzegorz Nowaczyk.
hm..."zniesienie granic pomiędzy województwem pomorskim i elbląskim". A gdzie to elbląskie województwo ? :)
a nie mozna zrobic trasy sztutowo-stegna-nowy dwor gd-tolkmicko-frombork.?PIEKNA TRASA I TYPOWO POMORSKA JAK NA ELBLAG PRZYSTALO,NO ALE NIE BO MY TO NIBY WR-MAZ.SMIESZNY WIEJSKI OLSZTYN.
~ DE Po pierwsze tory kolei normalnotorowej zaczynają się od Nowego Dworu Gd.. Po drugie konieczna by była zmiana kierunku jazdy aż 2 razy-w Szymankowie i Elblągu. Po trzecie koszt przejazdu linią E-65 (odcinek Szymankowo-Malbork) jest nieporównywalnie większy. Po czwarte baza utrzymania taboru Arriva PCC znajduje się w Grudziądzu i Toruniu.
Pytam się dlaczego za naprawę torów ma płacić urząd pracy w Elblągu a nie olsztyn.To w olsztynie podjęto decyzję błędną o zamknięciu tej linii kolejowej.Mam pytanie dlaczego w niedzielę trasa szynobusu kolei nadzalewowej nie prowadzi Elbląg-Malbork-Kwidzyn-Grudziądz-Toruń a druga trasa Elbląg - Nowy Dwór Gdański-Stegny Sztutowo .Uruchamia się trasy szynobusów tylko Elbląg jest traktowany z musu!!!!!!!!!!!!!! Turyści chcą może też przyjechać do Elbląga a Elblążanie też może by chcieli jechać do Torunia czy Sztutowa .Znów myślenie???????????????????????????Wyborcza kicha.
Operator nazywa się: ARRIVA PCC.
Rany Boskie! To Nowaczyk w tym też macza palce? Brakuje tylko jego kolesia, radnego nieudacznika Jerzego W. No to czarno to widzę.
na dwoa miesiąca czyli tyle ile bedzie trwała intensywna kampania wybiórcza. PO chce zbic na tym kapitał a Nowaczyk kupi sobie bilet miesieczny na przejazd i bedzie jezdzil tym poaciagiem by straszyc mieszkancow Elblaga i okolic. Ludzie nie głosujcie na PO. Czy nie widzicie ze to propaganda PRLowska?
Jestem za reaktywacją kolei nadzalewowej. Ale nie wierzę w dobre intencje polityków. Uruchomią kolej nadzalewową na czas kampanii wyborczej, a po wyborach zrobią z wyborców jeleni i zakończą funkcjonowania kolei.
kolejka nad zalewowa (wąskotorówka) jezdzi z Nowego Dworu Gdańskiego do Sztutowa w każde wakacje, jest to bardzo opłacalne bo nie trzeba stać w korkach i szukać parkingów aby udać się nad morze. Ale na reaktywacje takiej kolejki aż z Malborka... to nie są tysiące złotych, to będzie conajmniej milion, bo torów nie ma
Mnie ciekawi jedno: Kto i za ile kupil dworce Elblag Zdrój oraz inne przy trasie do Braniewa? Akcja "dbania o dworece warmii" zakonczyla sie? Ktos dostal za pol darmo a teraz jak to w Polsce moze obecni wlasciciele beda tam kosic szmal nalezny wczesniej PKP. Albo tez dworce zostana odsprzedane za duuuze publiczne pieniadze wladzom samorzadowym?