Konsument zamówił u stolarza meble. Niestety okazało się, że zostały one wykonane wadliwie. Na podstawie jakich przepisów konsument ten może dochodzić swojego roszczenia ?
Konsument zawarł z przedsiębiorcą umowę o dzieło, w wyniku której miało powstać dzieło będące rzeczą ruchomą (w tym wypadku meble). Umowy o dzieło są umowami rezultatu wobec czego wymaga się aby usługodawca osiągnął żądany przez usługobiorcę efekt.
Zgodnie z art. 6271 K.C. „Do umowy zawartej, w zakresie działalności przedsiębiorca przyjmujący zamówienie, z osobą fizyczna, która zamawia dzieło, będące rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej.”
Wobec czego konsument, który otrzymał niewłaściwie wykonane meble aby móc domagać się spełnienia swojego roszczenia musi złożyć reklamację na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 Nr 141, poz. 1176 ze zm.). Według art. 8 cyt. ustawy konsument może żądać wymiany mebla bądź jego bezpłatnej naprawy. Natomiast zwrotu pieniędzy można domagać się wtedy, kiedy wymiana albo naprawa nie są możliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, nie zostaną wykonane w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności. Oczywiście od umowy nie będzie można odstąpić jeżeli niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna, pozostaje wówczas żądanie stosownego obniżenia ceny.
Ewelina Bobińska-Antczak
Inspekcja Handlowa
a może poczytajcie tę ustawę , to się przekonacie jak jest napisana i ta Pani napisała językiem prawniczym....