Na naszą redakcyjną skrzynkę otrzymaliśmy stanowisko Jerzego Wilka, posła na Sejm RP i członka komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dotyczące realizacji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. - Jako członek sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej będę aktywnie uczestniczył w projektach dotyczących budowy kanału przez Mierzeję. Elbląg nie może czekać do 2020 r. na jakieś oceny. W skali naszego miasta jest to wieczność. Miasto oczekuje na szybkie decyzje rządu i Sejmu – czytamy w stanowisku posła Wilka. Poniżej publikujemy jego pełną treść.
Po pierwsze Przekop
- Głównym zadaniem Ministerstwa Gospodarki Morskiej ma być budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną – zapowiedział Minister Marek Gróbarczyk. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu. Jako członek sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej będę aktywnie uczestniczył w projektach dotyczących tego obszaru.
Przypomnę, że realizację tego zadania zapowiedział premier Jarosław Kaczyński. Według planów z 2007 roku budowa kanału miała się zakończyć w 2014 roku. Jednak po dojściu do władzy Platformy Obywatelskiej, przedsięwzięcie to zostało praktycznie zarzucone. W trakcie kampanii wyborczej, premier Donald Tusk będąc w Elblągu twierdził, że jest on nieopłacalny ekonomicznie i szkodliwy dla środowiska. W sierpniu 2013 roku, na posiedzeniu sejmowych komisji infrastruktury oraz samorządu terytorialnego i polityki regionalnej, głosami posłów PO i PSL odrzucono projekt budowy kanału już w pierwszym czytaniu. Za przyjęciem projektu uchwały głosowali między innymi członkowie Prawa i Sprawiedliwości oraz Solidarnej Polski. Jako ówczesny prezydent Elbląga także brałem udział w posiedzeniu tych komisji.
- Mając na uwadze urealnienie harmonogramu realizacji przedmiotowego programu, można mówić o perspektywie 2020 r. jako o czasie możliwym dla realizacji tej inwestycji. Na tym etapie prac, kiedy dopiero tworzy się ocena zasadności przedsięwzięcia nie da się wprowadzić żadnego wniosku o jego realizację – mówił wtedy Sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Zbigniew Rynasiewicz.
- Elbląg nie może czekać do 2020 r. na jakieś oceny. W skali naszego miasta jest to wieczność. Miasto oczekuje na szybkie decyzje rządu i Sejmu. Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to bardzo poważna rzecz, nie tylko dla Elbląga, ale dla wszystkich gmin nadzalewowych. To jest rozwój turystyczny i gospodarczy szeregu miast zlokalizowanych nad zalewem – mówiłem na posiedzeniu komisji. - Dla Elbląga jest to otwarcie się na morze i jest to rozwój gospodarczy. Według opinii ministerstwa to ponad 2 tys. nowych miejsc pracy w rejonie Elbląga i gmin nadzalewowych. Realizacja tej inwestycji pobudzi ruch turystyczny, skróci drogi to trójmiejskich portów i zabezpieczy naszą suwerenność.
Nie ma zagrożeń dla środowiska
Przypomnę ponadto, że naukowcy, autorzy studium wykonalności kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (dokument został przygotowany na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni), od lat wskazują na konieczność i opłacalność tej inwestycji. Powtórzyli to podczas konferencji naukowej dot. kanału żeglugowego, która odbyła się w ubiegłym roku w Elblągu. Naukowcy podkreślają, że inwestycja nie stanowi poważnego zagrożenia dla środowiska.
Znaczenie gospodarcze i turystyczne
Realizacja tej inwestycji ma ponadto ogromne znaczenie gospodarcze dla naszego regionu. Dzisiaj w Elblągu przeładowuje się 180 tys. ton towarów, w ubiegłym roku było ponad 300 tys. zatem odnotowuje się spadek, gdyby miasto miało wolny dostęp do morza, nastąpiłoby zwielokrotnieniu załadunku. Dodatkowym, istotnym walorem inwestycji jest rozwój turystyki oraz impuls dla rozwoju żeglugi. Budowa Przekopu leży w interesie Polski i całej Unii Europejskiej. Nie powinno być tak, że Niemcy, czy Holendrzy, którzy chcą wpłynąć na Zalew Wiślany muszą się pytać Rosjan o zgodę. Dziś jednak mamy do czynienia z taką sytuacją, a to wszystko za sprawą niezrealizowania przez rządy PO tej kluczowej dla naszego regionu inwestycji.
Jerzy Wilk, poseł na Sejm RP
To nieprawda, że premier Tusk podczas wizyty w Elblągu mówił o nie opłacalności przełomu Mierzei Wiślanej. W przeciwieństwie do posła uczestniczyłem w tym spotkaniu. Premier Tusk mówił o konieczności realizacji przekopu ktorego koszty pokryje budzet centralny. Proszę nie wprowadzac opini publicznej w błąd! PINOKIO.
To teraz każdy z osobna będzie występował w sprawie przekopu ?, w tamtym tygodniu pan Krasulski , a teraz ten pan. Będzie jak zwykle dużo gadania, a wynik żaden.Czyje ważniejsze?
O to największy wygrany wszystkich działań od października 2012 roku. O to człowiek, który wytrzymał wiele i ograł wszystkich, a dzięki nagonce przez pseudo dziennikarza- ***ę i jego wspólnika naprawiacza Elbląga i użytecznego idiotę sepuku został męczennikiem i lud z nim się identyfikował co zaowocowało mandatem-zasłużonym! Mam nadzieję że Poseł Wilk nie zapomniał o frajerach co mu krzywdę uczynili i mir domowy naruszyli?
A na,jakiego czorta przekop? Porty w Gdyni, Gdańsku nie mają czego przeładowywać, nie istnieje przemysł stoczniowy,polscy marynarze pływają na,okrętach pod obcą banderą bo tacy likwidatorzy jak Wilk rozwalili wszystko co tylko się dało. Panie Wilk zadam pytanie - o jakim zanurzeniu może wpłynąć do Elbląskiego "portu" statek handlowy i jaką średnią głębokość ma Zalew Wiślany? Proszę pozdrowić pana Kobylarza.
Wilk to najgorszy kłamczuch jakiegokolwiek znam w Elblągu.
to chyba dawno w portach Gdansk i Gdynia nie byłeś
Do TW Bolka. Czy wg ciebie transport i przeładunek to jedyne powody aby przebić się przez Mierzeję? A turystyka?! Chłopie! Elbląg i Frombork zyskałyby na tym ogromnie!
Fakt , że przy tylu parlamentarzystach w obecnej kadencji , jednej rządzącej partii, nie zostanie zrealizowany przekop i nie tylko ....to już nigdy, to się .. nie stanie ??
SKOŃCZMY GADANIE I DO CZYNÓW-KOPCIE -SZPADLE W DŁOŃ!!!!!!!!!!!!!!
Miałem wątpliwości ale teraz jestem pewien, jest podobny do ferdka kiepskiego, nawet podobnie gada.