10 marca przedstawiony zostanie dokument końcowy Studium Wykonalności Kanału przez Mierzeję. Aktualnie trwają ostatnie uzupełnienia, poprawki i zmiany redakcyjne, wnioskowane przez uczestników Konsorcjum, do którego należą m.in.: Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego (przedstawiciel Jerzy Wcisła) oraz Urząd Miejski w Elblągu (Irena Derewecka).
W związku z tym, wczoraj w Elblągu doszło do spotkania marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Jacka Protasa, członka Zarządu Grzegorza Nowaczyka i dyrektora Biura Regionalnego w Elblągu Jerzego Wcisła z prezydentem Elbląga Henrykiem Słoniną w sprawie projektowanej inwestycji.
- Możemy już dziś stwierdzić, że dokument końcowy nie przyniesie przykrych niespodzianek w zakresie np. zagrożenia ekologicznego ewentualną inwestycją. Dlatego uznałem, że warto pomyśleć o dalszych krokach w celu przybliżenia realizacji zadania. Chcemy dotrzeć do wielu środowisk, skonsultować z nimi wyniki prac zespołu, zastanowić się nad ewentualnymi uwagami i poznać opinie różnych środowisk - mówi Jacek Protas. - Na jedno z pierwszych spotkań chcemy zaprosić przedstawicieli organów administracji oraz samorządowców zainteresowanych Kanałem - od wojewodów i marszałków, przez prezydentów i starostów, po burmistrzów i wójtów - dodaje marszałek.
- Przez cały czas chcemy współpracować z wszystkimi, którym leży na sercu dobro Zalewu Wiślanego, w tym także z ekologami. Ich uwagi mogą tylko ułatwić podejmowanie trafnych decyzji - przyznaje prezydent Elbląga H. Słonina, dodając, że ciągle otrzymuje sygnały o zainteresowaniu potencjalnych klientów elbląskim portem, który póki co nie ma swobodnego dostępu do morza.
Na kontekst możliwości Zalewu Wiślanego, zarówno transportowych jak i turystycznych zwracał uwagę Jerzy Wcisła. - Kanał przez Mierzeję ma sens tylko wtedy, gdy prowadzić będzie do wykorzystania walorów Zalewu Wiślanego. Trzeba o tych walorach mówić, pokazując jednocześnie bariery, z których ta, dotycząca otwartego dostępu do morza jest najważniejsza. Nie mam przy tym wątpliwości, że zarówno dla wykorzystania walorów turystycznych jak i z faktu, że Zalew Wiślany jest częścią drogi wodnej E-70, a ewentualny Kanał połączy go z drugą ważną drogą wodną E-60 bezspornie wynika zasadność tej inwestycji.
Uzgodniono, że nad koncepcją dalszych działań będzie pracował zespół na czele z Jerzym Wcisła (Urząd Marszałkowski) oraz Ireną Derewecką i Agnieszką Staszewską (Urząd Miejski).
W spotkaniu miał uczestniczyć także wojewoda Marian Podziewski. Niestety nie mógł przybyć na spotkanie, ale tego samego dnia zadeklarował współpracę i w poniedziałek wydeleguje swojego przedstawiciela do Zespołu.