Środa, 25.12.2024, Imieniny: Boze Narodzenie - Eugenia, Piotr
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Kiepskie żarty dzwoniących na 112. Żądają dostawy pizzy, taksówek lub PIN-u do karty

07.11.2013, 07:00:03 Rozmiar tekstu: A A A
Kiepskie żarty dzwoniących na 112. Żądają dostawy pizzy, taksówek lub PIN-u do karty
fot. Monika Skowrońska
Od stycznia 2014 roku telefon alarmowy 112 ma działać w całym kraju. Powyższe wprowadza się w ramach cyfryzacji polskiej administracji. Tymczasem jednak dzwoniący na numer alarmowy nadal robią sobie z linii call center. Statystyki są bezlitosne – 70 proc. zgłoszeń, które odbierają codziennie operatorzy Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie to zgłoszenia fałszywe. Żartownisie dzwonią na 112 i domagają się np. zamówienia pizzy, wezwania taksówki, albo pytają o dzień tygodnia lub godzinę, blokując przy tym linię i nie zastanawiając się nad tym, że od szybkiej reakcji operatorów numeru alarmowego 112 często zależy ludzkie życie. Jak z tym walczyć?

Na wstępie należy przypomnieć, że wszystkie osoby przebywające na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego znajdują się w zasięgu obsługi Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie - To właśnie do WCPR wpływają zgłoszenia kierowane na  numer alarmowy 112 – mówi Krzysztof Kisiel, kierownik Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie - W olsztyńskim Centrum w gotowości czekają operatorzy numerów alarmowych. Są to osoby, które przebyły specjalistyczne szkolenie w Poznaniu oraz zdały Państwowy egzamin Operatorski nadający uprawnienia Operatora Numerów Alarmowych.

Operator numeru alarmowego 112 pracuje w systemie zmianowym, 12-godzinnym, a podczas swojej pracy potrafią odbierać średnio 2,5 tys. do 3 tys. zgłoszeń dziennie. Krzysztof Kisiel podkreśla ich profesjonalizm i doskonałe przygotowanie do pełnionych obowiązków  - Podczas szkoleń, jakie przeszli operatorzy nabyli oni wiedzę m.in. w zakresie prawa, zagadnień związanych z zarządzaniem kryzysowym, funkcjonowania służb tj. Państwowej Straży Pożarnej, Policji oraz podstaw medycyny ratunkowej – wskazuje kierownik WCPR. - Osoby te posiadają wiedzę, jak udzielić pierwszej pomocy w razie konieczności potrafią poinstruować przez telefon, w jaki sposób poprowadzić resuscytację krążeniowo oddechową.

A zgłoszenia, które przyjmuje olsztyński WCPR są różne - Najczęściej dotyczą one interwencji związanych z przemocą domową, zakłócaniem porządku publicznego, łamaniem przepisów ruchu drogowego oraz kolizji i wypadków – wskazuje Krzysztof Kisiel -  Ok. 23 proc. zdarzeń dotyczą m.in. problemów zdrowotnych, te zaś przekazywane są do Dyspozytorni Medycznej Państwowego Ratownictwa Medycznego, pozostałe zaś przekierowywane są do straży pożarnej, straży miejskiej, Centrum Zarządzania Kryzysowego i innych służb.

Halo? Pizza?

Niestety jak opowiada kierownik olsztyńskiego WCPR, nadal większość, bo aż 70 proc. zgłoszeń na numer alarmowy okazuje się być zgłoszeniami fałszywymi. Statystyka jest więc prosta – i przerażająca - tylko 30 proc. zgłoszeń z ogółu przyjmowanych w ciągu dnia, jest zasadnych - W sprawie przyjmowania zgłoszeń kuriozalnych operatorzy numerów alarmowych województwa warmińsko - mazurskiego nie stanowią wyjątku, również i u nas zdarzają się one częściej niż można by przypuszczać – mówi Krzysztof Kisiel.

Bo oprócz klasycznych już zamówień na pizzę, wezwań taksówki, zapytań o godzinę i dzień tygodnia, próśb o podanie PIN-u lub PUK-u, żądań natychmiastowego włączenia prądu połączonych z zapewnieniem, że rachunki za energię elektryczną zostały w terminie opłacone, stanowczym domaganiem się o każdej porze dnia i nocy natychmiastowego połączenia z: komendantem, naczelnikiem, czy nadleśniczym, połączenia z podanym przez dzwoniącego numerem, w związku z tym, że wyczerpały mu się środki na koncie, operatorom olsztyńskiego, Centrum zdarza się odebrać również oryginalniejsze i bardziej nietuzinkowe telefony -  A to troskliwa miłośniczka zwierząt zapyta co jadają żaby, a to czujny obserwator załóg łodzi pływających po jeziorze poinformuje, że jedna z osad pływa w szatach liturgicznych – opowiada Krzysztof Kisiel.

Ale uwaga; notorycznych żartownisiów można szybko i skutecznie zlokalizować i zidentyfikować. Czy są jednak inne rozwiązania, jak z powyższym skutecznie walczyć? W końcu od szybkiej i skutecznej reakcji operatora często zależy życie innych ludzi, o czym „żartownisie” dzwoniący na 112 najwyraźniej nie pamiętają. Krzysztof Kisiel wskazuje na medialne nagłaśnianie tego problemu - Jedynym skutecznym sposobem rozwiązania problemu tego typu zgłoszeń jest edukacja, a publikacje w środkach masowego przekazu są ze względu na szeroki krąg odbiorców są także znakomitym rozwiązaniem edukacyjnym – dodaje.

WCPR działa jak filtr, który weryfikuje zgłoszenie i przekazuje je do odpowiedniej służby - Już w pierwszych miesiącach funkcjonowania Centrum wpływały do Nas informacje że tak funkcjonujący system powiadamiania ratunkowego wpływa na jeszcze sprawniejszą współprace pomiędzy służbami - dodaje kierownik.

Powyższego nie warto zachwiać, dlatego apelujemy o rozwagę podczas wybierania numeru alarmowego. Pamiętajmy, że niezasadne dzwonienie na numer 112 powoduje blokowanie linii i może być groźne dla życia lub zdrowia osób faktycznie potrzebujących pomocy.
 
Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 4

%75.0 %25.0


Komentarze do artykułu (10)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ Marek
    Czwartek, 07.11

    Te Centrum to żenada. Miałem wątpliwą przyjemność zadzwonić tam w czasie wypadku drogowego. Ten numer działa jak zwykła centrala telefoniczna, gdyż ich praca polega na połączeniu np.ze strażą pożarną. To chyba powinno być centrum które przyjmuje zgłoszenie i powiadamia odpowiednie służby samo.Porażka i wydawanie pieniędzy podatników bez żadnego sensu.

  2. 2
    +4
    ~ MALINA
    Czwartek, 07.11

    Karać tych dowpcipniszy 500 zł.

  3. 3
    +7
    ~ zxcvb
    Czwartek, 07.11

    ot mi odkrycie, ja od razu dzwonie na 997 i gdzieś mam te całe centrum, łączy bezpośrednio z KMP Elbląg

  4. 4
    --3
    ~ greyjoy
    Czwartek, 07.11

    zxcb - no to kolejnym odkryciem (najwyraźniej) dla ciebie bedzie fakt, że od stycznia 2014 dzwonimy już tylko na 112

  5. 5
    +5
    ~ Aral
    Czwartek, 07.11

    Do autora. Pani Aleksandro jeżeli operator numeru alarmowego 112 przyjmuje na swojej zmianie ok.2,5tys do 3 tys. zgłoszeń to w ciągu godziny wychodzi około 240.Z tego wynika że w ciągu minuty wykonuje 4 rozmowy. Czy się mylę?

  6. 6
    +3
    ~ .....
    Czwartek, 07.11

    "Operator numeru alarmowego 112 pracuje w systemie zmianowym, 12-godzinnym, a podczas swojej pracy potrafi odbierać średnio 2,5 tys. do 3 tys. zgłoszeń dziennie." Naprawdę ? 3-4 połączenia na minutę ? Nawet jeżeli "dziennie" znaczy 24h to i tak nie możliwe jeżeli ma komukolwiek pomóc.

  7. 7
    +1
    ~ .....
    Czwartek, 07.11

    Co za zgodność :D

  8. 8
    +3
    ~ 986
    Czwartek, 07.11

    Straż Miejska Elbląg,proszę czekać az do przyjęcia zgłoszenia :)i tak od....16tej do rana mozna se wisieć na telefonie a w weekend jua nikt "z tamtej strony" nie odbierze,bo funkcję dyżurnego pełni...automatyczną sekretarka. A Ty,obywatelu,złapałes przestępcę,przywiązać go do słupa i czekaj do poniedziałku:)

  9. 9
    +1
    ~ xxx
    Piątek, 08.11

    Operator numeru alarmowego powinien być niewidoczny on powinien umożliwić poprawną łączność i lokalizację rozmówcy, czy w sieciach telefonicznych dzwoniąc do kogoś odbiera operator? Nie na tym to polega. Operator nie powinien odbierać telefonu od osoby potrzebującej pomocy od tego jest dyspozytor, który od razu decyduje kogo wysłać.

  10. 10
    0
    ~ LOL
    Piątek, 08.11

    @ 986 Ja myslalem ze STRAZ MIEJSKA bedzie rozwiazana???????? O o biega WILU nie wal w ch....a dopilnuj obietnic wyborczych!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0154490470886