Zakupiłeś używany telewizor w komisie, który okazał się wadliwy? W jaki sposób możesz zatem dochodzić swojego roszczenia w wypadku awaryjności sprzętu?
Jeśli po stronie kupującego stoi osoba fizyczna, która dokonała zakupu używanej rzeczy ruchomej od przedsiębiorcy, w tym wypadku komisanta, w celu niezwiązanym z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową, to zgodnie z art. 770 ze znaczkiem 1 KC ma prawo dochodzić swojego roszczenia (tak jak i w wypadku nowych rzeczy) na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.). Zatem konsument taki może składać reklamacje zgodnie z art. 10 ust. 1 cyt, ustawy w ciągu 2 lat od wydania rzeczy.
- Może zdarzyć się również sytuacja, iż komisant przed zawarciem umowy kupna – sprzedaży będzie dążył do skrócenia okresu swojej odpowiedzialności. Może tego dokonać jednakże tylko za zgodą konsumenta i nie krócej jednak niż do roku - informuje Ewelina Antczak - Bobińska referent prawno - administracyjny Inspekcji Handlowej w Olsztynie.
Jeśli do zakupionego sprzętu została dołączona gwarancja to konsument również tak jak w przypadku nowej rzeczy ma prawo wybrać czy składa reklamacje z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, na podstawie ustawy, do komisanta, czy w związku z udzieloną gwarancją do gwaranta.