Dane adresowe są bardzo ważne. Korespondencja, którą wysyłamy do naszych klientów, kierowana jest na ostatni podany adres. Oznacza to, że jeśli adres nie jest aktualny, a my wyślemy na ten adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie. Skutki jej doręczenia będą obciążały klientów jako adresata. Dlatego, abyśmy mogli dostarczać korespondencję na właściwy adres należy zgłaszać nam każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego.
-„Jeżeli do załatwiania w ZUS spraw w naszym imieniu upoważniony został przedstawiciel lub pełnomocnik, osoba ta staje się stroną w postępowaniu z ZUS. Wówczas również ten przedstawiciel lub pełnomocnik ma obowiązek informować nas o zmianie adresu do doręczeń korespondencji z ZUS – w tym adresu elektronicznego” – mówi Anna Ilukiewicz, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie warmińsko-mazurskim.
Brak aktualnego adresu może spowodować, że z korespondencją potencjalnie może się zapoznać osoba do tego nieuprawniona. W takim przypadku istnieje ryzyko naruszenia praw i wolności związanych z udostępnieniem danych osobowych zawartych w korespondencji. Może to spowodować szkody materialne i niematerialne, w tym tak poważne jak kradzież tożsamości, nadużycia i straty finansowe lub naruszenie dobrego imienia.
Zgodnie z przepisem art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego, w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
Anna Ilukiewicz
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
województwa warmińsko-mazurskiego
wszystko ładnie pięknie ale jak to się ma do rzeczywistości ponieważ pomimo zgłaszania adresu do korespondencji pisemnie oraz za pomocą PUE wypełniając odpowiednie druki korespondencja cały czas przychodzi na adres zameldowania a nie na adres do doręczeń i tu mamy sprzeczność art. bo albo zlikwidować zakładki w drukach ZUS dotyczące adresu do korespondencji, albo nie powoływać się na ten art.41 KPA bo zgodnie z ogólnymi przepisami niejednokrotnie adres zameldowania i adres zamieszkania nie są tożsame , wobec powyższego ta instytucja co innego mówi a co innego robi chyba że pani rzecznik nie zna realiów