Wtorek, 26.11.2024, Imieniny: Konrad, Leonard, Sylwester
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Inspektorzy w akcji

12.10.2007, 14:50:29 Rozmiar tekstu: A A A


130 przeprowadzonych kontroli, 84 osoby ukarane mandatami, 680 udzielonych porad prawnych  oraz 57 wniosków o mediacje. Delegatura Inspekcji Handlowej w Elblągu dokonała podsumowania swojej działalności w trzecim kwartale tego roku.

Do ustawowych zadań Inspekcji  Handlowej należy ochrona interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. W Delegaturze w Elblągu zadania te są realizowane poprzez podejmowanie działań kontrolnych, mediacji oraz poradnictwo konsumenckie. 

W III kwartale br. przeprowadzono 130 kontroli w tym w 96 placówkach detalicznych, w 16 placówkach usługowych, w 8 placówkach gastronomicznych i w 10 hurtowniach. W omawianym okresie przeprowadzono kontrole m in w zakresie: jakości paliw ciekłych i gazowych, bezpieczeństwa, prawidłowości oznakowania i jakości wyrobów konfekcyjnych przeznaczonych dla dorosłych, jakości i prawidłowości oznakowania mięsa i przetworów mięsnych, jakości oznakowania soków i napojów bezalkoholowych, prawidłowości funkcjonowania wiejskich sklepów spożywczych, prawidłowości funkcjonowania placówek małej gastronomii w sezonie letnim oraz bezpieczeństwa zapalniczek.

W 68,5% skontrolowanych podmiotach stwierdzono różne nieprawidłowości. 84 osoby winne stwierdzonych nieprawidłowości, zostały ukarane grzywnami w formie mandatów karnych o łącznej wartości 14 210 zł, a przeciwko 5 osobom skierowano do sądu wnioski o ukaranie. Sąd uznał ich winę i wymierzył grzywny o łącznej wartości 1400 zł. Do przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości  w prowadzonej działalności gospodarczej, a także do producentów bądź importerów kwestionowanych produktów skierowano wystąpienia pokontrolne z wnioskami o wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości. Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach przekazano również do właściwych miejscowo stacji sanitarno – epidemiologicznych, urzędów miar, inspekcji jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych oraz innych organów.

Ważnym uprawnieniem Inspekcji Handlowej pomagającym konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń w sporach z przedsiębiorcami, jest postępowanie mediacyjne. W III kwartale br. do Delegatury w Elblągu wpłynęło 57 wniosków o mediację z czego aż 35 dotyczyło negatywnie załatwionych reklamacji obuwia. Pozostałe dotyczyły m.in. odzieży, mebli, sprzętu RTV i AGD. Efektem przeprowadzonych działań było zawarcie 22 ugód. W 21 przypadkach przedsiębiorcy nie zmienili negatywnych stanowisk, bądź nie wyrazili zgody na mediację. Warto podkreślić, że postępowanie mediacyjne wymaga zgody dwóch stron na polubowne zakończenie sporu. W przypadku nie wyrażenia zgody przez przedsiębiorców, mediacje nie odbyły się, a konsumenci byli poinformowani o możliwości dochodzenia swych roszczeń na drodze sądowej przed Polubownym Sądem Konsumenckim, gdzie też wymagana jest zgoda dwóch stron sporu lub przed sądem powszechnym.

Bardzo istotną rolę w edukowaniu konsumenta odgrywa prowadzone poradnictwo konsumenckie. W III kwartale br. udzielono porad prawnych 680 konsumentom telefonicznie lub bezpośrednio w siedzibie Delegatury. 

Przez cały czas Delegatura w Elblągu stara się aktywnie współpracować z mass mediami publikując informacje z zakresu przepisów ważnych dla konsumentów, udzielając na ich łamach konkretnych porad prawnych bądź prezentując wyniki swojej działalności.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.2450211048126