W pierwszej części naszego raportu, przyjrzeliśmy się niedawno oddanej do użytku drodze nr 504. Dziś przedstawiamy absurdy, jakie ujawniliśmy na przejezdnych już odcinkach drogi 503. Tych jak się okazuje w ciągu ulic: Pocztowa - Armii Krajowej – Robotnicza - Browarna, nie brakuje.
Realizacja inwestycji polegającej na kompleksowej przebudowie drogi wojewódzkiej nr 503, to pierwszy etap remontu tej drogi w Elblągu. Zakłada on modernizację odcinka pięćset trójki od Placu Słowiańskiego do ul. Obrońców Pokoju. Dodatkowo projekt obejmuje budowę dwóch nowych dróg klasy technicznej L – ulic Nowej 1 i Nowej 2, łączących się z przebudowywaną drogą.
Projekt przebudowy dróg wykonało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. i Eurovia CS a.s. z Pragi. Miasto dla tego zadania wyłoniło także inwestora zastępczego. Od lipca 2011 r. inżynierem kontraktu było konsorcjum firm: ECM Group Polska Sp. z o.o. – lider, POI Sp. z o.o. - partner. Od stycznia 2014 r. jego obowiązki przejęło Przedsiębiorstwo Elprojekt Sp. z o.o. z Elbląga.
Pierwsze prace budowlane ruszyły w listopadzie 2011 r. Pierwotnie miały się zakończyć z końcem października 2013 roku, jednak do tej pory drogowcy nie uporali się szerokim zakresem robót. Aktualny termin ukończenia inwestycji to 30 sierpnia 2014 r.
Mimo iż prace budowlane wciąż jeszcze trwają (głównie na odcinku ul. Browarnej od Niskiej do Jaśminowej), postanowiliśmy przyjrzeć się tym odcinkom, które są już przejezdne.
Armii Krajowej
W ramach przebudowy drogi 503, modernizacji poddano m.in. ulicę Armii Krajowej, która została poszerzona o drugą nitkę jezdni oraz pas rozdziału. Niestety z trzech dotychczasowych przejść dla pieszych, pozostały tylko dwa i to na samych krańcach ulicy. W miejscu dawnego przejścia, ustawiono barierki odgradzające chodnik od jezdni. Mimo stojącej przeszkody piesi omijają ją i w dalszym ciągu przechodzą przez ulicę, stwarzając przy tym niebezpieczeństwo na drodze.
Na Armii Krajowej nie pomyślano także o rowerzystach. Po obu stronach ulicy, mimo wystarczającego miejsca, nie wytyczono ścieżki rowerowej. Po stronie Parku Planty, ścieżka z ul. Pocztowej urywa się przed parkową alejką. W ten sposób projektant zasugerował, że najlepszym wyjściem dla rowerzystów jest kontynuacja jazdy przez park, pomiędzy spacerującymi przechodniami.
Pocztowa
Na Pocztowej sytuacja podobna. Ścieżka rowerowa w kawałkach. Raz jest, a raz jej nie ma. Dla przykładu, między Placem Słowiańskim a ul. Krótką drogi rowerowej nie wytyczono, ale zaraz za przejściem dla pieszych, od Krótkiej do Armii Krajowej ścieżka się pojawia. Po drugiej stronie ulicy sytuacja identyczna. W pobliżu I LO ścieżka kieruje się w stronę ulicy Przy Bramie Targowej, gdzie znika o czym informuje nas znak C-13a - koniec drogi dla rowerów.
Kolejna uwaga dotycząca ul. Pocztowej, to brak wytyczonych prawoskrętów. Projektant śmiało mógłby zmieścić przynajmniej dwa pasy do skrętu w prawo, pierwszy w drogę dojazdową do budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących, a drugi w ul. Garbary. Pasów zieleni w tych miejscach, jak widać na zdjęciach, jest tam w dostatku.
Robotnicza
Pomiędzy ulicą Pocztową a Robotniczą, po przebudowie zamknięto wloty w ul. Królewiecką i Stoczniową. W miejscu tym stanęła sygnalizacja świetlna. Pierwsze sygnalizatory umożliwiają przejazd tramwajom, drugie natomiast pokonanie pieszym przejścia na drugą stronę ulicy. Szkoda tylko, że wspomniana sygnalizacja nie jest wzbudzana przez pieszych (obecnie działa w niej zaprogramowany czasowo sterownik), co znacznie upłynniłoby ruch w tym miejscu.
Podobnie jak w poprzednich przypadkach, także na ul. Robotniczej nie zaprojektowano ścieżki dla rowerów. Wydawać się mogłoby, że takowa zmieściłaby się po stronie zachodniej (od ul. Bożego Ciała).
Browarna
Kilka absurdalnych rozwiązań znaleźliśmy również na przejezdnym już odcinku ul. Browarnej, od ul. Jaśminowej w stronę Obrońców Pokoju. W niektórych miejscach nieznacznie skorygowano przebieg jezdni tej ulicy. Niestety w projekcie nie uwzględniono przesunięcia odnowionych słupów oświetleniowo-trakcyjnych, które w niektórych przypadkach stoją obecnie ...na środku chodnika.
Po zachodniej stronie jezdni ul. Browarnej (m.in. przy budynku ZKM), zapomniano usunąć odsłonięte pozostałości betonowych fundamentów słupów, które nie dość, że ograniczają pieszym przejście chodnikiem, to stwarzają również niebezpieczeństwo potknięcia się.
Rowerzystów również na Browarnej czekają manewry między zachodnią i wschodnią stroną jezdni tej ulicy. Drogę rowerową poprowadzono od ul. Lubranieckiej do ul. Obrońców Pokoju stroną wschodnią, by następnie przenieść ją na stronę przeciwną - od wjazdu w stronę byłego dworca Elbląg Zdrój do nowego ronda. Po stronie browaru, mimo szerokiego chodnika, na ścieżkę miejsca już nie znaleziono.
Brzeska
Kolejny absurd, to nowo wybudowany odcinek ścieżki rowerowej przy rondzie od strony ul. Brzeskiej. Przy skrzyżowaniu z ul. Okrzei niedawno ustawiony znak C-13a oznajmia nam, że ścieżka w tym miejscu kończy się, podczas gdy za przejściem dla pieszych wyraźnie widać jej kontynuację.
W wielu przytoczonych przez nas przykładach, wśród decydentów wystarczyłoby odrobinę dobrej woli. W ten sposób pieszym, rowerzystom i zmotoryzowanym chodziło i jeździłoby się lepiej. Jak widać na zdjęciach w galerii, w wielu przypadkach dobrej woli zabrakło. Czy Elbląg można więc nazwać miastem przyjaznym mieszkańcom? To pytanie pozostawiamy do odpowiedzi naszym czytelnikom.
Ares
przy przejściu na brzeskiej chodzi o to żeby rowerzysta przeszedł z rowerem przez przejście a nie przejechał na rowerze. I jest dobrze to zrobione akurat.
zauważyłem że w mieście robi się najwięcej dla aut i rowerzystów a pieszych ma się gdzieś
A gdzie był pan Hajdukowski.Rok temu po objęciu stanowiska wice maszerował z notesem po ul.Pocztowej na ,,kontroli,, i sprawdzał tempo inwestycji robót
Hajdukowski to może jedynie dopilnować terminowego zakończenia prac. Projekt przebudowy tej drogi powstał za Słoniny. Więc nie mieszaj
absurdem to są światła na browarnej wysokości zdroju! przez cały dzień przez te przejście dla pieszych przechodzi parę osób a światła zmieniają się tak często jakby to była najruchliwsza ulica w Elblągu.kto ustawia te światła? rozumiem niech sobie będą ale na klawisz który uruchamia pieszy.
Gdzie niby jest miejsce dla prawoskretu w garbary? Po zrobieniu takiego prawoskretu chodnik miałby chyba 50cm :)
Chyba żartujesz, że wszystko jest robione pod rowerzystów. W Elblągu nie ma ani jednej (no może oprócz Modrzewiny) dobrej ścieżki rowerowej. Na rowerzystów nasze miasto ma wysrane, wszędzie ścieżki rowerowe porobione tak żeby rowerzysta nie mógł bezpiecznie jechać. Jakieś słupy poustawiane na ścieżkach rowerowych, spadki krawężników i inne badziewia, a przy wielu ulicach w ogóle nie ma ścieżek dla rowerów.
miasto magicznych drów rowerowych, pojawiają się i znikają :)
Przejścia dla pieszych: Browarna Zdrój , Robotnicz Alstom - czy to problem dla inźynierów zaprojektować przyciski dla pieszych ? Czy czerwone światło na rondzie przy moście unii musi gasnąć gdy jeszcze tramwaj swoim tyłem całkowicie nie zjechał / brak 2 m. / Wcześniej czerwone gasło gdy tramwaj dojechał do przystanku Browarna Zdrój. Parking przy Browarze - juź ścierzka wydeptana....... bo taki inźynier nie ma pojęcia , źe ludzie chdzą najkrótrzą drogą ! Wystarczyło połoźyć 8 płytek !
Bo urzednik nie beknie za to wiec podpisuje co mi projektant da - ale jakby urzednik odpowiadalby za stan faktyczny to wygldaloby to calkowicie inaczej.