Czwartek, 28.11.2024, Imieniny: Jakub, Leslaw, Zdzislaw
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Zawracanie na elbląskich skrzyżowaniach

26.01.2009, 12:25:26 Rozmiar tekstu: A A A
Zawracanie na elbląskich skrzyżowaniach
Skrzyżowanie Grunwaldzka/Lotnicza - dwa lewoskręty w ulicę Grunwaldzką

Sygnalizatory kierunkowe (S-3) otwierają i zamykają ruch dla poszczególnych kierunków jazdy na skrzyżowaniu, a nie dla wszystkich kierujących, tak jak to jest w przypadku „ogólnych” sygnalizatorów (S-1). Mało kto wie jednak, że sygnalizator kierunkowy zezwalający na skręt w lewo nie oznacza zezwolenia na zawracanie, jeśli na jezdni jest namalowana strzałka kierunkowa (P-8b).

Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Elblągu – www.cbrd.eu  z uwagi na częste łamanie przepisów ruchu drogowego na skrzyżowaniach kierowanych przez sygnalizacje świetlną - wyjaśnia zasady prawidłowego poruszania się na tych drogach.

Wyróżniamy kilka rodzajów sygnalizacji najważniejsze dla kierowców to:
1)  S-1 sygnalizator z sygnałami do kierowania ruchem,
2)  S-2 sygnalizator z sygnałem dopuszczającym warunkowe skręcanie,
3)  S-3 sygnalizator kierunkowy.

Co mówią przepisy
Paragraf 87 ust. 3 Rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych stanowi, że strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo (znak poziomy), umieszczona na lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem zakazu „Zakaz zawracania” (B-23) albo ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.

Z kolei Paragraf 97 ust. 3 tegoż rozporządzenia wskazuje, że sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu, tzn. tory jazdy nie przecinają się.
Z przepisów nie wynika więc wprost, że sygnalizator kierunkowy w lewo zawsze zabrania zawracania. Nie pozwala zawracać wtedy, gdy na jezdni, na pasie ruchu do skrętu w lewo znajduje się strzałka kierunkowa w lewo.

Przepisy a realia
Wspomniane przepisy stanowią przykład tego, jak twórcy prawa potrafią mieszać kierowcom w głowach. Dlaczego nie można było określić wprost, czy sygnalizator kierunkowy zawsze zabrania zawracania, czy też nie?

Jeśli sygnalizator kierunkowy do jazdy w lewo zabrania zawracania tylko wtedy, gdy na jezdni jest znak poziomy – strzałka kierunkowa, to należałoby wymagać od kierującego, żeby upewnił się, czy ten znak poziomy jest, czy też nie.

Nie zawsze jest to takie proste. Wyobraźmy sobie, że stoimy w kolejce pojazdów przed skrzyżowaniem. Wówczas możemy nie widzieć znaków poziomych, bo zasłaniają je stojące przed nami pojazdy. Nie będziemy przecież wychodzić i zaglądać pod samochody!

Ruszamy! Czy mamy wtedy obserwować znaki poziome, czy też to, co dzieje się na skrzyżowaniu? A jeśli znaki poziome, to należałoby pozwolić, aby pojazdy przed nami odjechały na jakieś 10-20 metrów do przodu i dopiero wtedy obserwować znaki namalowane na jezdni. Inaczej ich nie zobaczymy...

A jeśli na jezdni leży śnieg? A jeśli strzałki uległy starciu?

Reasumując: takie uzależnienie zakazu zawracania od obecności znaku poziomego jest mało realne do zastosowania w praktyce.

Zawiłe niuanse prawa i język polski
Nie dziwimy się kierowcom, że nie znają tego przepisu, bo jego odszukanie i zrozumienie wymaga dokładnego przestudiowania rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych, a także konsultacji z ekspertami. Poza tym nie jest on wyrażony wprost, lecz wynika z wyżej wskazanego sformułowania „chyba że ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3”, co oznacza zakaz zawracania przy zielonym świetle na sygnalizatorze kierunkowym. Tylko wtedy, gdy na jezdni są namalowane strzałki.

Często nawet policjanci mają wątpliwości co do interpretacji tego przepisu, nie wspominając już o instruktorach nauki jazdy.

Kierowcom podajemy skrzyżowania na terenie miasta Elbląga, gdzie zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizatorem S-3 jest zabronione mimo iż nie ma znaku B-23 „zakaz zawracania” m.in.
1. Grunwaldzka/Mickiewicza jadąc od strony ul. Lotniczej,
2. Grunwaldzka/Lotnicza lewoskręt w ulicę Lotniczą,
3. Płk. Dąbka/Piłsudskiego jadąc od strony ul. Matejki,
4. Płk. Dąbka/Piłsudskiego jadąc od strony ul. Pionierskiej,

Na w/w skrzyżowaniach zawracanie odbywa się nagminnie. Sankcje karne jakie grożą za nie stosowanie się do sygnalizatora S-3 są następujące: mandat karny w wysokości - 200 złotych, punkty karne w wysokości - 5 punktów.

CBRD

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (14)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ Twój podpis
    Poniedziałek, 26.01

    do CBRD Może by tak pokusić się o fotki tych skrzyżowań? Prawko mam od 1982r. ale o tym przepisie do tej pory nie słyszałem... Może jakiś "spec z drogówki" zabierze zdanie w tej sprawie...

  2. 2
    0
    ~ _kioskarz_
    Wtorek, 27.01

    opis zdjęcia zamieszczonego w artykule - Skrzyżowanie Grunwaldzka/Mickiewicza jadąc od strony ul. Lotniczej. NIJAK nie widać na tym zdjęciu skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Mickiewicza :)) ponieważ jest to skrzyżowanie ulicy Grunwaldzkiej i właśnie w/w Lotniczej. Ulica Mickiewicza jest jakieś 150-200 metrów po lewej stronie w/w zdjęcia :))))

  3. 3
    0
    ~ CBRD
    Wtorek, 27.01

    do:78.88.182 Zdjęcia do końca tygodnia zostaną zrobione i najprawdopodobniej zostaną zamieszczone na tut. portalu

  4. 4
    0
    ~ zPolnej
    Wtorek, 27.01

    proponuje aby Wasz portal zajął sie tym co się dzieje na krótkim odcinku ul. Polnej po skręcie z Grunwaldzkiej. parkowanie na kołami na chodniku po obu stronach jezdni przez klientów apteki całodobowej, czasami nawet na przejściu dla pieszych podczas gdy 10m dalej jest parking. i żadnej reakcji policji mimo, że łamany jest przepis o parkowaniu w odległości mniejszej niż 3m od przejścia dla pieszych. proponuje wizytę tam i parę zdjęć

  5. 5
    0
    ~ kierowca
    Wtorek, 27.01

    Grunwaldzka / Żeromskiego jadąc od Lotniczej

  6. 6
    0
    ~ ***
    Wtorek, 27.01

    a co ze skrzyżowaniem 12-go Lutego/Grota Roweckiego w kierunku *Biedronki*? Tam też nie można zawracać, Panowie z drogówki od razu kasują.

  7. 7
    0
    ~ też BRD
    Środa, 28.01

    Autor tego artykułu ma wyjątkową zdolność do mącenia w głowach czytelnikom. Jeśli S-3 wskazuje kierunek w lewo to znaczy w lewo, nie w prawo, nie do tyłu, nie prosto. Jeśli autor artykułu nie rozumie tej prostej zasady, niech się nie bierze za pisanie o ruchu drogowym

  8. 8
    0
    ~ Ośrodek Szkolenia Kierowców
    Środa, 28.01

    Młody człowiek, który podpisuje się jako Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nie zna i nie rozumie zasad ruchu drogowego. Wypisuje zatem bzdury o rzekomo niezrozumiałych przepisach, podpierając sie autorytetem nieistniejącej instytucji. Apeluję do redakcji o (choćby pobieżne) weryfikowanie zamieszczanych tekstów.

  9. 9
    0
    ~ CBRD-WMCPD
    Środa, 28.01

    Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest jednostką wykonawczą Warmińsko-Mazurskiego Centrum Pomocy Dzieciom w Elblągu. Warmińsko-Mazurskie Centrum Pomocy Dzieciom jest jedną z większych instytucji działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa w Polsce. Jego siedziba znajduje się w Elblągu, głównym przedmiotem działalności jest działanie na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz pomoc osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych. Ponadto działamy na rzecz pomocy dzieciom i młodzieży oraz udzielamy pomocy osobom potrzebującym realizując cykliczne akcje charytatywne. Nasze działania spotkały się z uznaniem i poparciem m.in. Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Warszawie, Marszałka Województwa warmińsko-Mazurskiego, Starosty Elbląskiego, Inspekcji Transportu Drogowego, Państwowej Straży Pożarnej, Policji oraz lokalnych jednostek samorządu terytorialnego. Spotkaliśmy się także z poparciem ze strony wielu szkół którym także zależy na zwiększeniu poprawy bezpieczeństwa swoich uczniów.

  10. 10
    0
    ~ malkontent
    Środa, 28.01

    Szanowny Panie CBRD-WMCPD! 1. Używa Pan bezprawnie nazwy Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Mógłby się Pan nazwać: Centrum Lotów Kosmicznych z poparciem NASA. 2. Z treści artykułu wyziera zupełny brak wiedzy. Gdyby Pan odbył rzetelne szkolenie na kategorię B prawa jazdy, dowiedziałby się Pan, że przepisy drogowe są bardzo jednoznaczne.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.92448616027832