W Wielką Sobotę od wczesnych godzin rannych adorowany jest Najświętszy Sakrament w przygotowanej do tego celu kaplicy zwanej Grobem Pańskim. To czas żałoby po ukrzyżowanym Jezusie Chrystusie i okazja do skorzystania z Sakramentu Pokuty. Ale kolejny dzień Triduum Paschalnego to także odpowiedni moment do poświęcenia koszyka wielkanocnego. Dziś elblążanie wyruszyli do kościołów, by tradycyjnie poświęcić pokarmy.
Zwyczaj święcenia pokarmów wywodzi się z wczesnego średniowiecza: błogosławieństwo żywności zgodnie z tradycją sięga VII wieku, z chlebem i jajkami odnotowane od XII wieku. Obrzęd ten znany był w rycie mediolańskim, rzymskim i starohiszpańskim.
O przyjęciu tej tradycji w Polsce mówią źródła historyczne z XII i XIII wieku. Znana wszystkim święconka, zawiera kolorowe pisanki jako symbol nowego życia, baranka z chorągiewką i napisem "Alleluja", który symbolizuje Zmartwychwstanie Chrystusa, sól kuchenną jako symbol chroniący przed zepsuciem, chleb, wędlinę, chrzan, pieprz i ciasta świąteczne. Koszyczek, zazwyczaj wiklinowy, przystraja się listkami bukszpanu.
Obecnie w wielu miejscowościach święcenie potraw odbywa się nie wewnątrz, a przed kościołem, gdzie na wystawionych stołach na czas obrzędu wierni pozostawiają koszyki. Błogosławieństwo potraw w tradycyjnej formie przetrwało do dnia dzisiejszego w południowej Austrii, na terytorium Słowenii oraz południowych Niemczech.
Pokarmy mogą święcić kapłani, diakon, akolici oraz lektorzy (którzy przyjęli posługę lektoratu w stopniu do święceń kapłańskich i są alumnami wyższych seminariów duchownych).
Wierni po święceniu mają także okazję, by w skupieniu pomodlić się przy Grobie Pańskim.
Zapraszamy do fotorelacji Adriana Sajko z sobotniego święcenia pokarmów w Kościele Matki Bożej Królowej Polski w Elblągu.
Zwyczaj święcenia pokarmów wywodzi się z wczesnego średniowiecza: błogosławieństwo żywności zgodnie z tradycją sięga VII wieku, z chlebem i jajkami odnotowane od XII wieku. Obrzęd ten znany był w rycie mediolańskim, rzymskim i starohiszpańskim.
O przyjęciu tej tradycji w Polsce mówią źródła historyczne z XII i XIII wieku. Znana wszystkim święconka, zawiera kolorowe pisanki jako symbol nowego życia, baranka z chorągiewką i napisem "Alleluja", który symbolizuje Zmartwychwstanie Chrystusa, sól kuchenną jako symbol chroniący przed zepsuciem, chleb, wędlinę, chrzan, pieprz i ciasta świąteczne. Koszyczek, zazwyczaj wiklinowy, przystraja się listkami bukszpanu.
Obecnie w wielu miejscowościach święcenie potraw odbywa się nie wewnątrz, a przed kościołem, gdzie na wystawionych stołach na czas obrzędu wierni pozostawiają koszyki. Błogosławieństwo potraw w tradycyjnej formie przetrwało do dnia dzisiejszego w południowej Austrii, na terytorium Słowenii oraz południowych Niemczech.
Pokarmy mogą święcić kapłani, diakon, akolici oraz lektorzy (którzy przyjęli posługę lektoratu w stopniu do święceń kapłańskich i są alumnami wyższych seminariów duchownych).
Wierni po święceniu mają także okazję, by w skupieniu pomodlić się przy Grobie Pańskim.
Zapraszamy do fotorelacji Adriana Sajko z sobotniego święcenia pokarmów w Kościele Matki Bożej Królowej Polski w Elblągu.