Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców można kształtować na wiele sposobów. Realizując zadania związane z tematyką zapewnienia bezpieczeństwa, bardzo często główne kierunki działań skupiane są na inicjatywach mających na celu np. zwiększanie ilości środków finansowych przeznaczanych na podnoszenie poczucia bezpieczeństwa, konstruowanie coraz to wymyślniejszych urządzeń technicznych służących temu celowi, czy angażowanie w kolejne przedsięwzięcia następnych instytucji czy urzędów.
Zapomina się tym czasem, że to właśnie kształtowanie, czyli odpowiednio przemyślane projektowanie, modelowanie, wykonywanie i zagospodarowywanie otaczającej nas przestrzeni może stać się narzędziem, dzięki któremu uzyskamy bezpośredni wpływ na to, jak będzie nam się żyło w otaczającym nas świecie, a przede wszystkim, czy będzie nam się żyło bezpieczniej. Nieprzemyślane rozwiązania architektoniczne, urbanistyczne i techniczne, przy całej swej uciążliwości estetycznej czy funkcjonalnej generują, niejako przy okazji, szereg zagrożeń natury kryminalnej. Rozwiązania przemyślane, oparte na sprawdzonych wzorcach, poparte latami doświadczeń i obserwacji gwarantują, że zaprojektowane na ich podstawie otoczenie będzie przyjazne, funkcjonalne i, co najważniejsze, bezpieczne.
Projekt zakłada współpracę wielu podmiotów, z których wiodącym będzie Zespół Szkół Technicznych w Elblągu. W placówce od 1 września br. została wdrożona innowacja pedagogiczna „Bezpieczna przestrzeń, jako innowacyjność w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym”, która będzie realizowana przez najbliższe 4 lata. Podmiotami zaangażowanymi w realizację projektu będzie oczywiście Komenda Miejska Policji w Elblągu, Departament Urbanistyki i Architektury i Departament Edukacji Urzędu Miejskiego w Elblągu. Działania, które zamierzamy zrealizować w ramach projektu stanowią znaczną część obszarów i dziedzin nauki.
Analiza danych statystycznych w zakresie bezpieczeństwa przeprowadzona przez elbląskich policjantów, w tym analiza elbląskich terenów i ich zabudowy w zakresie projektowania architektonicznego, wykazała potrzebę zaangażowania w działania również Instytut Politechniczny Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu. Kolejnym krokiem jest zaproszenie do projektu burmistrzów, wójtów, administratorów spółdzielni, wspólnot. Przygotowania do projektu ZST w Elblągu rozpoczął już w 2010r. od zagospodarowania terenu przyszkolnego, który był bardzo intensywnie zadrzewiony, a tym samym odizolowany od otoczenia zewnętrznego, czyli stwarzał dobre warunki do popełnienia wykroczeń. Uczniowie pod opieką nauczycieli przygotowali nowy projekt zagospodarowania terenu działki, a we wrześniu br. szkoła dokonała zmian zagospodarowania części działki „otwierając” zadrzewioną przestrzeń i zmieniając komunikację pieszą. Pierwsze działania w ramach projektu przyniosły wymierne efekty nie tylko na terenie szkoły. Departament Edukacji zlecił placówce wykonanie zagospodarowania placów zabaw pięciu elbląskich przedszkoli, natomiast Departament Urbanistyki i Architektury zagospodarowanie dwóch problematycznych kwartałów znajdujących się w centrum miasta.
W projekcie „Bezpieczna przestrzeń” będzie wykorzystywany, między innymi potencjał mieszkańców, którzy będą podmiotem doradczym w realizacji programu.
Na spotkaniach organizowanych przez administratorów terenów i budynków będą promowane i kształtowane tzw. bezpieczne przestrzenie poprzez szkolenie przedstawicieli administratorów w zakresie: monitoringu wizyjnego, bezpiecznej infrastruktury, metod technicznego zabezpieczenia mienia. Współpraca ta będzie realizowana przy współudziale lokalnych, elbląskich mediów. Na łamach portali internetowych, w miejscu/rubryce komunikowania się z czytelnikami/mieszkańcami będą oni zgłaszać tereny, budynki, których niekorzystnie zaplanowane otoczenie może stanowić zagrożenie przestępczością.
Szczegóły projektu „Bezpieczne przestrzenie” zostaną omówione na konferencji, która odbędzie się w dniu 3 listopada 2011 roku o godzinie 11.00 w Zespole Szkół Technicznych w Elblągu przy ulicy Grottgera.
Jakub Sawicki
KMP Elbląg