Dziś w południe oficjalnie otwarto nowy wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu ul. Akacjowej. Inwestycja o wartości ponad 20 mln zł, w której skład weszła również budowa ronda na ul. Grunwaldzkiej i przebudowa pętli tramwajowej przy ul. Druskiej, była częścią większego zadania pod nazwą „Przebudowa drogi krajowej nr 7 na odcinku Jazowa – Elbląg”.
Dzięki powstałemu wiaduktowi, mieszkańcy osiedla Dębowa zyskali szybkie połączenie z miastem. Tym samym zamknięty został dotychczasowy wjazd do tej dzielnicy z drogi krajowej nr 7. Roboty w przeciągu dwóch lat wykonała firma Strabag. Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a jego realizatorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Wybudowanie nowego trzyprzęsłowego wiaduktu, o klasie nośności A (50 t) i długości 82 metrów oraz szerokości ponad 14 metrów, kosztowało GDDKiA prawie 6,7 mln zł.
W ramach zadania wybudowano rondo na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej, Akacjowej i Rawskiej, zbudowano nowe i przebudowano stare ulice o łącznej powierzchni blisko 14 tys. metrów kwadratowych. Wokół powstało także 2 tys. 780 m kw. nowych ścieżek rowerowych oraz nowe oświetlenie uliczne. Wartość robót drogowych wyniosła łącznie prawie 13,5 mln zł. Ponad 3,4 mln z tej sumy, wydano na prace związane z budową pętli tramwajowej przy ul. Druskiej.
Wiadukt, rondo i pętla tramwajowa przy Akacjowej powstały w ramach projektu przebudowy odcinka krajowej „siódemki” od miejscowości Jazowa do węzła drogowego „Elbląg – Wschód”. Nadrzędnym zadaniem kończącej się przebudowy było wzmocnienie nawierzchni drogi do obciążenia 115 kN/oś i podniesienie nośności obiektów inżynierskich w ciągu przebudowywanego odcinka do klasy nośności A. Zakres robót przewidywał m.in. ułożenie nowych warstw nawierzchni jezdni, budowę drugiej jezdni na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowodworską do węzła „Elbląg – Wschód” wraz z obiektami inżynierskimi w jej ciągu, oraz budowę dróg dojazdowych na wspomnianym odcinku. Wartość wszystkich robót wyniosła ponad 215 mln zł.
W uroczystości otarcia wiaduktu wzdłuż ul. Akacjowej brał udział m.in. Zbigniew Kotlarek, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. - My w Elblągu spotykamy się dość regularnie, z pewną cyklicznością, która wynika z realizacji kolejnych etapów i kolejnych zadań, które możemy realizować w tym aktywnym inwestycyjnie mieście. Zrealizowaliśmy wspólnie wiele zadań i dalej je kontynuujemy. Niedawno oddaliśmy przecież bardzo duże przedsięwzięcie w postaci węzła Wschód w Elblągu. Duże, bo swym rozmachem w tym regionie jest jednym z ciekawszych rozwiązań inżynierskich – pokreślił dyrektor. - Przyjeżdżając do Elbląga chcę pokazać jakąś pewną determinację Generalnej Dyrekcji w realizacji dróg w tym regionie Polski. Determinację, której efektem są już konkretne dokonania i myślę, że to co tu się dzieje, jest wymiarem sprawnej działalności nas jako drogowców i wszystkich tych, którzy współdziałają na rzecz naszego programu. To otwarcie jest pewnym drobnym symbolem, którym chcemy zaakcentować to co się dzieje – stwierdził Zbigniew Kotlarek.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił także uwagę na bardzo dobrą współpracę z Elblągiem. - Dla nas jest to ogromna satysfakcja, że współdziałając z miastem mogliśmy przyczynić się w ramach tego projektu do pewnego elementu rozwoju miasta Elbląga. Atmosfera jaka panuje w tym mieście, niejako wymusza na nas pewne postawy i to co robimy, robimy tu zawsze z wielką satysfakcją.
Zbigniew Kotlarek mówił również o celach i najbliższych zamierzeniach GDDKiA w związku z dalszą modernizacją „siódemki”. - Pierwszy etap przebudowy drogi krajowej nr 7, od Gdańska do Elbląga, jest już niemal na ukończeniu. W przygotowaniu, w nawiązaniu do programu EURO 2012, jest budowa drogi ekspresowej Gdańsk – Elbląg i dalej do Warszawy. Naszym zamiarem jest wybudowanie nowej drogi ekspresowej nr 7 w całym jej przebiegu.
Prezydent Elbląga Henryk Słonina podkreślił, że miasto od dawna wyczekiwało na realizację prowadzonych inwestycji. - Na te inwestycje, które są teraz realizowane, Elbląg czekał od 30 lat. Mówiono o nich już w latach 70’. Teraz stały się one faktem. Nie byłoby tych inwestycji, gdyby nie decyzja Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Kieruję do niego szczególne podziękowania, zwłaszcza za męską decyzję dotyczącą modernizacji nie tylko elbląskiej obwodnicy, ale także budowę drugiej jej nitki i czterech pasów. Dziękuję również za to, że po wielu latach starań budowana jest droga nr 22 Elbląg–Grzechotki – nie krył wdzięczności prezydent Elbląga. - Myślę, że w tej chwili Elbląg ma możliwości odcinania kuponów ze swojego położenia, bowiem leży na przecięciu się dwóch modernizowanych dróg krajowych nr 7 i 22. Elbląg dużo zainwestował w budowę portu. Jeżeli na Zalew Wiślany powróci żegluga i zrealizowany zostanie przekop przez Mierzeję oraz powstanie lotnisko, Elbląg może być szczęśliwy i będzie miał wszystkie warunki ku szybkiemu rozwojowi.
Fot. Adam Wołosz
Najpiekniejszy jest parking dla mieszkańców i działkowców. Szkoda że fotoreporter nie był po ostatniej ulewie. woda z wiaduktu "pieknie " płynęła na Druską i do ronda. Wszystko było zalane nawet Opel. Jest to prawdziwe dzieło sztuki inżynierskiej! Ciekawe dlaczego nie było tłumu mieszkańców Debowej, Akacjowej, Druskiej, Grunwaldzkiej? Widać dla kogo zbudowano wiadukt i rondo.
Nie byłaś, to nie wiesz. Mieszkańcy też byli. Co do zalania - trzeba było czytać wcześniej, dlaczego zalało War. Przedm.
Już się PiS dobrał do postkomunistycznych zarządów spółdzielni mieszkaniowych, które lada dzień się pójdą w rozsypkę, a na ich miejsce powstaną Wspólnoty Mieszkaniowe - 10- razy tańsze w utrzymaniu i mające 10- razy mniej "pań co to dzionek od kawusi zaczynają i kawusiami dzionek kończą". W następnej kolejności czekają już OGRÓDKI DZIAŁKOWE, którę działają i istnieją na podobnych zasadach -- Te ogródki działkowe to oaza b. postpeerelowskich urzędasów najniższego szczebla, robociarzy z zamechu, b. szwejków i tumaniastych oficerów peerelowskiego WP, b. zomowców i milicjantów oraz innych esbeków. I likwidacja tych ogródków jest oczekiwana - miasto zyska bardzo atrakcyjne tereny pod budowę, a kasa miejska zasili się w istotny sposób.