Niedziela, 24.11.2024, Imieniny: Flora, Jan, Roman
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii SPOŁECZNE

Historia Kolei Wschodniej

16.02.2006, 11:48:56 Rozmiar tekstu: A A A
Historia Kolei Wschodniej

Idea budowy linii kolejowej łączącej Berlin z Prusami Wschodnimi i dalej z Rosją, nazwaną koleją wschodnią (Ostbahn), a u nas najczęściej koleją berlińską, pojawiła się w połowie lat czterdziestych.

Pierwszą linię łączącą Berlin z Poczdamem uruchomiono w 1838 roku. W latach czterdziestych XIX wieku  długość szlaków kolejowych w Prusach wzrastała o 20% rocznie osiągając pod koniec dekady łączną długość 2500 km.

Przez łamy prasy i broszur propagandowych przetoczyła się burzliwa dyskusja na temat przebiegu planowanej linii łaczącej Berlin z Prusami. Punktem kluczowym szlaku miała być przeprawa przez Wisłę, stanowiąca poważne wyzwanie konstrukcyjne dla ówczesnych inżynierów. Pod uwagę brano budowę mostu w Grudziądzu, Toruniu i Tczewie. Ostatecznie wybór padł na Tczew a linię kolejową wytyczono po trasie: Berlin - Kostrzyń- Piła - Bydgoszcz - Tczew - Malbork - Elbląg - Młynary – Braniewo - Królewiec.

Kolej Wschodnią oddawano do użytku etapami. Prace ziemne rozpoczęto latem 1846 r , a już w lipcu 1851 r. otwarto odcinek między Krzyżem i Bydgoszczą, w sierpniu następnego roku odnogę z Bydgoszczy do Gdańska. Po najbardziej nas interesującym odcinku szlaku z Malborka do Braniewa pierwszy pociąg przejechał 19 października 1852 r. Postęp prac budowlanych pozwolił na przedłużenie torów do Królewca już w 1853 r., a cały szlak z Berlina do Eydkuhnen (teraz Czerniszewskoje) na granicy prusko - rosyjskiej stał się drożny dopiero w 1857 r., po wybudowaniu mostów w Tczewie i Malborku.

Łączna długość trasy z Berlina do Eydkuhnen wynosiła 103 mile czyli ok. 760 km. Linię tę przemierzały pociągi kurierskie, pospieszne, osobowe i towarowe. Pierwszy z nich jechał ze średnią prędkością 50 km/godz., pociąg pospieszny był nieco wolniejszy - jechał 42 km/godz. Podróżnym wybierającym się do Królewca w 1867 r., kolej proponowała następujący rozkład jazdy: 6.44 pociąg osobowy 10.04 pociąg kurierski 15.08 pociąg osobowy 22.52 pociąg pospieszny Ceny biletów były zróżnicowane, za jedną milę trasy (ok.7,5 km) płaciło się od 1,5 do 6,5 srebrnego grosza w zależności od kategorii pociągu i klasy wagonu (klasy były cztery). Najtańszy bilet z Elbląga do Malborka kosztował 4,5 sr. gr., a robotnik pracujący przy budowie linii zarabiał 10 sr. gr. dziennie.

Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Galeria / kolejwschodnia ( zdjęć 4 )
Dodano: 2004-12-07 | _INFO_ELBLAG_PL

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0977339744568