Szkarpawa inaczej nazywana jest Wisłą Elbląską. W XIX wieku stanowiła jedno z trzech ramion ujściowych Wisły - obok Nogatu i Wisły Gdańskiej.
Po wybudowaniu w roku 1895 Przekopu Wisły wszystkie pozostałe ujścia tej rzeki zabezpieczono śluzami: Wisłę Gdańską w Przegalinie, Szkarpawę w Gdańskiej Głowie, a Nogat w Białej Górze.
Obecnie Szkarpawa jest bardzo spokojną rzeką o długości ok. 25 km.
Atrakcją tej rzeki jest właśnie niewielki prąd i szerokość pozwalająca na swobodne żeglowanie, a przeszkodami mosty - teoretycznie otwierane lub zwodzone. Po przebyciu śluzy w Gdańskiej Głowie - most obrotowy, nieczynny - kolejną atrakcją jest miejscowość Drewnica. Tu mamy most pontonowy. Ale warto też zwrócić uwagę na samą miejscowość - żywy skansen budownictwa żuławskiego. Jest tu zachowany jeden z dwóch istniejących do dziś wiatraków żuławskich. Następną przeszkodą na trasie są mosty w Rybinie - kolejowy i drogowy uruchamiany napędem elektrycznym. Most kolejowy jest mostem obrotowym i umożliwia przejazd przez Szkarpawę kolejki wąskotorowej. Za Rybiną, już bez większych przeszkód, docieramy do Zalewu Wiślanego w pobliżu ujścia Nogatu.
Na zdjęciu: Most kolejowy w Rybinie.