114 wniosków o mediacje wpłynęło do elbląskiej Delegatury Inspekcji Handlowej w drugim półroczu 2007 r. We własnym zakresie załatwiono 107 wniosków, z czego w 55 przypadkach pozytywnie dla konsumentów – wynika ze statystyk IH w Elblągu.
- Postępowanie mediacyjne jest polubowne. W sprawach cywilno – prawnych, a do takich należą umowy sprzedaży czy umowy o dzieło, Inspekcja Handlowa nie jest uprawniona do rozstrzygania sporów – tłumaczy Radosław Rzepecki z elbląskiej Inspekcji Handlowej. - Nie posiada również środków prawnego przymusu, pozwalających na wyegzekwowanie od sprzedawców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów. O zasadności tych roszczeń może zadecydować wyłącznie sąd.
Przedmiotem wniosków o mediacje były najczęściej trudności z wyegzekwowaniem od sprzedawców uprawnień w związku z zakupem wadliwych towarów, których jakość nie była zgodna z umową.
- Wnioski o mediacje dotyczyły w 71 przypadkach obuwia a także mebli, artykułów motoryzacyjnych, sprzętu komputerowego, sprzętu AGD i RTV, odzieży, torebek damskich, plecaka szkolnego, wanny czy kosiarki – wymienia Radosław Rzepecki. - Wśród usług znalazły się: pralnicza, gastronomiczna oraz remontowo – budowlane.