Piątek, 22.11.2024, Imieniny: Cecylia, Jonatan, Stefan
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLITYKA

Radni zdecydowali - 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga

02.01.2022, 16:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Radni zdecydowali - 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga
Zdjęcie stanowi ilustrację do artykułu (fot. archiwum redakcji)
Podczas grudniowej sesji Rady Miasta radni zdecydowali - 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga.
 
W uzasadnieniu projektu uchwału w sprawie ustanowienia roku 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga czytamy: "Historia związku Elbląga z morzem sięga czasów średniowiecznych. W tym czasie w Elblągu rozwijał się handel morski w ramach strefy hanzeatyckiej. Niewątpliwym atutem Elbląga było położenie nad rzeką Elbląg łączącą się z Wisłą, dzięki czemu, obok Gdańska, Elblag był głównym portem morskim dla polskich ziem, a także jednym z ośrodków polityki morskiej.
 
 
14 czerwca 1572 r. w Elblągu został zwodowany galeon Smok zbudowany na zlecenie króla Zygmunta Starego. Był to pierwszy okręt budowany z przeznaczeniem dla polskiej floty. W 2022 r. minie 450 lat od tego wydarzenia.

 
Po II wojnie światowej na skutek sytuacji politycznej w kraju elbląski port nie powrócił do swojej roli portu morskiego. Taki stan trwał do 1992 roku.
 
 
30 lat temu, 29 października 1992 r. uchwałą Nr XXXIII/279/92 Rada Miejska w Elblągu powołała Port Komunalny Morski w Elblągu. To największy port Zalewu Wiślanego. Elbląski port obsługuje żeglugę pasażersko-turystyczną, jak i towarową.
Poza atrakcyjnym położeniem portu, jego niewątpliwym atutem jest infrastruktura techniczna w postaci umocnionych nabrzeży, placów składowych, suwnic, bocznicy kolejowej, elewatora zbożowego, obrotnicy dla statków, stoczni remontowej, 5 basenów portowych i 5 przystani jachtowych.
Na terenie portu funkcjonuje Kapitanat Portu, Zarząd Portu Morskiego, Urząd Celny, Straż Graniczna i Placówka Kontroli Fitosanitarnej.
 
Port morski w Elblągu jest ważnym ośrodkiem komunikacyjnym nie tylko dla miasta, ale dla całego kraju. Elbląg należy do Związku Gmin i Miast Morskich, Związku Miast Bałtyckich oraz Stowarzyszenia Gmin RP Euroregion Bałtyk. W 1997 roku opracowana została Koncepcja Zagospodarowania Przestrzennego Portu Morskiego na Zalewie Wiślanym w Elblągu.
W tym samym roku stworzone zostało Studium konserwatorskie oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru Wyspy Spichrzów. W 2000 roku w ramach projektu PHARE Waterfront - rozwój miejskich stref brzegowych - stworzona została koncepcja zagospodarowania miejskich stref brzegowych w Elblągu. W mieście znajduje się duży teren przemysłowy, a także kluczowy teren dla rozwoju waterfrontu w postaci Starego Miasta i Wyspy Spichrzów.
 
Ustanowienie roku 2022 Rokiem tradycji morskich Elbląga będzie uhonorowaniem i podkreśleniem związków Elbląga z morzem".
 
W środę, 29 grudnia, radni zagłosowali za przyjęciem projektu tej uchwały.
 
 

Oceń tekst:

Ocen: 2

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (9)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +7
    ~ BBud.Cz.
    Niedziela, 02.01

    Rozporządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 16 lutego 1952 roku (Dziennik Ustaw 1952 nr 18 poz. 111) powołano z dniem 11 kwietnia 1952 roku Port Morski w Elblągu. Tak więc istnieje on już prawie 70 lat, a w 1992 przekształcono go w przedsiębiorstwo komunalne Port Morski, czyli zdegradowano jego rangę. Na niewykorzystanie Portu w Elblągu w latach 1952 - 1989 wpłynęły przede wszystkim kwestie natury geograficzno - przyrodniczej tj. układ dróg wodnych i rosnące ich spłycenie oraz kwestie polityki gospodarczej PRL. W połowie lat 60 - tych ub. wieku były podjęte próby wykorzystania portu w ramach żeglugi kabotażowej i wtedy kilkakrotnie dotarły tu statki z dostawami, głównie do Zamechu. Jednocześnie w grudniu 1978 roku na Wojewódzkiej Konferencji PZPR, ówczesny sekretarz KC PZPR Ryszard Frelek poinformował delegatów, że Biuro Polityczne KC PZPR podjęło uchwałę o odtworzeniu Portu Morskiego w ramach wykonania przekopu na Mierzei Wiślanej. Jej realizacja nie doszła do skutku w związku z wstrzymaniem nowych inwestycji w 1980 roku z uwagi na narastający kryzys gospodarczy i polityczny w Polsce.

  2. 2
    +6
    ~ ilikeelblag
    Niedziela, 02.01

    W Uchwale RM Elbląga jest ważny błąd. To król ZYGMUNT II AUGUST, syn króla Zygmunta Starego (i Bony Sforza), a nie jak mylnie podano w Uchwale - jego ojciec Zygmunt I STARY, który wtedy, w 1572 roku już dawno nie żył) sprowadził budowniczych z Italii i nakazał w Elblągu zbudować galeonę (?) Smok. Było to pod koniec życia samego Augusta, u schyłku jego panowania, co miało też niestety wpływ na losy okrętu.

  3. 3
    --3
    ~ Zosia
    Poniedziałek, 03.01

    Przeciwnicy przekopu będą świętować Dni Morza w Elblągu. Pokażcie archiwalne zdjęcia i wypowiedzi przeciwników przekopu, którzy teraz chwalić będą decyzję rządu. Nie wstyd wam POKO

  4. 4
    +9
    ~ paradoksalnie
    Poniedziałek, 03.01

    za co w UM dostali podwyżki? za co nierób Wróblewski dostał 9 tysięcy i jego zastępcy i za co dostali radni nieporadni?

  5. 5
    +3
    ~ Elbląg miastem myślących
    Poniedziałek, 03.01

    Lepiej jest wspominać sukcesy niż je pomnażać. Czy galeon "Smok" został zwodowany? Gdańszczanie spalili go przed wodowaniem. Ponadto największy rozkwit jako port i stocznia przeżywa do 1945. Po przejęciu miasta w 1945 port pozostał na papierze a stocznia zginęła bezpowrotnie. Wstydliwy powód do dumy. "Port" nie zarabia nawet na pensje dla 5 osób jego zarządu - miasto im płaci. Marzenia można realizować, ale trzeba wiedzieć czego się chce. Najgorsze są wizje przed wypiciem i na kacu, Niestety stanu normalności w mieście w sprawach morskich nie ma od "45. nawet w sprawie "przekopu" Wcisła był "za" a teraz jest przeciw, a o porcie w UM administrator nie chce słyszeć. Nawet most "planuje przez Druzno a nie w logicznym układzie z portem. Papierowy rok morski.

  6. 6
    +2
    ~ Elbląg miastem myślących
    Poniedziałek, 03.01

    Lepiej jest wspominać sukcesy niż je pomnażać. Czy galeon "Smok" został zwodowany? Gdańszczanie spalili go przed wodowaniem. Ponadto największy rozkwit jako port i stocznia przeżywa do 1945. Po przejęciu miasta w 1945 port pozostał na papierze a stocznia zginęła bezpowrotnie. Wstydliwy powód do dumy. "Port" nie zarabia nawet na pensje dla 5 osób jego zarządu - miasto im płaci. Marzenia można realizować, ale trzeba wiedzieć czego się chce. Najgorsze są wizje przed wypiciem i na kacu, Niestety stanu normalności w mieście w sprawach morskich nie ma od "45. nawet w sprawie "przekopu" Wcisła był "za" a teraz jest przeciw, a o porcie w UM administrator nie chce słyszeć. Nawet most "planuje przez Druzno a nie w logicznym układzie z portem. Papierowy rok morski.

  7. 7
    +5
    ~ kij
    Poniedziałek, 03.01

    ... "Port morski w Elblągu jest ważnym ośrodkiem komunikacyjnym nie tylko dla miasta, ale dla całego kraju" ... , chyba kogoś jednak poniosło, czyżby to słowa chcenia pana "derektora" vel Arkadiusa? To ile pieniędzy tenże port wniósł do kasy miejskiej, no ile? A tak po prawdzie to ile "zarząd" portu otrzymuje dotacji od mieszkańców Elbląga?

  8. 8
    +1
    ~ M.
    Poniedziałek, 03.01

    Bardzo rzadko jestem zdania, że coś powinno wrócić we władanie państwowe, ale chyba portowi mogłoby to wyjść na dobre. Już widać, że inwestycja państwowa zatrzymała się przed portem, a nie w porcie i na miasto spłynęło pozyskiwanie środków finansowych na pozostałe niezbędne inwestycje (w tym .in. obrotnicę).

  9. 9
    +1
    ~ to jest to
    Wtorek, 04.01

    śmiech na sali ten port, pytam za co i to niemałe pensje bierze ten g robiący dyrektor Zgliński, za co kasę bierze pani Wilk i pani Piór???

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1710638999939