To była pierwsza w historii wizyta prezesa ZUS w Elblągu. W piątek, 3 sierpnia Zbigniew Derdziuk spotkał się z pracownikami i zachęcał klientów do korzystania z nowych internetowych usług, oferowanych przez ZUS.
14 czerwca Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił dla swoich klientów Platformę Usług Elektronicznych (PUE). Jej sercem jest portal internetowy pue.zus.pl. Dzięki tej formie kontaktu z ZUS można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu. Wirtualny doradca udzieli odpowiedzi na pytania z zakresu ubezpieczeń, ZUS i samej PUE. Po rejestracji i uwierzytelnieniu profilu każdy użytkownik może m.in. sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie, śledzić stan swoich spraw, wyliczyć prognozowaną emeryturę lub zarezerwować wizytę w placówce ZUS. Przedsiębiorcy mogą w ten sposób m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
- ZUS zatrudnia 45,5 tys. pracowników. Obsługują oni 15 mln ubezpieczonych, 7,5 mln emerytów i rencistów oraz 2,200 firm. Żeby zwiększyć satysfakcję klientów, a także efektywniej wykorzystywać środki publiczne, stworzyliśmy Platformę Usług Elektronicznych – mówi Zbigniew Derdziuk.- Dzięki temu poprawiła się terminowość decyzji i spadła ilość błędów. Poprawiła się też jakość obsługi klientów – zapewnia prezes ZUS. – Między urzędnikami nie przesyła się już papierowych dokumentów, ale wszystkie informacje znajdują się w jednej aplikacji.
Udostępnienie klientom elektronicznej formy załatwiania spraw spowodowało także zwolnienia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. W latach 2010-2011 zatrudnienie zmniejszyło się tu o 1300 osób. Między innymi dlatego prezes ZUS spotkał się z pracownikami elbląskiego oddziału, aby jak mówi – przekonywać ich do nowych rozwiązań i motywować. – Informatyzacja sprawiła, że ludzie boją się, że stracą pracę. Praca będzie, ale trzeba cały czas uczyć się czegoś nowego. Ktoś ten system musi przecież obsługiwać – przekonuje Zbigniew Derdziuk. – Chcemy utrzymać pracę wszystkich obecnych oddziałów. Do czasu, aż klienci nauczą się korzystania z nowych rozwiązań, będą potrzebowali też pomocy asystentów w okienkach – dodaje.
Bezpośredni kontakt z pracownikiem ZUS jest ważny zwłaszcza dla osób starszych. O ile młodsze pokolenie nie powinno mieć problemu z korzystaniem z usług internetowych, to ta grupa klientów będzie wymagała ze strony ZUS szczególnych działań edukacyjnych.
- Jesteśmy w stałym kontakcie z pełnomocnikiem prezydenta ds. osób starszych, podjęliśmy współpracę z Uniwersytetem III Wieku, a także innymi zrzeszeniami osób starszych – mówi Karina Podlaszewska, dyrektor oddziału ZUS w Elblągu. – W ramach potrzeb będziemy prowadzili dla tych osób indywidualne szkolenia. W tej chwili w naszym oddziale na ul. Teatralnej, w sali klienta w godz. od 8 do 15 jest dostępny komputer, na którym można poćwiczyć.
Od początku działania Platformy Usług Elektronicznych, w elbląskim ZUS działa 80 zaufanych profili. Nowa usługa w tej chwili nie jest jeszcze popularna, jednak pracownicy zapraszają do korzystania. – Przekonywanie ludzi potrwa wiele lat. Chcemy edukować i zachęcać, ale nie przymuszać – dodaje prezes ZUS.
Sprawdzał ile oddział wypracował pieniędzy czy starczy mu na premie i nagrody dla pracowników już nie wspomnę o wyjeździe w góry.
Sprawdził czy dobrze okrada sie nas z kasy
szkoda że kwalifikacji, kompetencji i jakości usług nie sprawdził..
Jeden centralny oddział w Olsztynie rozj.....li pogotwie niech rozj....ją ZUS- do pracy !!! zobaczycie jak łatwo znależć nową pracę, wtedy będziecie szanowały zwykłego człowieka !!!