W Warszawie odbyło się II Forum Polsko - Szwedzkie. Podczas jednego z paneli tematycznych poruszono zagadnienie elbląskiego portu, o którego trudnej sytuacji uczestnikom dyskusji opowiadał Jerzy Wcisła, reprezentujący marszałka Województwa Warmińsko - Mazurskiego.
Pierwsze Forum Polsko - Szwedzkie odbyło się w 2003 roku w Sztokholmie. Organizatorem Forum był marszałek Sejmu RP Bronisław Komorowski we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych RP oraz Ambasadą Królestwa Szwecji w Warszawie. Uczestnikami Forum byli parlamentarzyści, przedstawiciele rządów i samorządów regionalnych oraz organizacji pozarządowych obu krajów.
Forum miało charakter roboczego spotkania, podczas którego była możliwość porozmawiania - w różnych gremiach – o sprawach interesujących oba kraje. Z oczywistych względów dyskusje toczyły się przede wszystkim wokół Morza Bałtyckiego.
Dyskutowano podczas sesji plenarnej i w trzech równoległych panelach tematycznych: politycznym, gospodarczym i regionalnym.
W panelu politycznym rozmawiano m.in. o szwedzkim (2009 r.) i polskim (2011 r.) przewodnictwie w Unii Europejskiej, budżecie UE i Wspólnej Polityce Rolnej oraz polityce wschodniej UE. Mówiono o konieczności „obcinania” budżetu Unii i o skutkach projektowanej budowy gazociągu z Rosji na Zachód. W panelu z naszego regionu brał udział poseł Krzysztof Lisek, przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych.
W panelu gospodarczym zajęto się sprawami budowy europejskiego systemu energetycznego, problemami zrównoważonego rozwoju gospodarczego w kontekście zmian klimatycznych oraz powiązaniem spraw energetycznych i środowiskowych w kontekście Morza Bałtyckiego. Te sprawy mają być przedmiotem uzgadnianej wizyty wicepremiera Waldemara Pawlaka w Szwecji.
Panel regionalny poświęcony był w dużej mierze problemom związanym z tworzeniem Strategii dla Morza Bałtyckiego, szansom związanym z programami CBC oraz problemom transportowym w rejonie Morza Bałtyckiego. W podsumowaniu minister spraw zagranicznych powiedział, że „strategia dla Morza Bałtyckiego jest ważnym priorytetem Unii, i że ekologia Morza Bałtyckiego jest bardzo ważna”. Projekt strategii powstanie w najbliższym okresie czasu, potem będzie konsultowany w różnych środowiskach.
Z dużym zaskoczeniem uczestnicy Forum przyjęli informację o sytuacji portu elbląskiego.
– To jedyny morski port morski w Unii Europejskiej, do którego statki nie mogą wpłynąć, bo jedyna droga wodna prowadzi przez wody terytorialne Federacji Rosyjskiej – informował Jerzy Wcisła, reprezentujący marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Na prośbę prowadzącego panel Krzysztofa Hetmana, z ministerstwa rozwoju regionalnego Jerzy Wcisła wyjaśnił jak doszło do blokady portu elbląskiego i jakie miejsce zajmuje Zalew Wiślany w sieci europejskich dróg wodnych. – Mówię o tym także dlatego, byście Państwo mieli świadomość dlaczego tak bardzo zależy nam na wykonaniu kanału łączącego Zalew z Morzem Bałtyckim po polskiej stronie. Kieruję te słowa także do naszych przyjaciół ze Szwecji i do osób pracujących nad Strategią dla Morza Bałtyckiego, by szukali takich rozwiązań, które uniemożliwią usankcjonowanie takiej sytuacji, w której znalazł się port elbląski – zakończył Jerzy Wcisła.
Sporo rozmawiano też o programie Współpracy Transgranicznej „Południowy Bałtyk”. Uczestniczy w nim aż 5 państw (Szwecja, Dania, Niemcy, Polska, Litwa), leżących w południowej części basenu Morza Bałtyckiego. Obszar ten zamieszkuje prawie 9 mln ludzi. Na realizację Programu przeznaczono ponad 75,3 mln euro, głównie na realizację: projektów miękkich dotyczących rozwoju przedsiębiorczości, edukacji, dostępności transportowej a także zintegrowanego zarządzania środowiskiem Morza Bałtyckiego. Z Polski w programie uczestniczą podregiony: szczeciński, koszaliński, słupski, gdański, Gdańsk - Gdynia - Sopot i jako obszar sąsiadujący (zgodnie z „zasadą 20%”) podregion elbląski.