- Poczyniliśmy szeroko zakrojone inwestycje, zakupiliśmy nowe jednostki, chcemy zwiększać przeładunki, ale napotykamy na szereg problemów. Pogłębienie toru wodnego, rozwiązanie problemu z mostem Nowakowskim i budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną spowodują, że będziemy mogli się rozwijać, dawać nowe miejsca pracy i płacić większe wpływy do budżetu państwa - mówił dziś na konferencji prasowej jeden z armatorów Maciej Bukowski właściciel firmy Elbarco. Cieszymy się, że władze miasta czynią wszystko by bariery, z którymi przychodzi się nam spotykać zostały pokonane - dodał Andrzej Kobylarz właściciel firmy Weko.
Prezydent Elbląga Jerzy Wilk chce przyśpieszenia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. List w tej sprawie prezydent Elbląga wysłał do premiera Donalda Tuska i wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. Zwraca się w nim o przyspieszenie prac nad realizacją projektu Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a także pomoc w zakresie pogłębienia torów wodnych na akwenie Zalewu Wiślanego i rzece Elbląg.
- Ze względu na swoje położenie Elbląg jest portem szczególnie wrażliwym na napięcia polityczne pomiędzy Federacją Rosyjską a Unią Europejską. Obecnie doświadczamy takich napięć pomiędzy Federacją Rosyjską, państwami członkowskimi Unii Europejskiej, Stanami Zjednoczonymi i organizacjami międzynarodowymi. Sytuacja ta może stanowić realne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania elbląskiego portu i wymiany handlowej z portami obwodu kaliningradzkiego" - mówił dziś na konferencji prasowej prezydent Elbląga Jerzy Wilk. - Port elbląski już raz doświadczył sytuacji, kiedy to jednostronną decyzją rządu Federacji Rosyjskiej wstrzymano na blisko 5 lat swobodną żeglugę po Zalewie Wiślanym. Był to ogromny cios w gospodarkę miasta i regionu, w szczególności w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych, jakie zostały poniesione w związku z budową i dostosowaniem niezbędnej infrastruktury portowej. Za 21 mln zł wybudowano i oddano do użytku terminal towarowy wraz z placami składowymi, nowym nabrzeżem, kolejne 5 mln zł kosztował terminal do obsługi ruchu pasażerskiego i promowego. Ta infrastruktura była bezużyteczna do 2009 roku, dopiero wtedy premier Donald Tusk podpisał porozumienie o swobodnej żegludze z ówczesnym premierem Federacji Rosyjskiej Władimirem Putinem - przypomniał prezydent Elbląga.
Elbląski port przeżywa rozkwit
Jak ocenił Jerzy Wilk od 2010 roku elbląski port przeżywa rozkwit. - Przeładunki wzrastają każdego roku średnio o około 70 procent. Do portu i miasta powrócili inwestorzy, którzy modernizują nabrzeża, inwestują w budowę nowych terminali, armatorzy sprowadzają nowe jednostki do transportu wodnego. Tworzone są nowe miejsca pracy, a dzięki wymianie handlowej zwiększyły się wpływy do budżetu miasta, regionu i w konsekwencji budżetu państwa - czytamy w liście jaki wystosował prezydent Jerzy Wilk po premiera. Wilk. Jak podał prezydent Elbląga, rok 2013 był przełomowym rokiem dla elbląskiego portu. Przeładunek towarów w porcie wzrósł o 69 proc. i wyniósł 285,5 tys. ton, z czego eksport stanowił 228,7 tys. ton.
Wielkość przeładunków może wzrosnąć do 1,5 mln ton rocznie
- Szacujemy, iż wielkość przeładunków w tym roku wzrośnie do 400 tys. ton. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, operatorzy przeładunków na poszczególnych terminalach pracują nawet w systemie 24-godzinnym - mówił dziennikarzom Dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński. Jak podkreślał nie można zatem dopuścić ponownie do sytuacji, kiedy to w wyniku perturbacji politycznych czy konfliktów międzynarodowych poczynione inwestycje, plany rozwojowe i inwestycje nie tylko portu, ale i wielu przedsiębiorców krajowych i zagranicznych zostaną ponownie zawieszone, a straty na wielu obszarach będą trudne do oszacowania, a co najgorsze - do odrobienia. Budowa kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pozwoliłaby na zwiększenie przeładunków do 1,5 mln rocznie - podsumował dyrektor portu.
Budowa kanału jest opłacalna pod względem ekonomicznym
W październiku ubiegłego roku Urząd Morski w Gdyni opublikował prognozę oddziaływań na środowisko w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Naukowcy ocenili, że przekopanie kanału żeglugowego w Piaskach albo Nowym Świecie będzie najmniej szkodliwe dla przyrody. Dodatkowo Urząd Morski w specjalnej analizie uznał, iż budowa kanału jest opłacalna pod względem ekonomicznym. O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, w szczególności prezydent Elbląga Jerzy Wilk. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region będzie atrakcyjniejszy dla turystów. Premier Donald Tusk w lipcu zeszłego roku mówił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie możliwy, jeżeli okaże się opłacalny i bezpieczny ekologicznie. Rada Ministrów uchwałą z 2007 roku ustanowiła wieloletni program na lata 2008-2013 pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Według wstępnych szacunków budowa kanału żeglugowego ma kosztować od 600 do 700 mln zł.
UM Elbląg
jak przekopiecie mierzeję to Rosjanie przestaną handlować z Polską, i IV Port będzie psu na budę ....
Niezbedne do rozwoju miasta sa nowe miejsca pracy!!!Nowi inwestorzy,nowe fabryki,nowy przemysl...Jesli ,,Wilku" nie potrafi do miasta zaprosic i wykorzystac inwestorow to niech zapomni ze to miasto kiedykolwiek sie rozwinie.Jak na razie to miasto sie zwija i zwijac bedzie!!!,,Wszy i gnidy rzadza"
Panie dyrektorze Zgliński. Komu mają zawieźć te 1,5 miliona ton o których Pan mówi. Skąd będą te ładunki - kto będzie ich producentem ?.
WAM SZCZOTKI KLEPAĆ A NIE POLITYKĘ ROBIĆ ma rację, cały przeładunek w naszym porciku idzie do Kaliningradu, więc gdy Rosjanie nie będą chcieli z nami handlować to pozostanie nam przeładowywanie z pustego w próżne ...ot tak tylko dla hecy....
"Będą wpłacać większe wpływy do budżetu państwa", kto to jest, co to jest. A koszula za mała?
do zycia ludziom jest potrzebna praca/jedzenie i zdrowie a nie miliony topic tylko po to żeby bogaci panowie mogli plywac zaglowkami///ten port nie utrzymuje tysięcy osob ani jego rzekoma doskonalosc nie jest tak genialna skoro koszty utrzymania powodują ze jest na plusie ale nie jakims gigantycznym
nawet porządnej ulicy nie macie do portu a chcecie żeby się rozwijał a co będzie jak w końcu Zawodzianie wezmą sprawy w swoje ręce i zablokują ulicę Warszawską albo Stawidłową ???
W jakim stopniu zmniejszyło się bezrobocie w Elblągu dzięki kilkudziesięciom milionom ! wydanym na funkcjonowanie tego portu ? Ilu Elblązan znalazło zatrudnienie w porcie ? Jaki zysk w roku 2013 wpłynął do kasy miasta z funkcjonowania portu ?
patrząc na zdjęcie to już chyba wiadomo co będzie robił pan prezydent po zakończonej kadencji. nie ma to jak prawdziwy byznes z prawdziwymy byznesmenamy
600 mln to drobiazg w stosunku do 5,5 mld zł na drogę Gdańsk-Elbląg