Kupując zorganizowaną imprezę sylwestrową pamiętajmy, żeby dokładnie zapoznać się z warunkami oferty zawartymi w umowie, aby uniknąć rozczarowań. Zła organizacja może bowiem zepsuć nam zabawę, która miała być przecież niezapomniana. W gorączce sylwestrowych przygotowań, pamiętajmy zatem nie tylko o tym, żeby efektownie wyglądać, ale też o naszych prawach i obowiązkach.
Małgorzata Cieloch rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega, że powodów do niezadowolenia może być wiele na przykład brak kapeli, czy szkody powstałe podczas zabawy sylwestrowej.
Jednak kiedy okaże się, że zabawa nie spełni naszych oczekiwań - nie jesteśmy bezradni - podkreśla rzecznik UOKiK. Wszystko jednak będzie zależeć od zapisów umowy, którą podpisaliśmy. Umowa stanowi podstawę wszelkich reklamacji.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o przysługujących nam prawach:
- umowa najlepiej na piśmie – spisanie najważniejszych punktów organizowanego wieczoru ułatwi dochodzenie roszczeń w przypadku konfliktu z przedsiębiorcą. Doprecyzujmy szczegóły zabawy, np. ilość ciepłych dań, napojów, rodzaj oraz formę muzyki;
- szczegółowe warunki realizacji umowy – określ z kim ją zawierasz, koszt wykonania usługi i termin realizacji oraz kary wynikające z niewywiązania się organizatora z umowy;
- usługi i ich wykonanie – jeżeli zamierzasz skorzystać z usług fryzjera, kosmetyczki, krawca, pralni pamiętaj, że cenniki powinny być umieszczane w miejscach ogólnodostępnych i widocznych dla konsumentów, a ceny za usługi powinny być podawane wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu świadczenia;
- nienależyte wykonanie usługi – niezgodną z ustaleniami fryzurę, makijaż czy zabieg kosmetyczny możemy reklamować. Na podstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn – mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Pamiętajmy, odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna (np. trwała spaliła włosy, zamiast koloru blond wyszedł inny, zabieg kosmetyczny spowodował chorobę itp.). Możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne są rachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie;
- rezygnacja może być kosztowna – zakup biletu na zabawę, wykupienie wycieczki połączonej z sylwestrem zobowiązuje – również klienta. Nagła rezygnacja, rozmyślenie się w ostatniej chwili może wiązać się z poniesieniem części lub całości ceny biletu. W każdym przypadku kwota naliczana konsumentowi powinna być adekwatna do poniesionych przez organizatora wydatków. Warto pamiętać, że jeśli do zmiany istotnych warunków umowy – miejsca, ceny, programu itp. doszło z winy organizatora – powinniśmy mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów;
- tym, którzy zamierzają spędzić sylwestra na stoku, Urząd przypomina, że za niewykorzystany karnet z powodu m.in. pogorszenia warunków atmosferycznych, awarii wyciągu, należy się zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanych zjazdów;
- pozostawione rzeczy w szatni powinny być bezpieczne – w kinach, teatrach, klubach widnieje napis, zgodnie z którym w przypadku zaginięcia lub zniszczenia garderoby szatnia nie ponosi odpowiedzialności. Jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni – nie tylko wtedy, gdy jest płatna;
- organizator nie dotrzymał umowy – reklamuj. Jeżeli usługa została wykonana niezgodnie z umową należy złożyć reklamację do organizatora;
- materiały pirotechniczne – jeśli spełniają wymagania bezpieczeństwa oraz są używane zgodnie z instrukcją, nie stanowią zagrożenia. Kupując materiały pirotechniczne sprawdź, czy na opakowaniu znajdują się: nazwa producenta, ostrzeżenia (np. o zachowaniu bezpiecznej odległości podczas odpalania czy nadzorze dorosłych) oraz instrukcja obsługi w języku polskim. Pamiętaj, że wyroby pirotechniczne mogą kupować wyłącznie osoby pełnoletnie. Zanim kupisz fajerwerki sprawdź, czy opakowanie nie posiada żadnych wad (pęknięcia, przerwania, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna. Zobacz czy elementy są dobrze połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalenia nie wypadają;
- pomoc w nagłych przypadkach – jeżeli przedsiębiorca nie chce respektować praw poproś o pomoc miejskiego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.