Czwartek, 14.11.2024, Imieniny: Laura, Emil, Wawrzyniec
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Co słychać na budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską? - zobacz film

21.02.2022, 11:50:00 Rozmiar tekstu: A A A
Co słychać na budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską? - zobacz film
Fot. Materiały prasowe Budimex SA

W kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na realizację drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg. 
 

Nowe rozwiązanie infrastrukturalne będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu. Przy tej okazji warto podkreślić, iż w tym roku oddamy do użytku ponad 400 km dróg szybkiego ruchu. Nowa droga wodna wpisuje się w szereg działań polepszających komunikację w Polsce, zarówno w ruchu lądowym, jak i wodnym

– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 


Rządowa inwestycja, polegająca na stworzeniu nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, zostanie zakończona w 2023 roku. Prace w ramach drugiego etapu obejmują, między innymi, nowe rozwiązanie drogowe z ponad stumetrowym mostem obrotowym, likwidującym barierę komunikacyjną w miejscowości Nowakowo

– dodaje wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. 


Aktualnie w ramach inwestycji, wykonawca drugiego etapu, firma Budimex wykonuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianki szczelnej, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień wraz z robotami podczyszczeniowymi, roboty mikropalowe, rozpoczęto również roboty żelbetowe.


Budowany jest nowy most obrotowy, który zastąpi obecną, trudną nawigacyjnie przeprawę w miejscowości Nowakowo. W ramach drugiego etapu inwestycji realizowana jest również obudowa brzegów rzeki Elbląg na długości około 10,5 km, ma ona pozwolić na powstanie nowej drogi wodnej. Kolejnym bardzo istotnym przedsięwzięciem jest budowa 1,5 km nowej drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym

– mówi Andrzej Małkiewicz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni.


Zainstalowane zostały 4 zestawy do montażu ścianek szczelnych, które pracują z wody, oraz 3 zestawy działające z lądu. Mikropale instalowane są za pomocą 3 kotwiarek, w najbliższym czasie zostaną zmobilizowane 3 kolejne, które będą kotwiły ściankę z wody.
 

Wykonujemy szereg prac na drugim etapie budowy Kanału Mierzei Wiślanej, m.in. roboty związane z budową nowego mostu w Nowakowie. Są to działania obejmujące instalację kleszczy na ściance szczelnej oraz przygotowywanie platform pod wzmocnienie podłoża, a także wykonanie pali CFA pod przyczółki mostowe. Realizujemy ponadto roboty związane z przyłączeniami, usuwaniem kolizji oraz prace wodociągowe i instalacje sanitarne

– mówi  Bartosz Michalski, Kierownik Budowy Budimex SA.


Na budowie znajduje się około 12 jednostek pływających - pontonów obsługiwanych pchaczami. Pogrążonych zostanie ponad 9,5 tys. sztuk grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km. 


Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest z lądem stałym mostem pontonowym, który w okresie przed inwestycją stanowił przeszkodę nawigacyjną. Nowy, obrotowy  most o rozpiętości przęsła wynoszącej 103 metry, będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu - czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Most ma uwzględniać także rozwiązania drogowe. Jest on trzecim z mostów obrotowych budowanych w ramach całej inwestycji. Dwa pozostałe wykonało w ramach pierwszego etapu konsorcjum NDI/Besix. Południowym mogliśmy przejechać przez teren budowy do grudnia zeszłego roku, obecnie ruch odbywa się mostem Północnym

– komentuje Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.


Wykonawcą drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest firma Budimex S.A. Wartość kontraktu wynosi ponad  574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące (umowę podpisano 20 kwietnia 2021 roku). 


Etap pierwszy, obejmujący prace na Zatoce Gdańskiej, Mierzei Wiślanej i Zalewie Wiślanym realizuje konsorcjum firm NDI/Besix. Inwestor, Urząd Morski w Gdyni jest aktualnie w trakcie przygotowania nowego przetargu na realizację trzeciego etapu – pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Po zakończeniu całości, nowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

 

Materiały prasowe Budimex SA
 

 

 

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 4 )


Komentarze do artykułu (5)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +2
    ~ obserwator
    Poniedziałek, 21.02

    ja za każdym razem ,gdy tam jestem słyszę przesypujące się tony bursztynu i słowa selina i gróbarczyka o samofinansującej się inwestycji.

  2. 2
    --5
    ~ Marek
    Poniedziałek, 21.02

    Cieszmy się z tego,że zostaliśmy zauważeni przez centralę i że inwestycja być może wpłynie na rozwój umierającego ośrodka miejskiego,wypisywanie bredni o bursztynie uważam nie na miejscu.Chciałbym się zapytać- jakie zainteresowanie inwestycją przejawia władza samorządu miejskiego czy Wojewódzkiego,z moich obserwacji- zero.

  3. 3
    0
    ~ Truso
    Poniedziałek, 21.02

    Rozwój elbląskiego portu- to reaktywacja kolei nadzalewowej,która kiedyś obsługiwała porty Zalewu Wiślanego i zagospodarowanie tzw.Zatoki Elbląskiej, która nie wiedzieć czemu,została ogłoszona rezerwatem przyrody, a przecież utworzyli ją nasi poprzednicy,w celu rozwoju elbląskiego portu.Chciałbym zaznaczyć,że obszarowo jest większa od portu w Gdyni.

  4. 4
    +6
    ~ do~ obserwator
    Poniedziałek, 21.02

    Być może i się przesypują ale nie do państwowej kasy a pisowskiej.

  5. 5
    +1
    ~ Stefan Rembelski
    Wtorek, 22.02

    Najbardziej innowacyjną częścią składową tego projektu jest most obrotowy, który będzie bezobsługowy zautomatyzowany i połączony z autonomicznym systemem nawigacji satelitarnej, który intuicyjnie będzie otwierał drogę wodną jeżeli jakiś obiekt pływający znajdzie się w strefie mostu. . . a ci co na moście automatycznie będą teleportowanie stosownie do Nowakowa i Elbląga na zad . . . Oj, coś mi się pokiełbasiło od tych nowinek technicznych. Pewnie będzie to guzikowy albo siekierowy, który będzie puszczał maszynerię swoją w ruch . . . Miłego dnia dla wszystkich

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


3.3939230442047