Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Pogłębienie toru wodnego i kanał żeglugowy niezbędne do rozwoju

24.03.2014, 17:02:46 Rozmiar tekstu: A A A
 Pogłębienie toru wodnego i kanał żeglugowy niezbędne do rozwoju
fot. UM Elbląg

- Poczyniliśmy szeroko zakrojone inwestycje, zakupiliśmy nowe jednostki, chcemy zwiększać przeładunki, ale napotykamy na szereg problemów. Pogłębienie toru wodnego, rozwiązanie problemu z mostem Nowakowskim i budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną spowodują, że będziemy mogli się rozwijać, dawać nowe miejsca pracy i płacić większe wpływy do budżetu państwa - mówił dziś na konferencji prasowej jeden z armatorów Maciej Bukowski właściciel firmy Elbarco. Cieszymy się, że władze miasta czynią wszystko by bariery, z którymi przychodzi się nam spotykać zostały pokonane - dodał Andrzej Kobylarz właściciel firmy Weko.

Prezydent Elbląga Jerzy Wilk chce przyśpieszenia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. List w tej sprawie prezydent Elbląga wysłał do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. Zwraca się w nim o przyspieszenie prac nad realizacją projektu Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także pomoc w zakresie pogłębienia torów wodnych na akwenie Zalewu Wiślanego i rzece Elbląg.

- Ze względu na swoje położenie Elbląg jest portem szczególnie wrażliwym na napięcia polityczne pomiędzy Federacją Rosyjską a Unią Europejską. Obecnie doświadczamy takich napięć pomiędzy Federacją Rosyjską, państwami członkowskimi Unii Europejskiej, Stanami Zjednoczonymi i organizacjami międzynarodowymi. Sytuacja ta może stanowić realne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania elbląskiego portu i wymiany handlowej z portami obwodu kaliningradzkiego" - mówił dziś na konferencji prasowej prezydent Elbląga Jerzy Wilk. - Port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko 5 lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym. Był to ogromny cios w gospodarkę miasta i regionu, w szczególności w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych, jakie zostały poniesione w związku z budową i dostosowaniem niezbędnej infrastruktury portowej. Za 21 mln zł wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem, kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego. Ta infrastruktura była bezużyteczna do 2009 roku, dopiero wtedy premier Donald Tusk podpisał porozumienie o swobodnej żegludze z ówczesnym premierem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem - przypomniał prezydent Elbląga.

Elbląski port przeżywa rozkwit

Jak ocenił Jerzy Wilk od 2010 roku elbląski port przeżywa rozkwit. - Przeładunki wzrastają każdego roku średnio o około 70 procent. Do portu i miasta powrócili inwestorzy, którzy modernizują nabrzeża, inwestują w budowę nowych terminali, armatorzy sprowadzają nowe jednostki do transportu wodnego. Tworzone są nowe miejsca pracy, a dzięki wymianie handlowej zwiększyły się wpływy do budżetu miasta, regionu i w konsekwencji budżetu państwa - czytamy w liście jaki wystosował prezydent Jerzy Wilk po premiera. Wilk. Jak podał prezydent Elbląga, rok 2013 był przełomowym rokiem dla elbląskiego portu. Przeładunek towarów w porcie wzrósł o 69 proc. i wyniósł 285,5 tys. ton, z czego eksport stanowił 228,7 tys. ton.

Wielkość przeładunków może wzrosnąć do 1,5 mln ton rocznie

- Szacujemy, iż wielkość przeładunków w tym roku wzrośnie do 400 tys. ton. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, operatorzy przeładunków na poszczególnych terminalach pracują nawet w systemie 24-godzinnym - mówił dziennikarzom Dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński. Jak podkreślał nie można zatem dopuścić ponownie do sytuacji, kiedy to w wyniku perturbacji politycznych czy konfliktów międzynarodowych poczynione inwestycje, plany rozwojowe i inwestycje nie tylko portu, ale i wielu przedsiębiorców krajowych i zagranicznych zostaną ponownie zawieszone, a straty na wielu obszarach będą trudne do oszacowania, a co najgorsze - do odrobienia. Budowa kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pozwoliłaby na zwiększenie przeładunków do 1,5 mln rocznie - podsumował dyrektor portu.

Budowa kanału jest opłacalna pod względem ekonomicznym

W październiku ubiegłego roku Urząd Morski w Gdyni opublikował prognozę oddziaływań na środowisko w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Naukowcy ocenili, że przekopanie kanału żeglugowego w Piaskach albo Nowym Świecie będzie najmniej szkodliwe dla przyrody. Dodatkowo Urząd Morski w specjalnej analizie uznał, iż budowa kanału jest opłacalna pod względem ekonomicznym. O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności prezydent Elbląga Jerzy Wilk. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów. Premier Donald Tusk w lipcu zeszłego roku mówił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie możliwy, jeżeli okaże się opłacalny i bezpieczny ekologicznie. Rada Ministrów uchwałą z 2007 roku ustanowiła wieloletni program na lata 2008-2013 pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Według wstępnych szacunków budowa kanału żeglugowego ma kosztować od 600 do 700 mln zł.

 

UM Elbląg

Oceń tekst:

Ocen: 3

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (13)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +5
    ~ WAM SZCZOTKI KLEPAĆ A NIE POLITYKĘ ROBIĆ
    Poniedziałek, 24.03

    jak przekopiecie mierzeję to Rosjanie przestaną handlować z Polską, i IV Port będzie psu na budę ....

  2. 2
    +6
    ~ rafal
    Poniedziałek, 24.03

    Niezbedne do rozwoju miasta sa nowe miejsca pracy!!!Nowi inwestorzy,nowe fabryki,nowy przemysl...Jesli ,,Wilku" nie potrafi do miasta zaprosic i wykorzystac inwestorow to niech zapomni ze to miasto kiedykolwiek sie rozwinie.Jak na razie to miasto sie zwija i zwijac bedzie!!!,,Wszy i gnidy rzadza"

  3. 3
    +6
    ~ WYBORCA
    Poniedziałek, 24.03

    Panie dyrektorze Zgliński. Komu mają zawieźć te 1,5 miliona ton o których Pan mówi. Skąd będą te ładunki - kto będzie ich producentem ?.

  4. 4
    +4
    ~ klepać, klepać, klepać....
    Poniedziałek, 24.03

    WAM SZCZOTKI KLEPAĆ A NIE POLITYKĘ ROBIĆ ma rację, cały przeładunek w naszym porciku idzie do Kaliningradu, więc gdy Rosjanie nie będą chcieli z nami handlować to pozostanie nam przeładowywanie z pustego w próżne ...ot tak tylko dla hecy....

  5. 5
    +4
    ~ wiza
    Poniedziałek, 24.03

    "Będą wpłacać większe wpływy do budżetu państwa", kto to jest, co to jest. A koszula za mała?

  6. 6
    +3
    ~ inc
    Poniedziałek, 24.03

    do zycia ludziom jest potrzebna praca/jedzenie i zdrowie a nie miliony topic tylko po to żeby bogaci panowie mogli plywac zaglowkami///ten port nie utrzymuje tysięcy osob ani jego rzekoma doskonalosc nie jest tak genialna skoro koszty utrzymania powodują ze jest na plusie ale nie jakims gigantycznym

  7. 7
    +9
    ~ po
    Poniedziałek, 24.03

    nawet porządnej ulicy nie macie do portu a chcecie żeby się rozwijał a co będzie jak w końcu Zawodzianie wezmą sprawy w swoje ręce i zablokują ulicę Warszawską albo Stawidłową ???

  8. 8
    +7
    ~ mieszkaniec
    Poniedziałek, 24.03

    W jakim stopniu zmniejszyło się bezrobocie w Elblągu dzięki kilkudziesięciom milionom ! wydanym na funkcjonowanie tego portu ? Ilu Elblązan znalazło zatrudnienie w porcie ? Jaki zysk w roku 2013 wpłynął do kasy miasta z funkcjonowania portu ?

  9. 9
    +8
    ~ ha ha
    Poniedziałek, 24.03

    patrząc na zdjęcie to już chyba wiadomo co będzie robił pan prezydent po zakończonej kadencji. nie ma to jak prawdziwy byznes z prawdziwymy byznesmenamy

  10. 10
    --1
    ~ janos
    Wtorek, 25.03

    600 mln to drobiazg w stosunku do 5,5 mld zł na drogę Gdańsk-Elbląg

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1423809528351