130 przeprowadzonych kontroli, 84 osoby ukarane mandatami, 680 udzielonych porad prawnych oraz 57 wniosków o mediacje. Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu dokonała podsumowania swojej działalności w trzecim kwartale tego roku.
Do ustawowych zadań Inspekcji Handlowej należy ochrona interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. W Delegaturze w Elblągu zadania te są realizowane poprzez podejmowanie działań kontrolnych, mediacji oraz poradnictwo konsumenckie.
W III kwartale br. przeprowadzono 130 kontroli w tym w 96 placówkach detalicznych, w 16 placówkach usługowych, w 8 placówkach gastronomicznych i w 10 hurtowniach. W omawianym okresie przeprowadzono kontrole m in w zakresie: jakości paliw ciekłych i gazowych, bezpieczeństwa, prawidłowości oznakowania i jakości wyrobów konfekcyjnych przeznaczonych dla dorosłych, jakości i prawidłowości oznakowania mięsa i przetworów mięsnych, jakości oznakowania soków i napojów bezalkoholowych, prawidłowości funkcjonowania wiejskich sklepów spożywczych, prawidłowości funkcjonowania placówek małej gastronomii w sezonie letnim oraz bezpieczeństwa zapalniczek.
W 68,5% skontrolowanych podmiotach stwierdzono różne nieprawidłowości. 84 osoby winne stwierdzonych nieprawidłowości, zostały ukarane grzywnami w formie mandatów karnych o łącznej wartości 14 210 zł, a przeciwko 5 osobom skierowano do sądu wnioski o ukaranie. Sąd uznał ich winę i wymierzył grzywny o łącznej wartości 1400 zł. Do przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości w prowadzonej działalności gospodarczej, a także do producentów bądź importerów kwestionowanych produktów skierowano wystąpienia pokontrolne z wnioskami o wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości. Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach przekazano również do właściwych miejscowo stacji sanitarno – epidemiologicznych, urzędów miar, inspekcji jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych oraz innych organów.
Ważnym uprawnieniem Inspekcji Handlowej pomagającym konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń w sporach z przedsiębiorcami, jest postępowanie mediacyjne. W III kwartale br. do Delegatury w Elblągu wpłynęło 57 wniosków o mediację z czego aż 35 dotyczyło negatywnie załatwionych reklamacji obuwia. Pozostałe dotyczyły m.in. odzieży, mebli, sprzętu RTV i AGD. Efektem przeprowadzonych działań było zawarcie 22 ugód. W 21 przypadkach przedsiębiorcy nie zmienili negatywnych stanowisk, bądź nie wyrazili zgody na mediację. Warto podkreślić, że postępowanie mediacyjne wymaga zgody dwóch stron na polubowne zakończenie sporu. W przypadku nie wyrażenia zgody przez przedsiębiorców, mediacje nie odbyły się, a konsumenci byli poinformowani o możliwości dochodzenia swych roszczeń na drodze sądowej przed Polubownym Sądem Konsumenckim, gdzie też wymagana jest zgoda dwóch stron sporu lub przed sądem powszechnym.
Bardzo istotną rolę w edukowaniu konsumenta odgrywa prowadzone poradnictwo konsumenckie. W III kwartale br. udzielono porad prawnych 680 konsumentom telefonicznie lub bezpośrednio w siedzibie Delegatury.
Przez cały czas Delegatura w Elblągu stara się aktywnie współpracować z mass mediami publikując informacje z zakresu przepisów ważnych dla konsumentów, udzielając na ich łamach konkretnych porad prawnych bądź prezentując wyniki swojej działalności.