Sobota, 2.11.2024, Imieniny: Bozydar, Tobiasz, Bohdan
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Śluza kanału przekopu Mierzei Wiślanej już po testach!

29.04.2022, 16:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Śluza kanału przekopu Mierzei Wiślanej już po testach!
Fot. Materiały prasowe NDI/Besix

Kolejny powód do satysfakcji na budowie kanału przekopu Mierzei Wiślanej. W tym tygodniu odbyły się próby szczelności wrót śluzy, które wypadły pomyślnie. Komora śluzy ma długość 200 metrów, szerokość  25 metrów i głębokość  6,5 metra. To dzięki niej wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a różnica poziomu wód w obu zbiornikach nie będzie stanowiła zagrożenia dla jednostek pływających.

 

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej znaczenie jest szczególnie widoczne teraz, w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Znamy już datę uroczystego otwarcia pierwszego etapu, realizowanego na Mierzei Wiślanej

 

– powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

 

Kanał Żeglugowy otworzymy 17 września. To data nieprzypadkowa i jakże symboliczna. Otworzymy nowy szlak, dający bezpośredni, swobodny i administrowany wyłącznie przez polską administrację dostęp z Bałtyku do Zalewu Wiślanego

– dodaje Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. 


Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańska. Ale aby taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m. in. kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania oraz nowego układu drogowego z dwoma mostami obrotowymi. Zarówno inwestor, Urząd Morski w Gdyni, jak i generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix zapewniają, że prace przewidziane w ramach tego etapu projektu są już na ostatniej prostej. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć była ostatnio próba szczelności śluzy, która jest elementem kluczowym dla całej inwestycji.

 

Próba polegała na tym, że w pierwszym etapie nalaliśmy wodę z Zalewu Wiślanego pomiędzy bramę nr 1 a grodzę technologiczną do poziomu „-1,3” metra. Następnie, po uzyskaniu tej rzędnej, zaczęliśmy pompować wodę między bramę 1 i 2, również do poziomu „-1,3”. Ostatnim etapem było napompowanie wody pomiędzy bramę 1 a grodzę technologiczną do poziomu „0”, czyli do poziomu wody w Zalewie Wiślanym. Po uzyskaniu tego poziomu wody, mierzono przecieki w komorze żelbetowej na bramach śluz. Wynik jest pozytywny, co oznacza, że wrota stalowe na bramie południowej są szczelne

– podkreśla Maciej Klecha, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix.

 


Kapitanat z pozwoleniem


Ale to nie jedyne dobre wieści z przekopu Mierzei Wiślanej. Wszystko gotowe jest już w budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat, który otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Przypomnijmy, w kompetencjach Kapitanatu będą nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową, kontrola nad przeprawą śluzową, ale i obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie Kapitanatu i przeprawy śluzowej.

 

 Jesteśmy na etapie zatrudniania i szkolenia osób, które będę pracowały w Kapitanacie

– mówi Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

 

Podkreśla przy tym, że osoby, które będą pracować w Kapitanacie, muszą nauczyć się korzystać z najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej Nadrzędnego Systemu Sterowania.

 


Falochrony prawie gotowe


Z kolei jak przekonuje kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix, na ukończeniu jest już także większość prac w rejonie falochronów. 

 


Obecnie kończymy prace polegające na robotach czerpalnych w porcie osłonowym, tor wodny żeglugowy od strony północnej. Kończymy główne prace żelbetowe związane z betonowaniem płyt na falochronie wschodnim. Rozpoczynamy betonowanie, prace żelbetowe na głowicy wschodniej. Kończymy również prace związane z instalacją elementów x-block i x-block plus. Prace związane z układaniem prefabrykatów wykonaliśmy w 80 procentach

– wylicza Bartosz Zabłocki kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum  NDI/Besix. 

 

 

Dla przypomnienia, przekop Mierzei Wiślanej to druga na świecie inwestycja, gdzie zastosowano prefabrykaty x-block plus. Po raz pierwszy w historii układane są też pod wodą, jako element konstrukcji rozpraszającej energię falowania.  

Kończymy też prace żelbetowe na falochronie zachodnim. Powoli szykujemy się do rozpoczęcia prac związanych z budową nawierzchni na falochronie zachodnim oraz układu odwodnieniowego

– dodaje Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.


 

 

 

Kluczowa rola wyspy


Swoją rolę spełnia już sztuczna wyspa, która powstaje w odległości ok. 2 km od Przebrna i ok. 4,5 km od przekopu.

 

Sztuczna wyspa jest kluczowym elementem realizacji tego etapu inwestycji. Kluczowym ze względu na jej przeznaczenie – z jednej strony, jako miejsce przeznaczone do odkładania urobku z prac czerpalnych pochodzących z dna Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg, a z drugiej strony z uwagi na aspekty związane z ochroną środowiska, m.in. migracją ptaków

 

- tłumaczy Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

 

Wyspa jest w kształcie elipsy, ma 1900  na 1100 metrów średnicy. Jej powierzchnia to 181 hektarów. Wyspa podzielona została na dwie kwatery, z czego jedna przeznaczona jest na etap wykonawczy, a druga na etap utrzymaniowy. 


Wszystko wskazuje na to, że wszelkie prace związane z budową pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zakończą się do jesieni. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. 
 

 

NDI/Besix

 

 

Oceń tekst:

Ocen: 1

%100.0 %0.0


Galeria / Śluza kanału przekopu Mierzei Wiślanej już po testach! ( zdjęć 32 )
Dodano: 2022-04-29 | Fot. Materiały prasowe NDI/Besix
0

Komentarze do artykułu (8)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    --4
    ~ Solo
    Piątek, 29.04

    A gdzie to jest?

  2. 2
    +3
    ~ Durniów nie sieją
    Piątek, 29.04

    Solo. W Jelonkach na pochylni.

  3. 3
    0
    ~ Oddany
    Sobota, 30.04

    Mam nadzieję, że ta śluza zostanie nazwa imieniem śp. Św. Lecha i Marii Kaczyńskich? I oczywiście będzie poświęcona przez księdza? I na flagi i krzyże miejsce również się znajdzie? I kapliczka również będzie? I sam z Bożej łaski Jarosław herbu Kaczyński z Żoliborza przyjedzie pobłogosławić to marnotrawstwo... yyy, to znaczy, trafną inwestycję???

  4. 4
    0
    ~ Solo
    Sobota, 30.04

    Na wyspie spichrzow

  5. 5
    0
    ~ Solo
    Sobota, 30.04

    Nie żartujecie ze mnie, nie ma jej w Jelonkach i na wyspie Spichrzów.

  6. 6
    +2
    ~ ech wy
    Sobota, 30.04

    czytać sie nie chce tych komentarzy.Brednie piszecie.

  7. 7
    --2
    ~ radzimy
    Sobota, 30.04

    Na granicy wodnej z Rosja wbić słupy betonowe ot tak blokada. Bo mogą teraz płynąc do Polski a tak szlaban. Kto wie co wymyslą putinki. A PIS gratulacje Przekop pnie sie .SUPER. No to PO,PSL,SLD wary opadną na otwarciu.

  8. 8
    +2
    ~ Do radzimy
    Sobota, 30.04

    Dokładnie, zgadzam się, tak jak PiS to kraść nikt nie potrafi, brawo!! Opozycji dupy pękną z zazdrości, jak pomyślą, ile milionów poszło na konta kuzynow i pociotków

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1517999172211