Od 1 kwietnia elblążanie będą płacili mniej za wywóz śmieci. Podstawą do obniżenia wysokości ponoszonej dotychczas opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie złożenie przez właściciela nieruchomości, w terminie od 1.04.2014 r., nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przypomnijmy, 6 marca br. radni zdecydowali że elblążanie będą płacili mniej za wywóz śmieci. Projekt przegłosowanej uchwały zaproponowanej przez prezydenta Jerzego Wilka był dyskutowany kilkakrotnie w przedmiotowej komisji. Ostatecznie wypracowano konsensus i uchwała po wprowadzeniu autopoprawki przez prezydenta została przegłosowana przez aklamację.
W wyniku podjętych w dniu 6 marca 2014 r. uchwał Rady Miejskiej w Elblągu, od dnia 1 kwietnia 2014 r. na terenie Gminy Miasto Elbląg wprowadza się zmiany w systemie gospodarki odpadami komunalnymi. Dotyczą one ustalenia niższych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawek opłat za pojemniki o określonej pojemności, ujednolicenia terminu wnoszenia opłaty oraz określenia nowych wzorów deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z § 1 ww. uchwały, ustalono stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miasto Elbląg w wysokości:
1) 14,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca w przypadku pierwszych 4 mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość,
2) 8,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca w przypadku 5-go do 10-go mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość,
3) 1,50 zł miesięcznie od każdego mieszkańca w przypadku 11-go i następnych mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Jednocześnie w § 2 ww. uchwały ustalono niższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, w wysokości:
1) 8,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca w przypadku pierwszych 4 mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość,
2) 5,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca w przypadku 5-go do 10-go mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość,
3) 0,50 zł miesięcznie od każdego mieszkańca w przypadku 11-go i następnych mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Stosownie do § 4 ww. uchwały, dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne ustalono następujące stawki opłaty za:
a) Pojemnik/worek o pojemności do 120 l - w wysokości 9,50 zł,
b) Pojemnik o pojemności 240 l - w wysokości 19,00 zł,
c) Pojemnik o pojemności 1100 l - w wysokości 85,00 zł,
d) Pojemnik o pojemności 5÷10 m ³ - w wysokości 550,00 zł.
Jednocześnie w § 5 niniejszej uchwały, dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, ustalono niższe stawki opłaty za:
a) Pojemnik/worek o pojemności do 120 l - w wysokości 6,50 zł,
b) Pojemnik o pojemności 240 l - w wysokości 13,00 zł,
c) Pojemnik o pojemności 1100 l - w wysokości 59,00 zł,
d) Pojemnik o pojemności 5÷10 m ³ - w wysokości 386,00 zł.
Należy podkreślić, iż stawki opłat, o których mowa w § 4 i 5, są stawkami za jednokrotne opróżnienie pojemnika. Podstawą do obniżenia wysokości ponoszonej dotychczas opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie złożenie przez właściciela nieruchomości, w terminie od 1.04.2014 r., nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Informujemy, iż w drodze uchwały NR XXVIII/815/2014 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 6 marca 2014 r. zostały określone nowe wzory deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składane przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Miasto Elbląg. Uchwała przewiduje trzy wzory deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) nieruchomości zamieszkałe – DOP-1;
2) nieruchomości niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne – DOP-2. Należą do nich: np. obiekty handlowe, szkoły, obiekty użyteczności publicznej, placówki kultu religijnego, itp.;
3) nieruchomości mieszane, tj. nieruchomości w części zamieszkałych, a w części niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne – DOP-3.
Formularze nowych wzorów deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obowiązujące od 1 kwietnia 2014 r., są do pobrania w Urzędzie Miejskim w Elblągu, ul. Łączności 1 w Biurze Obsługi Interesantów (parter) lub w pok. nr 112 oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego, dostępnej pod adresem www.elblag.eu (zakładka „Gospodarka odpadami komunalnymi” − umieszczona w prawym górnym rogu ekranu) lub na stronie internetowej Urzędu Miejskiego, dostępnej pod adresem www.elblag.eu w zakładce Urząd/ Departamenty Urzędu Miejskiego/Departament Dochodów Budżetowych.
Do złożenia nowej deklaracji zobowiązany jest:
właściciel budynku jednorodzinnego;
właściciel budynku wielolokalowego (w przypadku wspólnoty/spółdzielni mieszkaniowej w imieniu wszystkich właścicieli lokali deklarację składa zarządca wspólnoty/spółdzielni mieszkaniowej);
w budynkach wielolokalowych – jeżeli zarząd nie został wybrany właściciele poszczególnych lokali,
właściciel nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne (jeżeli nieruchomość nie jest w zarządzie wspólnoty lub spółdzielni).
Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami należy złożyć począwszy od dnia 1 kwietnia 2014 r. w Urzędzie Miejskim w Elblągu, ul. Łączności 1:
w Biurze Obsługi Interesantów (parter) – bez weryfikacji
lub w Departamencie Dochodów Budżetowych – Referat Podatków i Opłat, w pokoju nr 112 (parter) – z weryfikacją
lub przesłać pocztą na adres: Urząd Miejski w Elblągu Departament Dochodów Budżetowych ul. Łączności 1 82-300 Elbląg.
Jednocześnie informujemy, iż w drodze uchwały NR XXVIII/817/2014 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 6 marca 2014 r. został określony jednolity termin wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z treścią uchwały, właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Miasto Elbląg od dnia 1 kwietnia 2014 r. zobowiązani będą do wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie do 15-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego opłata dotyczy, co oznacza, że termin płatności opłaty za miesiąc kwiecień upłynie 15 maja.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wnosić:
gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu Miejskiego w Elblągu pokój nr 122
lub przelewem na indywidualne numery kont bankowych podane w informacjach pisemnych przesłanych przez Departament Dochodów Budżetowych
w przypadku braku indywidualnego numeru, wpłaty można dokonywać przelewem na rachunek bankowy Nr: 38 1030 1218 0000 0000 9030 1861 – dla osób dokonujących wpłaty w kraju
PL 38 1030 1218 0000 0000 9030 1861 SWIFT;CITIPLPX – dla osób dokonujących wpłaty z zagranicy ( w tym przypadku należy opisać wpłatę ).
W praktyce dla przeciętnego mieszkańca gminy ( w budynkach wielorodzinnych ) nic się nie zmieni. Opłatę bowiem, tak jak do tej pory, mieszkaniec taki będzie wnosił na rzecz wspólnoty albo spółdzielni, a ta będzie rozliczać się z gminą. Jedynie mieszkańcy będący właścicielami budynków jednorodzinnych będą rozliczać się bezpośrednio z gminą.
Poniżej przedstawiamy wykaz uchwał podjętych przez Radę Miejską w Elblągu w dniu 6 marca 2014 r. wprowadzających zmiany do system gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasto Elbląg:
1. UCHWAŁA NR XXVIII/814/2014 RADY MIEJSKIEJ W ELBLĄGU z dnia 6 marca 2014 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Elbląg;
2. UCHWAŁA NR XXVIII/813/2014 RADY MIEJSKIEJ W ELBLĄGU z dnia 6 marca 2014 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2014 r., poz.1166).
Treść przywołanych powyżej uchwał Rady Miejskiej w Elblągu dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Elblągu w zakładce Akty prawne (Uchwały Rady Miejskiej). Jednocześnie informacje w sprawie wprowadzonych zmian w systemie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miasto Elbląg udostępnione zostały na stronie http://www.elblag.eu/ w zakładce „Gospodarka odpadami komunalnymi” (umieszczona w prawy, górnym rogu ekranu).
UM Elbląg
Jak tu chwalić ratuszowych skoro co chwila wymyślają jakieś idiotyzmy. Panie radny Klim. Po co te deklaracje - stare są nieważne , trzeba marnować papier ,czas i energię żeby napisać to samo co przed niecałym rokiem. Proszę o publiczną informację. Ilu urzędników w ratuszu zajmuję się śmieciami . Kto z imienia i nazwiska jest odpowiedzialny za śmieci.
Czyli za 11 osób zamieszkujących daną nieruchomość stawka wyniesie 5,50 zł miesięcznie za segregowane, a 3 osobowa rodzina będzie musiała zapłacić 24 zł, no to niezłe jaja.
Też nie rozumiem po co deklaracje - to jest problem dla urzędników to policzyć ? Przecież dane osobowe do wyliczeń będą takie same. Ile poszło kopert, znaczków itp. ?
A jak ktoś nie złoży deklaracji ? Czy miasto będzie mu naliczać według starej stawki ? Czy nie będzie to czasem wbrew uchwale i przepisom ? Jakiś totalny absurd ! Przecież zmieniła się tylko jedna wytyczna i to po stronie urzędu. Reszta po stronie mieszkańców jest bez zmian !
za 0,50zł karzą łazić do siebie. 2 osoby(2 x 14) = 28zł, 11osób zapłaci 16,50 złotego (1,50zł x 11). Kolego, "Naczelny Elbląski Worek Ziemniaków" - obowiązywać będą dwie stawki jak ktoś nie złoży deklaracji? Myslę, że posypią się skargi. Ależ "Naczelny Parafialny Kartofel " wymyślił.
Deklaracje są błędnie sformułowane. A dodzwonić się do UM nie można.Co za bałagan? A później będą się chcieli karać. Myślę, że jeżeli w drukach deklaracji są błędy to nie musimy ich składać ponieważ nie ma możliwości ich wypełnić bo będą zawierały nie prawdziwe dane.