Jeżeli nie uznano Tobie reklamacji obuwia, mebli, sprzętu RTV lub AGD czy zabawek, nie musisz iść od razu do sądu. Możesz spróbować załatwić sprawę polubownie zgłaszając się do Inspekcji Handlowej w Elblągu.
- Jednym z ustawowych zadań Inspekcji Handlowej jest podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów – informuje Radosław Rzepecki z Delagatury Inspekcji Handlowej w Elblągu. - Postępowanie mediacyjne prowadzone jest w celu polubownego zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Podejmowane jest na wniosek konsumenta lub z urzędu gdy wymaga tego ochrona konsumenta.
W toku postępowania mediacyjnego, przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu. Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
W przypadku gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim jeżeli przedsiębiorca wyrazi na to zgodę lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym.
- Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów – przyznaje Radosław Rzepecki. - Pomimo tego, do połowy kwietnia 2008 r. na 70 wniosków o mediacje złożonych przez konsumentów w ok. 60% spraw przedsiębiorcy zmienili stanowisko na korzyść konsumenta. Postępowanie to trwa 2 – 3 tygodnie i jest bezpłatne.
Osoby zainteresowane tą formą postępowania mogą zgłaszać się do siedziby Inspekcji Handlowej w Elblągu ul. Hetmańska 31 tel. 055 641 78 80.