Złożenie kilku wniosków na to samo dziecko lub nieprawidłowy PESEL dziecka - to najczęstsze błędy, jakie pojawiają się w złożonych wnioskach o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. ZUS kontaktuje się z takimi wnioskodawcami w celu wyjaśnienia spraw.
Dotychczas złożono wnioski na ponad 502 tys. dzieci, z tego ponad 498 tys. zostało rozpatrzonych. Osoby którym ZUS przyznał RKO w okresie od 11 do 15 kwietnia br. otrzymują pierwszą wypłatę świadczenia wraz z wyrównaniem do 22 kwietnia.
Realizujemy wnioski tak, aby jak najszybciej przyznać pieniądze z programu RKO. Zauważyliśmy jednak, że w niektórych wnioskach pojawiały się niezgodności informacji. To wpływa na wydłużenie realizacji złożonych dokumentów. W takich przypadkach ZUS kontaktuje się z osobą, która złożyła wniosek w celu wyjaśnienia danej sprawy. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku. O wystawieniu takiego wezwania informujemy naszego klienta poprzez sms i wiadomości na adres poczty elektronicznej
- podkreśla Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS.
Każdy wniosek o RKO wymaga indywidualnego przeprocesowania oraz sprawdzenia w odpowiednich rejestrach.
Zdarzają się sytuacje, że rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka. Najczęstszym błędem jest podanie zamiast numeru PESEL dziecka, na które ubiegają się o świadczenie, numeru PESEL innego członka rodziny. Rodzice podają również zamiast numeru PESEL, który dziecko ma nadany, dowód tożsamości lub inny dokument i załączają do wniosku odpis aktu urodzenia dziecka. W takie sytuacji nie jest możliwe automatyczne sprawdzenie czy dana osoba jest rodzicem dziecka na podstawie rejestru PESEL ale konieczne jest sprawdzenie aktu urodzenia przez pracownika
wyjaśnia Anna Ilukiewicz, rzecznik ZUS na Warmii i Mazurach.
Złożone zostały także wnioski w bardziej skomplikowanych sprawach. Chodzi np. o sytuacje, kiedy rozwodzący się rodzice składają odrębne wnioski na to samo dziecko i nie mogą się w tej sprawie porozumieć
- dodaje Paweł Żebrowski
Co istotne, nowymi świadczeniami na rzecz rodziny nie zajmują się pracownicy obsługujący emerytury, renty czy zasiłki, ani pracownicy z obszaru składek, audytu, orzecznictwa lekarskiego czy administracji. Pracownikom tych wszystkich obszarów ZUS nie przybyło pracy z tytułu nowych, wysoce zautomatyzowanych zadań.
Obsługa 500+ i RKO to zadanie Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum powstało, aby realizować dodatkowe zadania, w tym RKO. Ze względu na to, że wnioski są elektroniczne, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka – przez specjalną aplikację.
Anna Ilukiewicz
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
województwa warmińsko-mazurskiego