Dowodem dokonania przez konsumenta zakupu może być paragon (jeśli dany przedsiębiorca posiada kasę fiskalną), potwierdzenie zapłaty wystawione przez przedsiębiorcę, czy też faktura. Zasadniczo nie ma to większego znaczenia. Potwierdzenia dokonania transakcji będziemy potrzebować jako konsumenci wówczas, gdy przyjdzie nam złożyć reklamację zakupionego towaru konsumpcyjnego bądź usługi.
Taki dokument jest przede wszystkim dowodem, który potwierdza:
- sam fakt dokonania płatności za towar konsumpcyjny czy za usługę;
- kiedy towar, usługa zostały zakupione;
- z jakim podmiotem (przedsiębiorcą) dokonano transakcji;
- za jaki towar czy usługę zapłacono daną kwotę,
- Konsumenci często pytają czy mają obowiązek przechowywania paragonów i czy przedsiębiorca ma prawo żądać ich okazania. Zgodnie z Art. 6 K.c., który brzmi: Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne, do konsumenta należy zatem obowiązek potwierdzenia danej transakcji jeśli składa w związku z nią reklamację - informuje Ewelina Antczak - Bobińska z Inspekcji Handlowej w Elblągu.
Zatwm dowody zakupów należy przechowywać, aby móc je okazać podczas reklamacji. Niestety nie jest to jedyny problem, po dłuższym czasie zdarza się, że paragony z kasy fiskalnej stają się trudne do odczytania.
Należy je zatem kserować, w ten sposób przedłużymy ich żywotność. Radziłabym przyczepić taki paragon do wykonanego ksera, gdyż niestety zdarzają się przypadki, że przedsiębiorcy kwestionują autentyczność kopii paragonu - dodaje Ewelina Antczak-Bobińska.
Beznadziejnie robią te paragony. Po miesiącu po paragonie zazwyczaj zostaje czysta kartka