Środa, 27.11.2024, Imieniny: Ksenia, Walerian, Franciszek
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Sytuacja portu w Elblągu ostrzeżeniem

24.04.2008, 09:14:04 Rozmiar tekstu: A A A
Sytuacja portu w Elblągu ostrzeżeniem

W Warszawie odbyło się II Forum Polsko - Szwedzkie. Podczas jednego z paneli tematycznych poruszono zagadnienie elbląskiego portu, o którego trudnej sytuacji uczestnikom dyskusji opowiadał Jerzy Wcisła, reprezentujący marszałka Województwa Warmińsko - Mazurskiego.

Pierwsze Forum Polsko - Szwedzkie odbyło się w 2003 roku w Sztokholmie. Organizatorem Forum był marszałek Sejmu RP Bronisław Komorowski we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych RP oraz Ambasadą Królestwa Szwecji w Warszawie. Uczestnikami Forum byli parlamentarzyści, przedstawiciele rządów i samorządów regionalnych oraz organizacji pozarządowych obu krajów.

Forum miało charakter roboczego spotkania, podczas którego była możliwość porozmawiania - w różnych gremiach – o sprawach interesujących oba kraje. Z oczywistych względów dyskusje toczyły się przede wszystkim wokół Morza Bałtyckiego.

Dyskutowano podczas sesji plenarnej i w trzech równoległych panelach tematycznych: politycznym, gospodarczym i regionalnym.

W panelu politycznym rozmawiano m.in. o szwedzkim (2009 r.) i polskim (2011 r.) przewodnictwie w Unii Europejskiej, budżecie UE i Wspólnej Polityce Rolnej oraz polityce wschodniej UE. Mówiono o konieczności „obcinania” budżetu Unii i o skutkach projektowanej budowy gazociągu z Rosji na Zachód. W panelu z naszego regionu brał udział poseł Krzysztof Lisek, przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych.

W panelu gospodarczym zajęto się sprawami budowy europejskiego systemu energetycznego, problemami zrównoważonego rozwoju gospodarczego w kontekście zmian klimatycznych oraz powiązaniem spraw energetycznych i środowiskowych w kontekście Morza Bałtyckiego. Te sprawy mają być przedmiotem uzgadnianej wizyty wicepremiera Waldemara Pawlaka w Szwecji.

Panel regionalny poświęcony był w dużej mierze problemom związanym z tworzeniem Strategii dla Morza Bałtyckiego, szansom związanym z programami CBC oraz problemom transportowym w rejonie Morza Bałtyckiego. W podsumowaniu minister spraw zagranicznych powiedział, że „strategia dla Morza Bałtyckiego jest ważnym priorytetem Unii, i że ekologia Morza Bałtyckiego jest bardzo ważna”. Projekt strategii powstanie w najbliższym okresie czasu, potem będzie konsultowany w różnych środowiskach.

Z dużym zaskoczeniem uczestnicy Forum przyjęli informację o sytuacji portu elbląskiego.
– To jedyny morski port morski w Unii Europejskiej, do którego statki nie mogą wpłynąć, bo jedyna droga wodna prowadzi przez wody terytorialne Federacji Rosyjskiej – informował Jerzy Wcisła, reprezentujący marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Na prośbę prowadzącego panel Krzysztofa Hetmana, z ministerstwa rozwoju regionalnego Jerzy Wcisła wyjaśnił jak doszło do blokady portu elbląskiego i jakie miejsce zajmuje Zalew Wiślany w sieci europejskich dróg wodnych. – Mówię o tym także dlatego, byście Państwo mieli świadomość dlaczego tak bardzo zależy nam na wykonaniu kanału łączącego Zalew z Morzem Bałtyckim po polskiej stronie. Kieruję te słowa także do naszych przyjaciół ze Szwecji i do osób pracujących nad Strategią dla Morza Bałtyckiego, by szukali takich rozwiązań, które uniemożliwią usankcjonowanie takiej sytuacji, w której znalazł się port elbląski – zakończył Jerzy Wcisła.

Sporo rozmawiano też o programie Współpracy Transgranicznej „Południowy Bałtyk”. Uczestniczy w nim aż 5 państw (Szwecja, Dania, Niemcy, Polska, Litwa), leżących w południowej części basenu Morza Bałtyckiego. Obszar ten zamieszkuje prawie 9 mln ludzi. Na realizację Programu przeznaczono ponad 75,3 mln euro, głównie na realizację: projektów miękkich dotyczących rozwoju przedsiębiorczości, edukacji, dostępności transportowej a także zintegrowanego zarządzania środowiskiem Morza Bałtyckiego. Z Polski w programie uczestniczą podregiony: szczeciński, koszaliński, słupski, gdański, Gdańsk - Gdynia - Sopot i jako obszar sąsiadujący (zgodnie z „zasadą 20%”) podregion elbląski.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.4124271869659