Już od wczoraj każdy podatnik może złożyć roczne zeznanie PIT-37 za pomocą Internetu, bez konieczności potwierdzania do kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Interaktywny formularz za pomocą, którego będzie można wypełnić i wysłać PIT-a można pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl. Na stronie tej umieszczona jest także szczegółowa instrukcja oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Nowa usługa elektroniczna wprowadzona wczoraj przez Ministerstwo Finansów z całą pewnością będzie ułatwieniem dla wielu podatników. Ponadto pozwoli oszczędzić wiele czasu i nerwów.
Usługa elektroniczna skierowana jest do podatników składających zeznania roczne PIT-37, w tym dla osób rozliczających się wspólnie z małżonkiem. W tym przypadku małżonek składającego zeznanie musi upoważnić go do złożenia zaznania w jego imieniu. Pełnomocnictwo przesyła się w formie papierowej na druku UPL-1 do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (urząd, gdzie podatnik ma obowiązek składać dokumenty rejestracyjne). Jeśli pełnomocnictwo jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Będzie ono skuteczne, aż do odwołania (druk odwołania OPL-1). Pozostali podatnicy na takie rozwiązanie będą musieli jeszcze poczekać.
Bezpłatny podpis elektroniczny
Ministerstwo Finansów chcąc zapewnić bezpieczeństwo świadczonej usługi, wprowadziło bezpłatny podpis elektroniczny oparty na unikatowych cechach podatnika: nazwisko, imię, data urodzenia, numer NIP i PESEL oraz kwota przychodu określona w zeznaniu rocznym lub rozliczeniu podatnika złożonym za 2007 rok.
Chcesz złożyć PIT przez Internet nie czekaj do ostatniej chwili
Podatnicy mogą złożyć zeznanie droga elektroniczną do końca kwietnia, ale warto pamiętać, że złożenie zeznania przez internet w ostatniej chwili wiąże się z ryzykiem nieotrzymania Urzędowego Poświadczenia Odbioru na czas. Może się tak zdarzyć w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia. W takim wypadku zeznanie nie zostanie złożone w terminie. Dlatego namawiamy do jak najszybszego złożenia zeznania i nie korzystania z drogi elektronicznej komunikacji z urzędem w ostatniej chwili.
Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania podatkowego jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które każdy użytkownik systemu otrzyma po prawidłowym wypełnieniu i przesłaniu formularza zeznania. Korekty zeznania należy składać już drogą papierową.
Jak składać PIT przez Internet – poszczególne etapy
Przygotuje deklarację za 2007
Każdy podatnik, który zdecyduje się złożyć PIT przez Internet musi się do tego Najpierw musi odnaleźć deklarację za 2007 rok, ponieważ zawarte tam dane będą potrzebne do weryfikacji wysyłanego zeznania. Wypełniając PIT należy sprawdzić czy w komputerze mamy zainstalowany odpowiedni program, gdyż e-deklaracja działa w systemach Windows (2000, XP lub Vista) i z popularnymi przeglądarkami internetowymi: FireFox i Internet Explorer.
Sprawdź czy masz odpowiednie oprogramowanie
Deklaracja dostępna jest na specjalnej stronie stworzonej przez Ministerstwo Finansów www.e-deklaracje.mf.gov.pl. Na witrynie można się zapoznać z dokładną instrukcją wypełniania formularzy.
Do poprawnego działania programu niezbędny jest program Adobe Reader w wersji 8.0 lub wyższej. Program jest darmowy. Można go ściągnąć ze strony producenta: http://www.adobe.com/pl.
Następnie należy pobrać i zainstalować dostępną na stronie MF wtyczkę. Ostatnim krokiem przygotowawczym jest pobranie interaktywnego formularza PIT-37.
Wypełnij formularz
Zeznanie podatkowe przez Internet ma dokładnie taką samą formę jak papierowa wersja. Podatnik musi wypełnić wszystkie obowiązkowe pola, gdyż ich niewypełnienie uniemożliwi wysłanie dokumentu z formularza. Dostępnych jest kilka ułatwień, np. nazwę urzędu skarbowego można wybrać z dostępnej listy.
Dla ułatwienia wypełniania formularza po ustawieniu kursora myszki na odpowiednim polu zostaje wyświetlona podpowiedź - krótki opis oraz sposób wypełniania. Obowiązkowe pola można podświetlić.
W przypadku wykrycia błędów w deklaracji użytkownik zostaje o tym powiadomiony odpowiednim komunikatem. Jeśli błąd zostanie popełniony w wyliczeniach, dane zostaną automatycznie poprawione.
Zamiast podpisu dane osobowe
Każdy podatnik po wypełnieniu musi go podpisać. W przypadku e-deklaracji zamiast ręcznego lub elektronicznego podpisu do potwierdzenia tożsamości wykorzystywane będą dane osobowe. Po wciśnięciu przycisku "Wybierz rodzaj podpisu" wyświetli się pytanie, czy wysłać zeznanie bez użycia podpisu kwalifikowanego. Należy więć wcisnąć ikonę "Tak" wtedy automatycznie dane osobowe z początku zeznania zostaną skopiowane na jego koniec. Następnie trzeba wpisać kwotę przychodu z zeznania za 2007 rok. Następnie należy wcisnąć przycisk "Sprawdź poprawność". Jeśli pojawi się komunikat o błędzie, trzeba poprawić dane. Jeśli wszystko jest w porządku, można wybrać przycisk "Wyślij PIT-37".
Potrzebne potwierdzenie
Po wypełnieniu i podpisaniu deklaracji uruchomiony zostaje kreator wysyłania formularza. Po przesłaniu dokumentu do systemu, wyświetli się komunikat techniczny "Dokument wstępnie przetworzony". System wygeneruje specjalny skomplikowany numer referencyjny.
Ostatnim krokiem jest pobranie, na podstawie numeru referencyjnego, Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO).
Pomocą w sprawie procedur składania deklaracji służy Krajowa Informacja Podatkowa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 - 18:00, pod numerem telefonów: dla stacjonarnych - 0 801 055 055, dla komórkowych - (22) 330 03 30. Pomoc w sprawie problemów technicznych przy obsłudze systemu świadczy Pomoc Techniczna systemu e-deklaracje, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00. Telefon (22) 694 49 74; e-mail: info.e-deklaracje@mofnet.gov.pl.