Kupiłem rower, który po kilku dniach zepsuł się. Kiedy poszedłem do sklepu z reklamacją sprzedawca odesłał mnie do serwisu gwaranta, który jest poza Elblągiem? Czy słusznie postąpił? - odpowiedź na to pytanie udziela elbląska Inspekcja Handlowa.
Jeżeli konsument wraz z zakupionym towarem otrzymał kartę gwarancyjną to może dochodzić swoich roszczeń w stosunku do gwaranta na podstawie karty gwarancyjnej lub w stosunku do sprzedawcy na podstawie ustawy z 27.07.2002 r o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
To do konsumenta należy wybór na jakiej podstawie będzie dochodził swoich roszczeń. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Udzielenie kupującemu gwarancji nie jest obowiązkowe i następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego. Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
Przed pojęciem decyzji z jakiego tytułu będziemy dochodzić swoich roszczeń ważne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji. Z reguły są różne w zależności od towaru którego dotyczą oraz podmiotu udzielającego gwarancji. Gwarantem może być producent, importer, hurtownik, sprzedawca i to on określa warunki gwarancji.
W przypadku gdy gwarant bądź jego serwis są poza miejscem zamieszkania konsumenta warto zastanowić się czy nie korzystniejsze jest zgłoszenie reklamacji na podstawie wyżej cytowanej ustawy zawiadamiając sprzedawcę o niezgodności towaru z umową i dochodzić swych roszczeń na jej podstawie. Wówczas sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji a do konsumenta należy wybór sposobu jej załatwienia, poprzez naprawę czy poprzez wymianę towaru na nowy.
Jak reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie można złożyć wniosek do Inspekcji Handlowej o przeprowadzenie mediacji. Inną możliwością jest dochodzenie swoich roszczeń z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym lub przed Polubownym Sądem Konsumenckim za zgodą stron.