Port Morski w Elblągu skierował wniosek do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej w sprawie umożliwienia żeglugi nocnej na rzece Elbląg. - To usprawniłoby pracę portu i znacznie zwiększyłoby możliwości transportu towaru – przekonuje Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
Sprawa żeglugi nocnej na rzece Elbląg wynikła z inicjatywy armatorów i kontrahentów. - W związku ze wzrostem przeładunku zachodzi konieczność odprawiania większej ilości barek i usprawnienia żeglugi – wyjaśnia Arkadiusz Zgliński.
Jak mówi dyrektor Zarządu Portu Morskiego, w tej chwili most jest otwierany w godzinach które nie pasują operatorom przeładunku. - Dzień pracy zaczynamy o godzinie siódmej rano, a most w Nowakowie po raz pierwszy otwierany jest o ósmej- tłumaczy Arkadiusz Zgliński. - Zanim barka przypłynie do Elbląga, zanim zostanie odprawiona przez służby graniczne i celne, jest godzina dziesiąta, a nawet jedenasta. W ten sposób tracimy kilka godzin pracy – dodaje.
Dlatego Zarząd Portu w Elblągu proponuje, żeby most otwierał się na przykład już o 4 nad ranem. Wówczas załadunek mógłby rozpoczynać się wcześniej. - Wystarczyłaby jedna pora otwarcia mostu, żeby dostawy do portu mogły przepływać w kolumnie. Wówczas będzie możliwe odprawienie barki jeszcze tego samego dnia i nie będzie kilkudniowych przestojów w porcie – przekonuje Arkadiusz Zgliński.
Nocna żegluga nie tylko usprawniłaby pracę portu, ale również zwiększyłaby możliwości transportu towarów. W tej chwili, kiedy żegluga odbywa się wyłącznie w ciągu dnia, z Elbląga odpływa od trzech do czterech barek dziennie, głównie z materiałami budowlanymi i węglem. Zarząd chciałby, aby w przyszłości było ich więcej. - Staramy się również o zwiększenie zakresu kontroli oraz odprawy fitosanitarne i weterynaryjne w porcie – przypomina Arkadiusz Zgliński. - Wtedy barek na pewno będzie więcej, głównie z paszą i zbożem.
Wprowadzenie żeglugi nocnej nie jest pierwszą próbą poradzenia sobie z istotną barierą na drodze wodnej do Elbląga, jaką jest most w Nowakowie. W 2010 i 2011 roku Zarząd Portu Morskiego skierował wniosek do Powiatowej Dyrekcji Dróg i Mostów w Pasłęku, w sprawie możliwości budowy nowego mostu wysokiego. - Przestarzała konstrukcja mostu uniemożliwia jego zamknięcie przy wysokim stanie wody, a to są idealne warunki do nawigacji dla barek – zauważa dyrektor Zarządu Portu. - Most wysoki stworzyłby warunki swobodnej żeglugi i nawigacji bez konieczności otwierania mostu, poza tym byłby idealnym rozwiązaniem do ewakuacji ludności przy zagrożeniach powodziowych – dodaje.
Most jak na razie jest naniesiony na plan razem z drogą komunikacyjną E7 na wysokości oczyszczalni ścieków. Arkadiusz Zgliński przyznaje, że nowa przeprawa to w tej chwili pieśń przyszłości. - Realizacja tej inwestycji to zdecydowanie dalsza perspektywa, okres na pewno nie krótszy, niż 5-letni. - Na tę chwilę można za to niedużym nakładem finansowym wprowadzić alternatywne rozwiązanie, czyli nocną żeglugę, która w znacznym stopniu usprawni nawigację na rzece Elbląg.
Próbowaliśmy w tej sprawie skontaktować się ze Starostą Elbląskim, Sławomirem Jezierskim. Niestety dziś starosta był już nieuchwytny. Do tematu będziemy jeszcze wracali.
jak najbardziej za
dobry pomysł
Małe kroczki robicie ale BRAWO .A KIEDY Przekop Mierzei ???????????????
Aż miło patrzeć jak z tygodnia na tydzień do Elbląga przypływa coraz więcej barek. Przy ujściu rzeki Elbląg do Zalewu Wiślanego czasem po kilka barek naraz wypływa na Zalew Wiślany
Przynajmniej jedna instytucja dba o prawidłowy rozwój i podejmuje działania ku temu. Też jestem za. UM powinien brać z nich przykład. A tak przyszłościowo myśląc, to gmina Elbląg powinna w tamtym miejscu machnąć most zwodzony. No chyba, że w planach jest budowa innego mostu w okolicy i przy okazji likwidacja obecnego pontonowego. Poza tym, czy nie mogą dostosować mostu do funkcjonowania portu ? Ile trwa cykl: "zamknięcie" przeprawy, by statki mogły przepłynąć i znów otworzyć ? Wie ktoś ?
Pierwsza rozsądna decyzja, która powinna być podjęta przed budową portu "morskiego" jakieś 16 lat temu!!!!
może i decyzja rozsądna tylko dlaczego portem zarządza i czerpie ruska firma ? może dyrektor portu zdradzi kulisy pseudo przetargu i kto z kim ustalał treść przetargu przed jego ogłoszeniem ? http://www.krs-online.com.pl/kmtp-service-polska-sp-z-o-o-krs-715933.html
niech port sobie działa nawet w nocy byle towaru do tego niby portu ciężarówki nie dowoziły ul. Stawidłową .