Podczas grudniowej sesji Rady Miasta radni zdecydowali - 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga.
W uzasadnieniu projektu uchwału w sprawie ustanowienia roku 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga czytamy: "Historia związku Elbląga z morzem sięga czasów średniowiecznych. W tym czasie w Elblągu rozwijał się handel morski w ramach strefy hanzeatyckiej. Niewątpliwym atutem Elbląga było położenie nad rzeką Elbląg łączącą się z Wisłą, dzięki czemu, obok Gdańska, Elblag był głównym portem morskim dla polskich ziem, a także jednym z ośrodków polityki morskiej.
14 czerwca 1572 r. w Elblągu został zwodowany galeon Smok zbudowany na zlecenie króla Zygmunta Starego. Był to pierwszy okręt budowany z przeznaczeniem dla polskiej floty. W 2022 r. minie 450 lat od tego wydarzenia.
Po II wojnie światowej na skutek sytuacji politycznej w kraju elbląski port nie powrócił do swojej roli portu morskiego. Taki stan trwał do 1992 roku.
30 lat temu, 29 października 1992 r. uchwałą Nr XXXIII/279/92 Rada Miejska w Elblągu powołała Port Komunalny Morski w Elblągu. To największy port Zalewu Wiślanego. Elbląski port obsługuje żeglugę pasażersko-turystyczną, jak i towarową.
Poza atrakcyjnym położeniem portu, jego niewątpliwym atutem jest infrastruktura techniczna w postaci umocnionych nabrzeży, placów składowych, suwnic, bocznicy kolejowej, elewatora zbożowego, obrotnicy dla statków, stoczni remontowej, 5 basenów portowych i 5 przystani jachtowych.
Na terenie portu funkcjonuje Kapitanat Portu, Zarząd Portu Morskiego, Urząd Celny, Straż Graniczna i Placówka Kontroli Fitosanitarnej.
Port morski w Elblągu jest ważnym ośrodkiem komunikacyjnym nie tylko dla miasta, ale dla całego kraju. Elbląg należy do Związku Gmin i Miast Morskich, Związku Miast Bałtyckich oraz Stowarzyszenia Gmin RP Euroregion Bałtyk. W 1997 roku opracowana została Koncepcja Zagospodarowania Przestrzennego Portu Morskiego na Zalewie Wiślanym w Elblągu.
W tym samym roku stworzone zostało Studium konserwatorskie oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru Wyspy Spichrzów. W 2000 roku w ramach projektu PHARE Waterfront - rozwój miejskich stref brzegowych - stworzona została koncepcja zagospodarowania miejskich stref brzegowych w Elblągu. W mieście znajduje się duży teren przemysłowy, a także kluczowy teren dla rozwoju waterfrontu w postaci Starego Miasta i Wyspy Spichrzów.
Ustanowienie roku 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga będzie uhonorowaniem i podkreśleniem związków Elbląga z morzem".
W środę, 29 grudnia, radni zagłosowali za przyjęciem projektu tej uchwały.
Rozporządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 16 lutego 1952 roku (Dziennik Ustaw 1952 nr 18 poz. 111) powołano z dniem 11 kwietnia 1952 roku Port Morski w Elblągu. Tak więc istnieje on już prawie 70 lat, a w 1992 przekształcono go w przedsiębiorstwo komunalne Port Morski, czyli zdegradowano jego rangę. Na niewykorzystanie Portu w Elblągu w latach 1952 - 1989 wpłynęły przede wszystkim kwestie natury geograficzno - przyrodniczej tj. układ dróg wodnych i rosnące ich spłycenie oraz kwestie polityki gospodarczej PRL. W połowie lat 60 - tych ub. wieku były podjęte próby wykorzystania portu w ramach żeglugi kabotażowej i wtedy kilkakrotnie dotarły tu statki z dostawami, głównie do Zamechu. Jednocześnie w grudniu 1978 roku na Wojewódzkiej Konferencji PZPR, ówczesny sekretarz KC PZPR Ryszard Frelek poinformował delegatów, że Biuro Polityczne KC PZPR podjęło uchwałę o odtworzeniu Portu Morskiego w ramach wykonania przekopu na Mierzei Wiślanej. Jej realizacja nie doszła do skutku w związku z wstrzymaniem nowych inwestycji w 1980 roku z uwagi na narastający kryzys gospodarczy i polityczny w Polsce.
W Uchwale RM Elbląga jest ważny błąd. To król ZYGMUNT II AUGUST, syn króla Zygmunta Starego (i Bony Sforza), a nie jak mylnie podano w Uchwale - jego ojciec Zygmunt I STARY, który wtedy, w 1572 roku już dawno nie żył) sprowadził budowniczych z Italii i nakazał w Elblągu zbudować galeonę (?) Smok. Było to pod koniec życia samego Augusta, u schyłku jego panowania, co miało też niestety wpływ na losy okrętu.
Przeciwnicy przekopu będą świętować Dni Morza w Elblągu. Pokażcie archiwalne zdjęcia i wypowiedzi przeciwników przekopu, którzy teraz chwalić będą decyzję rządu. Nie wstyd wam POKO
za co w UM dostali podwyżki? za co nierób Wróblewski dostał 9 tysięcy i jego zastępcy i za co dostali radni nieporadni?
Lepiej jest wspominać sukcesy niż je pomnażać. Czy galeon "Smok" został zwodowany? Gdańszczanie spalili go przed wodowaniem. Ponadto największy rozkwit jako port i stocznia przeżywa do 1945. Po przejęciu miasta w 1945 port pozostał na papierze a stocznia zginęła bezpowrotnie. Wstydliwy powód do dumy. "Port" nie zarabia nawet na pensje dla 5 osób jego zarządu - miasto im płaci. Marzenia można realizować, ale trzeba wiedzieć czego się chce. Najgorsze są wizje przed wypiciem i na kacu, Niestety stanu normalności w mieście w sprawach morskich nie ma od "45. nawet w sprawie "przekopu" Wcisła był "za" a teraz jest przeciw, a o porcie w UM administrator nie chce słyszeć. Nawet most "planuje przez Druzno a nie w logicznym układzie z portem. Papierowy rok morski.
Lepiej jest wspominać sukcesy niż je pomnażać. Czy galeon "Smok" został zwodowany? Gdańszczanie spalili go przed wodowaniem. Ponadto największy rozkwit jako port i stocznia przeżywa do 1945. Po przejęciu miasta w 1945 port pozostał na papierze a stocznia zginęła bezpowrotnie. Wstydliwy powód do dumy. "Port" nie zarabia nawet na pensje dla 5 osób jego zarządu - miasto im płaci. Marzenia można realizować, ale trzeba wiedzieć czego się chce. Najgorsze są wizje przed wypiciem i na kacu, Niestety stanu normalności w mieście w sprawach morskich nie ma od "45. nawet w sprawie "przekopu" Wcisła był "za" a teraz jest przeciw, a o porcie w UM administrator nie chce słyszeć. Nawet most "planuje przez Druzno a nie w logicznym układzie z portem. Papierowy rok morski.
... "Port morski w Elblągu jest ważnym ośrodkiem komunikacyjnym nie tylko dla miasta, ale dla całego kraju" ... , chyba kogoś jednak poniosło, czyżby to słowa chcenia pana "derektora" vel Arkadiusa? To ile pieniędzy tenże port wniósł do kasy miejskiej, no ile? A tak po prawdzie to ile "zarząd" portu otrzymuje dotacji od mieszkańców Elbląga?
Bardzo rzadko jestem zdania, że coś powinno wrócić we władanie państwowe, ale chyba portowi mogłoby to wyjść na dobre. Już widać, że inwestycja państwowa zatrzymała się przed portem, a nie w porcie i na miasto spłynęło pozyskiwanie środków finansowych na pozostałe niezbędne inwestycje (w tym .in. obrotnicę).
śmiech na sali ten port, pytam za co i to niemałe pensje bierze ten g robiący dyrektor Zgliński, za co kasę bierze pani Wilk i pani Piór???