Jak donoszą media - od początku wakacji funkcjonariusze tylko Śląskiego Oddziału Straży Granicznej nie zezwolili na wylot z Polski 15 osobom z nieważnymi dowodami osobistymi. Jeśli chcecie otrzymywać powiadomienia o mijającym terminie ważności dowodu, dołączcie do Rejestru Danych Kontaktowych.
A Wy kiedy ostatnio sprawdzaliście jak długo jeszcze Wasz dowód osobisty jest ważny? No właśnie. Nie robimy tego zbyt często. Jeśli ruszacie na zagraniczne wakacje i nie chcecie, by na lotnisku zastała Was nieprzyjemna niespodzianka, koniecznie sprawdźcie, czy Wasz dokument jest nadal ważny. Znamy jednak prosty sposób, by z odpowiednim wyprzedzeniem dostać odpowiednie powiadomienie. Co to za sposób? Dołączcie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK).
Pamięć zewnętrzna
- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami. Po to, by usprawnić realizację spraw i umożliwić szybką komunikację - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Jeśli zdecydujemy się dołączyć do RDK, w ważnych dla nas sprawach dostaniemy SMS-a, e-maila lub ktoś z urzędu do nas zadzwoni
– dodaje szef MC.
Od grudnia 2019 r., czyli od czasu kiedy uruchomiliśmy RDK, urzędy wysłały ponad 990 tysięcy powiadomień - 804 577 SMS-y i 185 482 e-maili.
Do tej pory swoje dane (numer telefonu i/lub adres e-mail) do RDK przekazało prawie cztery miliony osób! Możecie do nich dołączyć w dowolnym momencie. Warto!
Dzięki RDK, urzędy - z wyprzedzeniem - mogą informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub właśnie dowodu osobistego. To nie wszystko. Przekazując dane do RDK dostaniemy też wiadomość o np. przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.
Jak to zrobić?
Przekonaliśmy Was, że warto dołączyć do RDK? Jeśli tak, czas wyjaśnić jak to zrobić.
To przede wszystkim bardzo proste. I możliwe na dwa sposoby. Jeśli chcecie zrobić to online – wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, będziecie potrzebowali profilu zaufanego.
Jeśli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy, że wpiszecie dane w odpowiednie pola, zalogujecie się profilem zaufanym. Potwierdzicie dane kodami, które otrzymacie emailem i SMS-em i… gotowe!
Jeśli nie macie przy sobie telefonu i dostępu do poczty – kody, które otrzymacie są ważne przez 24 godziny. Użyjcie ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).
Swoje dane możecie przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.
Bądźcie spokojni
WAŻNE! Na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.
Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że Wasze adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.
Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, pamiętajcie o ich aktualizacji.
Rejestr Danych Kontaktowych został zbudowany w ramach projektu „Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Wydział Komunikacji
Ministerstwo Cyfryzacji